• Amanda Lee

    Presentera talare på kul sätt?

    Hej! Ska vara toastmadame på ett bröllop om några veckor.
    - Några idéer på hur man kan presentera talarna på ett kul sätt? Några som varit toastmadame/master som kan delge hur ni gjorde? Gärna förslag på formuleringar som man kan inspireras av!
    - Dessutom är det westerntema, borde man knyta an till det i presentationerna?
    - Vilken ordning är bruklig? Brudens far, brudens mor, sedan brudgummens far, mor. Sedan brudens syskon, brudgummens syskon? Därefter tärna, marskalk??
    - Några råd om vad man INTE bör göra? Självklart vill jag vara kortfattad, fokus är på talaren!

    TACK på förhand!

  • Svar på tråden Presentera talare på kul sätt?
  • brud 11/11

    Det finns inga regler tycker jag.. go with the flow... det enda som du ska tänka på... låt gästerna få äta maten medan den e varm... Värsta jag vet e när det e tal på tal på tal och maten blir kall för att det e oartigt att äta under tiden någon talar.. Kolla av med köket, ha en god "teckensignal som visar att snart e maten på g.. så du inte drar upp faster Elsa som ska hålla ett tal på 45 min... Köket uppskattar oxå god kommunikation med toastmaster/madame.. Lycka till!

  • Amanda Lee

    Ja, det ska jag försöka se till, att talen hålls före/efter varmrätten. Fick just reda på att förrätten är soppa, så även där måste talen komma före/efter. Tänkte lite fint be alla talare att försöka hålla sig till 5-10 min..

  • NillaNilla

    10 minuter är väääldigt länge för ett tal! Ett "normalt" middagstal bör vara ca 3 minuter, absolut inte längre än 5 minuter. 3 minuter är längre än man tror, det är faktiskt en hel melodifestivalslåt!

  • Troll-P

    Var på ett bröllop där toastmastern var vår "flygkapten". Han tog på sig hatt och solglasögon när han reste sig upp, samt hade en elektronisk signal för att påkalla uppmärksamheten. Han började med att hälsa alla välkomna till denna kärleksresa med okänd destination. Han drog då även "rökning förbjuden på denna flight, toaletter finns.., etc". Vävde även in olika klassiska flyguttryck i presentationerna. Det var väldigt lyckat!

    Du kanske kan göra något liknande men western-hatt och "upptäcka" den outforskade västern? Kör en brainstorming på vad "västern" är för olika människor så hittar du säkert massor av inspiration.

    Jag börjar:
    Nu när brudparet beger sig in på det outforskade territoriet äktenskap så kan de ibland behöva hjälp av en vägvisare. Därför överlämnar jag nu ordet till någon som varit gift under många år: brudens/brudgummens xx, namn namn.

    (Det är bra om talaren vet hur han/hon ska introduceras, då kan man återanvända det i talet. Ja, och tvärtom..)

    Lycka till!

  • Amanda Lee

    Tack Troll-p! Vilken ypperlig idé!!! Måste logga ut nu, men det här var verkligen en idé att spinna vidare på. Måste komma på vad som är typiskt Western. Borde kanske hyra en westernfilm för inspiration. Eller finns det nån bra sajt kanske..? Trevlig valborg!

  • Amanda Lee

    Ps tack även för det konkreta exemplet på vad man kan säga. Det lät trevligt!

  • zukigirl

    Jag var värdinna på ett bröllop med westerntema. För att påkalla gästernas uppmärksamhet när någon skulle hålla tal så använde jag en liten knallpulverpistol. Det var väldigt uppskattat kan jag tala om.

  • Amanda Lee

    Zukigirl, funderade på att göra det oxå. Var på Buttericks idag. Men läste på förpackningen att de inte kan användas inomhus. Tänkte på både lukt o ljud som kan bli starkt. Gillar själv inte påsksmällare som man får ont i öronen av. Och jag har inte skjutit med knallpulver sedan 70-talet, men jag får väl provskjuta.. Skulle vilja hitta en "snäll" pistol med en skämt"bang". Är jag mesig eller?!

  • Amanda Lee

    Förslag på kul western-formuleringar?

    Typ: "näste talare är en man som sadlat om till..", "låt mig presentera en kvinna från de stora vidderna.." Några fler typiska formuleringar att ha i bakfickan?

  • Cornellia

    Ja lite mesig är du! ;)

    En vanlig knallpulver låter inte särskilt mycket, med lägre ljud kan du få svårt att höras till alla.

  • Amanda Lee

    Cornelia, haha..ja jag ska köpa en knallpulverpistol o testa! Sen får dom se upp i saloonen när jag tar till orda!!!!

Svar på tråden Presentera talare på kul sätt?