Guldsmeden som gjort våra förlovningsringar och även min vigselring har förklarat detta för mig. Det finns olika kvaliteter av vitguld, beroende på legering, dvs. vad det vita guldet är sammansatt av. Jag tror det är palladium eller något liknande som man blandar guldet med och som bidrar till den gråvita färgen.
Det finns vitguld med olika procenthalt, han använder bara den bästa kvaliteten som är 16 % om jag inte missminner mig.
Det gör att det vitguldet får en fin lyster och färg, det är hållbart och man behöver inte underhålla guldet mer än att rengöra och putsa det någon gång emellanåt för att få bort ev smuts, tvålrester etc.
Vitt guld av sämre kvalitet har tydligen inte samma fina färg, utan ser mer grådassigt ut och därför rhodieras detta ibland. Rhodiering är en skikt som läggs på guldet och som ger det en silveraktig färg med mycket glans. Rhodieringen måste göras om med jämna mellanrum, ibland varje år eller ibland mer sällan.
Jag för egen del vill inte hålla på och fixa med mina ringar varje år (blir ju en del pengar med tiden) och dessutom tycker jag att rhodierat guld ser rätt billigt ut. Man kan tro att det är silver.