• Miapia83

Skillnad på olika sorters vitt guld? Underhåll?

Har läst att vitt guld kan ha olika kvalitet, som påverkar huruvida man måste "fräscha" till det regelbundet eller inte. Vad är skillnaden?
    Var nämligen på guldfynd och tittade på ring häromdagen och blev "varnad" för vitt gul öht.
    Är det svårt att hitta just vitt guld som inte måste fixas vart och vartannat år?
    Vill ju så gärna har ringar i vitguld.

• Svar på tråden Skillnad på olika sorters vitt guld? Underhåll?
  • oddmolly

Guldsmeden som gjort våra förlovningsringar och även min vigselring har förklarat detta för mig. Det finns olika kvaliteter av vitguld, beroende på legering, dvs. vad det vita guldet är sammansatt av. Jag tror det är palladium eller något liknande som man blandar guldet med och som bidrar till den gråvita färgen.
    Det finns vitguld med olika procenthalt, han använder bara den bästa kvaliteten som är 16 % om jag inte missminner mig.
    Det gör att det vitguldet får en fin lyster och färg, det är hållbart och man behöver inte underhålla guldet mer än att rengöra och putsa det någon gång emellanåt för att få bort ev smuts, tvålrester etc.

Vitt guld av sämre kvalitet har tydligen inte samma fina färg, utan ser mer grådassigt ut och därför rhodieras detta ibland. Rhodiering är en skikt som läggs på guldet och som ger det en silveraktig färg med mycket glans. Rhodieringen måste göras om med jämna mellanrum, ibland varje år eller ibland mer sällan.

Jag för egen del vill inte hålla på och fixa med mina ringar varje år (blir ju en del pengar med tiden) och dessutom tycker jag att rhodierat guld ser rätt billigt ut. Man kan tro att det är silver.

• Bruden blå

gränsen för bra vitt gulld går vid 14% palladiumhalt.
    skall förklara
    24K guld är samma sak som 24/24 guld = 100% guld

18K guld är samma sak som 18/24 guld= 75 % guld.
    dom övriga 25 % består av andra metaller för att legera guldet som man säger.
    när det gäller vitt guld så har man bland annat silver och palladium som man legerar med.
    av hela ringens 100% så bör minst 14% vara palladium för att ringen skall ha en fin vit färg som kan bestå.
    dvs 75% guld, 14% palladium och övriga 11% andra metaller.

Så fråga efter halten på palladium så har ni ett gott mått på kvalitén av guldet.

• pillamilla

ja har talat med AF om det där med vitguld o han förklara för mej att de man ser i buttikerna är ytbehandlat och efter en tid så nöts de bort. Sen så sa han att det även finns olika varianter på vitguld. Det hadde tydligen nyligen kommit en ny blandning som va från Tyskland som va bra med 16 % palladium, men de va nåt annat som oxså va nytt med blandingen. Ja tycker inte det funkar att hålla på och lämna in och ytbhandla - både omständigt och dyrt i långa loppet. Allra vitast är annars Platina (lite dyrt bara) eller Palladium som kostar som vitguld.

• Mrs. 170307

Jag måste bara slå ett slag för palladiumringar: samma prisnivå som vitguld, samma färg men lättare att skötas (missfärgas inte, ingen rhodienering).

Vi bytte precis ut min förlovningsring av vitguld mot en palladiumring och jag är såååå nöjd. Nu har jag ju inte haft den så länge ännu så jag kan inte bekräfta det där med skötseln men det är ju i alla fall det som sägs.

• pillamilla

Mrs. 170307 - ja har hört mej för och alla ringar får lite smårepor etc. , men för mej e de skönt att slippa oroa mej för att ringen gulnar eller mörknar eller att ja ska gå till guldsmeden o betala 400,- var o varannat år.

• Mrs. 170307

pillamilla: Ja visst, små repor och sådant gåt ju knappt att undvika när man har ringen på sig men just det där med missfärgningarna gjorde att vi bytte.
    Jag rhodinierade min vitguldsring i november förra året och nu är den gul/brun igen. Bredvid min vigselring såg det helt bedrövligt ut. Nu hoppas jag på palladium.

• Miapia83

Tack för alla bra svar!
    Misstänker att guldfynd endast har den sämre kvalitén på vitguld då eftersom deras vitguldsringar har samma pris som de andra guldringarna.

Börjar mer och mer luta åt palladium, om jag bara kan hitta någon som säler såna ringar här i Uppsala.

• Duchess

14% palladium i vitguldet tycker jag låter väldigt lite. Minst 16% skulle jag nog rekommendera.

Å andra sidan rekommenderar jag faktisk ingen att skaffa en vitguldsring när det finns så många andra bra alternativ. Stål, titan, silver, palladium och platina är fem exempel. De är underhållsfria och du behöver inte bekymra dig för missfärgningar.

Vi har palladiumringar och är jättenöjda med det. De har en vacker lyster och är reptåliga.

Jag måste säga att jag inte kan se någon enda anledning att välja vitguld framför palladium och de andra metallerna jag nämnde.

• Tizzeltazz

vi tänker köra på palladium men vet ngn ett bra ställe i sthlm / uppsala trakten som säljer sånna?

• Duchess

De två i mälardalen som omnämns oftast här på BT är väl Anders Fors (Sthlm), samt Lennart på 24karat i Västerås. Men jag tror att det finns betydligt fler som gör ringar i palladium, eftersom det blir mer och mer vanligt. Nån annan kanske kan fylla i med fler tips?

• Miapia83

Duchess

För mig vore det praktiskt med vitt guld eftersom det är mer lättarbetat, samt att fler guldsmeder arbetar med det.
    Planerar nämligen att sätta i fler diamanter med åren, och vill gärna slippa åka till Sthlm varje gång.

• Duchess

Miapia83:
    Jag är naturligtvis inte säker, men det skulle förvåna mig om det inte finns någon smed i Uppsala som jobbar med palladium. Jag ska snoka lite på nätet.

Men naturligtvis ska alla välja det material och den ringdesign som passar dem bäst. Jag har ju själv gjort det, och hoppas att alla är lika nöjda med sitt val som jag är.

• Miapia83

Duchess

Hittar du någon så får du gärna berätta!
    Skulle gärna ha palladium eftersom det är lite nytt och ovanligt, och dessutom riktigt snyggt!

• Duchess

Verkar knepigt att leta smeder som jobbar med palladium via nätet. Jag hittade iaf en som jobbar med platina, och då är det inte otroligt att han jobbar med palladium också.

www.rolfguldsmed.se

Han huserar på Svartbäcksgatan, så det är ju centralt (jag har bott i några år i Uppsala :))

Svar på tråden Skillnad på olika sorters vitt guld? Underhåll?