• mirtini_86

Förlovning, vems beslut?

Jag undrar lite vad andra tycker, Jag skulle nog kunna gå och vänta hur länge som hellst på ett frieri, det lär inte komma än på länge men jag vill gärna att vi förlovar oss. Så idag ska vi åka och beställa ringar och förlova oss den 7/5 för mig är det en stor grej men det verkar inte vara samma grej för killen, han är inte den romantiska typen. Blir vår förlovning "tråkigare" eller "mindre viktig" eftersom det är ett gemensamt beslut? Han har väl fortfarande chans att "fria" även om vi är förlovade?

• Svar på tråden Förlovning, vems beslut?
  • Lena+Mattias=sant

Ananrs kan ni ju göra som vi. Vi beställde ringarna ihop utan datum och sen fick min sambo fria till mig.

• anne på grönkulla

Sålänge ni är överens så är ni förlovade - vem är då någon att påstå att det är "tråkigt" eller "värt mindre"!

• Fru Cinderella

Konstigt ställd fråga tycker jag.. man är väl lika mycket förlovad hur det än går till och det "krävs" inte ett frier i för att bli förlovade eller gifta.

Jag friade till min man och sen köpte vi ringar tillsammans, är vi mindre förlovade för det?

• mirtini_86

Så kan man ju också göra men jag undrar om han verkligen kommer fria så som jag egentligen skulle vilja ha det! Vill ha det här lite traditionella!

• dragonesse

Hej!

Jag gick i flera år och tjatade på min sambo om att vi skulle förlova oss, men han ville hela tiden vänta. Jag hade börjat ge upp hoppet när han äntligen tog upp det själv. Det blev inget frieri och det var väldigt oromantiskt, han frågade bara "jahapp, ska vi kolla på ringar då?". Trots glädjen över att han äntligen ville ta steget blev jag lite besviken.

Men, i helgen var det så dags, då åkte vi till sthlm och tog in på lyxhotell, det var riktigt romantiskt och mysigt. Och då friade han! jag var inte alls beredd på att det skulle komma ett frieri, trodde bara att vi skulle sätta på oss ringarna, så det var en total överraskning och sååå romantiskt!

Så var inte orolig, det kan bli samma sak för dig! Lycka till!

• mirtini_86

2007-05-02 14:31 Fru Cinderella

Konstigt ställd fråga tycker jag.. man är väl lika mycket förlovad hur det än går till och det "krävs" inte ett frier i för att bli förlovade eller gifta.

Jag friade till min man och sen köpte vi ringar tillsammans, är vi mindre förlovade för det?

Det är ni absolut inte, men efter att ha läst lite på tidigare inlägg så har alla andra såå romantiska partner, så vi är lika mkt gifta och förlovade även om han aldrig friar?

• anne på grönkulla

Om du vill att han ska fria så kan du inte förvänta dig att han ska läsa dina tankar. Då får du vara väldigt tydlig med att "även om vi förlovar oss nu så förväntar jag mig ett 'riktigt' frieri innan vi gifter oss" - eller nåt sånt. Jag lovar dig att han inte kan läsa dina tankar!

• Fru Cinderella

mirtini_86
    En förlovning kräver ju inte ett frieri, inte ens att man utväxlar ringar egentligen utan bara att man lovar varandra att man ska gifta sig egentligen, om man ska gå till grunden av betydelsen.

Jo vissa har riktigt romantiska partner, jag har det inte och det håller han med om. Vissa är bara inte så romantiska av sig. Men det gör ju inte förlovningen sämre för det.

• Sussa - juni 07

Varför skulle den bli mindre viktig för att ni tagit beslutet gemensamt????

Spelar ju egentligen ingen roll om en av er frågar eller om ni bestämmer det gemensamt, den andra måste ju samtycka i vilket fall som helst. Därmed tas ju beslutet gemensamt hur man än vrider och vänder på det...

Vi samtalade gemensamt om vår förlovning. Inga överraskningar för någon av oss. Däremot gick min blivande ner på knä och friade till mig i somras. Det var inte jag alls beredd på, så visst kan någon av er fria senare!

• mirtini_86

Men han vet om hur jag vill ha det, som jag har fått tjata om förlovning och nu äntligen har han gått med på det, känns inte som det går till som det "ska" göra men jag är lika glad ändå. Men jag ska absolut tala om för honom igen hur jag vill ha det!

Svar på tråden Förlovning, vems beslut?