• Therése

Köpa alkohol utomlands - var är billigast?

Kort och gott: vilket land är billigast och bäst för att köpa alkohol till festen -Finland, Danmark eller Tyskland? Var i dessa länder kan man hitta det mesta och bästa? Vi bor i Stockholm menn planerar en inköpsresa till våren.

• Svar på tråden Köpa alkohol utomlands - var är billigast?
  • Anonym

Hej.
    Burgh i Tyskland är ett jätte mecka, tydligen. Ett hett tips är att ni åker tillbaka till Sverige via Tyskland i sådant fall för då får man helt lagligt ta med sig mer än man får via danmark.
    kram

• Kicker

Hej! Inte Finland i varje fall, här är alkoholen nog lika dyr som i Sverige tror jag! Vårt systembolag heter Alko, du kan ju gå in på Alkos hemsida o kolla om du är intresserad, www.alko.fi. Estland däremot är billigt, men för annat än öl skulle jag nog satsa på Tyskland ändå!

• bride of june

Hej!

Tyskland är helt klart billigast! Från Danmark får du inte ta lika mycket och i Finland är det dyrt! Vi åkte till Sassnitz (Trelleborg-Sassnitz) och köpte allt. Vi sparade 5000:- på det. För allt vin+sprit till festen (70 pers.) betalade vi 4500:-, hemma räknade vi ut att det hade gått på 9500:-
    Själva resan var jättebillig också, typ 800:- tror jag. Så ta en tur till Tyskland! : )
    Kram!

• fästmön

Ett tips är om du har möjlighet att åka från Trelleborg till Rostock, en sk bilfemma kostar (600-700kr, tror jag). Det blir en heldagsutflykt, passa på att handla shampoo etc som också är billigt..

Lycka till!

• Trubaduren

VI kommer att åka Trelleborg-Travemünde och sedan vidare 5 mil till Lübeck, där finns en butik som heter Citti, där finns det mycket, billigt och roligt (får man om man dricker allt... ;)

• Johanna = en lat kock

junibruden!
    Från danmark får man väl ta hela ransonen det är värre att åka IN i Danmark (alltså via Danmark från Tyskland)... det finns inga begränsningar hur mycket du får föra UT ur ett land...

Terese:
    Estland ska du INTE satsa på eftersom det är utanför EU dvs en liter sprit eller 2 l starkvin och typ tre liter vin

Ta Tyskland eller Danmark (förhållandevis dyrt)
    Det går ganska fort att åka till sassnitz från trelleborg, drygt två timmar, och är billigt senast jag kollade kostar det ung 650 kronor med bil över dagen....
    och då slipper man föra in sprit i danmark, det ska gå att transitplombera men om man har otur kan det ju ta en massa tid...

//Johanna

• Juni 2003 - blivande Mrs C

Vet ni någon internetsida där man kan kolla priser för resor till Tyskland och tidtabeller mm.?

• Juni 2003 - blivande Mrs C

Tack så jättemycket

• Sophia

Vi ska åka på semester till Danmark i sommar. Vi funderar på att ta en dag för att åka ner till Tyskland och handla alkoholen.

Vet någon vad som gäller då????

Vi ska alltså åka från Danmark för att handla i Tyskland. Åka tillbaka till vårat hus i Danmark för att sen åka hem till Sverige.

Vad gäller i Tullen??? Kan vi få problem?

• DreamTracy

Kryssa med Ålandsfärjan å kolla vetja=)

• Johanna = en lat kock

sophia!
    danmark har lägre gräns för sprit (typ 2,5 l jämfört med 5l) än sverige... undrar om ni inte kan prata med tullen och få spriten plomberad... kolla med dem innan... Annars kanske det är enklast att köpa de sista litrarna i damnark...
    Vin och öl ska inte vara några problem...

• DreamTracy

du får ta flera liter med dej på Ålandsfärjan....Vin upp till 4 liter 2 pers...tror jag å flera lådor öl....vinet e upp till 21 % å ölen e starköl!5,2%...Tullarna e inte så noga...men d finns resebroshyrer där det står hur mkt du får ta in...påin å utresa!=)

• Pejgan

Vad hittar ni de där billiga båtresorna??? De billigaste jag hittar är 1600 för en bilfemma tor!

• embla2000

Hej, gifte mig i November och vi tog en tur till Tyskland för att handla "dryck". Närmare bestämt till Bordershopen i Puttgarden. Så gå in på Scandlines hemsida för att kolla priser på biljett. Jag vet att de har en 3 timmars biljett för 350 kr vilket innebära att man får tillbaka 250 kr om man åker tillbaka inom 3 timmar. Kan bli något stressigt. Vi tjänade ungefär hälften av kostnaden, men visst det tar ju lite tid. Lycka till!

• Cecilia2

Har också hört att bordershopen i Puttgaarden skall vara bra, men åd har man ju problemet med att åka in i Danmark.

Har någon tips om vart man tar vägen för att handla i Sassnitz? Ska ju helst gå undan...

• Tiny

Jag vill oxå ha tips på ställen i Sassnitz. Tänkte åka dit nu under våren.
    Har någon varit där nyligen??????????

• DreamTracy

Att åka båt tur å retur till Åland får du för kanske 50-60 kronor....=)om du tar Ålandsfärjan eller Eckerö Linjen

• Kajsa 19/7-03

Hjälp!!!!

Tips på affärer i Sassnitz, Bergen och Stralsund sökes, någon som har några?

Hur lång tid behöver man på sig för att handla, tror ni?

Tack på förhand!

// Kajsa

Svar på tråden Köpa alkohol utomlands - var är billigast?