Jag använder nuvaring. har gjort det i drygt två år, funkar bäst för mig. Jag är jättekänslig mot hormoner, jag provade p-piller som första preventivmedel men var tvungen att sluta efter 8 dagar för jag bara mådde ila och kräktes varenda dag. Då fick jag nuvaring rekommederat eftersom det bara är hälften så mkt hormoner i det som p-piller.
Det funkar bra, och man vänjer sig snabbt vid att ta in och ut den. Tycker inte att det är sliskigt eller äckligt, för när man lärt sig går det så himla fort, och man behöver ju bara handskas med den 2 ggr i månaden.
Nackdelen för mig är att jag dagen efter att jag satt in en ny ring nästan alltid mår illa och ibland kräks. Men det är ju bara en dag i månaden så det får jag stå ut med. Har även fått flytningar sen jag började använda nuva, men dom är små, färg- och luktlösa och min barnmorska säger att det inte alls behöver bero på nuva.
Ang. priset så är det olika på beroende var man bor. Jag bodde på Lidingö fram tills för ett år sedan, och då kostade det 275 kr per 3 st. Men nu bor jag i Västerås, och här kostar det bara 25 kr per 3 st, eftersom landstinget betalar största delen av kostnaden fram tills jag är 25 år (jag är 19). så toppen för mig! men kolla hur det är där du bor.