• sofia@

Nuova-ring

Vad tycker ni är fördelarna respektive nackdelarna med Nuova-ring?
    Käkar p-piller nu - men har så lätt för att glömma ta dem = riskabelt!

Hört att Nuova-ring är dyrare. Hur mycket?
    Blir man lika "hormonpåverkad" av dem?
    Är det sliskigt tycker ni?

Tack, tack!

• Svar på tråden Nuova-ring
  • Soya

Jag tyckte ringen var en skitbra konstruktion, man lärde sig sätta in och ta ut den och jag besvärades inte av den alls...

...tills jag började få massa acne som inte ville ge med sig. Det fick mig att sluta använda Nuovaring, nu kör vi bara kondom.

• MissGalbadia

Jag använder nuvaring. har gjort det i drygt två år, funkar bäst för mig. Jag är jättekänslig mot hormoner, jag provade p-piller som första preventivmedel men var tvungen att sluta efter 8 dagar för jag bara mådde ila och kräktes varenda dag. Då fick jag nuvaring rekommederat eftersom det bara är hälften så mkt hormoner i det som p-piller.

Det funkar bra, och man vänjer sig snabbt vid att ta in och ut den. Tycker inte att det är sliskigt eller äckligt, för när man lärt sig går det så himla fort, och man behöver ju bara handskas med den 2 ggr i månaden.

Nackdelen för mig är att jag dagen efter att jag satt in en ny ring nästan alltid mår illa och ibland kräks. Men det är ju bara en dag i månaden så det får jag stå ut med. Har även fått flytningar sen jag började använda nuva, men dom är små, färg- och luktlösa och min barnmorska säger att det inte alls behöver bero på nuva.

Ang. priset så är det olika på beroende var man bor. Jag bodde på Lidingö fram tills för ett år sedan, och då kostade det 275 kr per 3 st. Men nu bor jag i Västerås, och här kostar det bara 25 kr per 3 st, eftersom landstinget betalar största delen av kostnaden fram tills jag är 25 år (jag är 19). så toppen för mig! men kolla hur det är där du bor.

• MissGalbadia

*men* ska det stå mellan "luktlösa" och "min barnmorska", inte och :D

• sofia@

Tack för svaren!
    Om det inte är någon större prisskillnad så kanske jag ska använda det istället då!
    Varför använder inte fler dem? (Om d enu är så bra :) )

• Buslinna

Sök på nuvaring i arkivet så får du veta mer. Många har berättat om sina upplevelser av nuvaring i tidigare trådar.
    Jag klarade inte av dem över huvud taget -viktuppgång, depression etc. Men jag gillar konstruktionen. Om du nu klarar av samma hormoner i p-pillerform så hoppas jag att det kan gå bättre för dig än för mig.

• daria

Jag tyckte inte om nuvaring. Jag hade mens konstant i tre veckor, tills jag tog ut den och hade mens i en vecka till :-P

Dessutom kändes den väldigt stor när man kände hur den satt "där inne", fattar inte hur man kan ha sex med den i, men jag är nog ganska petite. Fick iofs aldrig chansen att försöka heller, eftersom mensen aldrig tog slut...

Annars fick jag inte alls samma biverkningar jag fått av p-piller, t.ex. migrän, torra kliande ögon och bröstont.

• MissGalbadia

Min pojkvän säger att han inte känner av nuvaringen alls när vi har sex, och för att vara frispråkig så har han rätt stort organ ;) så det är svårt för mig att tro att han inte känner den för när man känner hur den sitter så känns ringen rätt stor som du säger Daria! men han kände den lite i början men sen så vande han väl sig, han tänker inte alls på den nu och känner den i princip aldrig. sen halkar ju ringen på plats rätt bra åxå :)

jag verkar vara en av dom få som trivs riktigt bra med nuvaring (förutom en dags illamående i månaden då)! men alla e ju så otroligt olika, rätt fascinerande egentligen... p-piller funkar som sagt inte ALLS för mi, fy fan vilken spyfest...

• MissGalbadia

oj den sista smileyn skulle inte va där, det skulle vara en slutparentes.

• Cousin

Tyckte att Nova-ring verkade vara ett bra alternativ till vanliga p-piller. Det var inga problem att sätta in den, men kunde bara ha den inne 2-3 dagar innan jag var tvungen att ta ut den igen på grund av att jag fick "huggningar" kring livmodertappen. Alltså inget alternativ för mig.

• Liitenprinsessa

Jag gick på nova-ring i ca 1 halvår. Dock satte den alltid på felplats efter sex och både jag och min partner fick skav efter en natts kul i sängen. Annars tyckte jag iaf att det var ett väldigt bra preventivmedel då jag är väldigt känslig för hormoner. Fick inga biverkningar!

Äter nu Mercilon 21 vilket fungerar någolunda bra, har haft lite mellanblödningar, ömma bröst och illamående. Men får fruktansvärst ont efter att jag skutit upp mensen.

• lilla meghan

Jag har precis börjat använda nouva. Har haft den inne i två veckor nu och har absolut inga problem. Är så nöjd! Visserligen vet jag inte hur det blir när jag ska ta ut och få mens men hittills har jag inga biverkningar och jag känner av den alls. Det är nästan så att jag undrar om den verkligen sitter där inne?!Tänk om den har trillat ut? Min man känner inte av den vid sex, inte vad han har sagt iaf. Har inte fått acne el annat konstigt. Men det ska bli intressant att se hur mensen blir. Om jag får ont magen, om den kommer överhuvudtaget och hur mkt.

Tre ringar, som jag ska börja med, kostade typ 250-300kr. Så det är dyrare än p-piller men för mig som glömde att ta pillrena (så jag fick mellanblödningar hela tiden) är det värt det! Nu får man sms-& e-mail påminnelse när man ska ta ut den. Smart!

• tågjäntan

Jag åt inte p-piller utan började direkt med ringen för ett år sedan. Både min man och jag var överrens om att det var lättare att hålla reda på och så. Nu minns jag inte prisskillnaden - kanske någon annan här har koll, eller tom redan skrivit det. Barnmorskan berättade att det var dyrare för att det är så pass nytt än så länge, så man kan ju hoppas på att det blir billigare.
    Nu kollar vi på paketet - tre ringar (räcker 12 veckor) kostar ca 275:-.

• Snitte- 5/7-2008

Nuva ring är toppen!

har prövat flera olika p-piller, men är som du... svårt att komma ihåg att ta dem;)

sen hade jag p-stav... FYY vad jobbigt hade typ "mini-mens" varje dag i nästan ett år innan jag bytte... (fråga intevarför jag väntade så länge)

Nuvaring är jättelätt att ta ut och sätta in och jag får betala 275:- för tre ringar.. så lite dyrare men klart värt det!

Svar på tråden Nuova-ring