• blivandefruandersson08

p dator eller hormon spiral

vilken rekomderar ni som har det?
    har just nu kopparspiral men tröttnat på den mensen för när den kommer är den som en flod blöder mycket och måste byta binda ca två till tre gånger i timmen :(
    verkar bara bli värre i början inte alls som nu men det blir ju värre har jag märkt :(
    vill veta allt nackdelar om de båda alternativen och de positiva ja berätta :)

• Svar på tråden p dator eller hormon spiral
  • silverdrake

har kopparspiral själv just nu faktist, innan hade jag p.dator men blev gravid :( trots att jag "skötte den exemplariskt" men den är ju bara 94% säker också.. men det beror ju på om det inte gör så mkt om man blir gravid för isåfall så är ju p.datorn bra......
    en sak som jag inte saknar nu när jag skippat den är att kunna gå på toa som man vill om morgonen, slippa kissa på stickor. väldigt skönt faktiskt.

har inte provat hormonspiral så om det kan jag inget säga...

men om det "bara" är blodmängden du störs av varför inte be din gyn om Cyklokapron, så flödet minskar, jag tar det och det är jättesmidigt :)

• silverdrake

en bra sak med p.datorn är att man får stenkoll på sin menscykel, och det känns som man lär känna kroppen bra. när man har ägglossning osv.

• blivandefruandersson08

tack för tipset ja blodmängden är störande fast även att inte kunna ha tampong

• silverdrake

va! men tampong måste man väl kunna ha. det har jag läst att man kan tror jag, nu använder inte jag tampong utan menskopp ( menskopp.se )och tycker det är bättre...men om man bara drar ut tampongen försiktigt borde det ju inte vara några problem alls!
    om man inte tar Cyklokapron (på recept) så finns det cyklo F på apoteket receptfritt, som minskar blödningsmängden, tycker även det lindrar smärtan litet....så det är ett jättebra tips, jag blöder också skitmycket med spiral, så jag måste ta cyklokapron för att inte få järnbrist i långa loppet....

• blivandefruandersson08

fick höra av min barnmorska att tampong ska man inte ha då spiralen kan dras ut och då får man lätt en infektion :( tråkiga med menskopp är att den fungerade inte för mig läckte hela tiden så den var ingen mening att ha :( börjar luta åt p dator då det inte gör något om jag skulle bli gravid har ju redan fött två egna och har en bonus så en till skulle inte va hela världen ;)

• silverdrake

jaha! men vad konstigt, min barnmorska har inte sagt någonting om det...kanske är olika från olika barnmorskor? det enda hon sa var att man skulle passa sig och inte få in fel bakterier, och ha uppsikt på flytningarna och blödningarna så det inte ser konstigt ut eller så....
    angående menskoppen, min läckte med i början sen bytte jag till en större, men du kanske redan provat strl 2? (iom att du hade barn)

ja om det inte gör så mkt om du blir gravid så är nog p-datorn bra. som sagt, det funkade tipptopp i ett år för mig innan jag blev gravid :( man kan ju t.ex lägga till några "karensdagar" före det blir röda dagar för säkerhetsskull :)

• blivandefruandersson08

blir nog så ;)

• daydreamerinlove

jag har vanlig kopparspiral idag och använder både binda och OB utan problem och det sen måååånga år tillbaka.
    men det jag ville nämna är att jag satte in hormonspiralen när den kom ut på svenska marknaden. tyckte det lät så himla bra med att man skulle slippa mensen- ända tills jag förlorade den helt och var skengravid nästan hela tiden. jag var även så himla trött att jag stupade i säng o tvärslocknade när jag skulle läsa sagorna för mina små barn.

efter jag bytte ut den mot kopparspiral fick jag livet tillbaka igen. jag vet att jag inte var den enda som reagerat så på hormonspiralen.
    vill dock inte avskräcka någon utan bara berätta hur det kan bli. jag var t o m glad över att mensen kom igång, för hur irriterande det än är så kändes det som att kroppen reagerar som den ska, med facit på hand kändes det onaturligt att inte kroppen rensades ut som den bör.
    TS... skulle inte Cyklokapron vara ett alternativ annars? lycka till :)

• silverdrake

jag fick både cyklokapron och panodil utskrivna av min gyn :) (så får man det lite billigare, cyklo-F är väl annars rätt dyrt tror jag. funkar iallafall skitbra.

• Lins

Jag satte in en hormonspiral i september och jag är jätte-nöjd med den. Mensen har inte försvunnit utan den kommer regelbundet varje månad. I början blödde jag väldigt mycket och länge och hade konstiga magsmärtor, men nu blir det mindre mängd mens och smärtorna är nästan borta. Det tar väl ett tag för kroppen att anpassa sig, det finns ju ett främmande föremål i kroppen. Min barnmorska sa också att man inte ska använda tampong när man har spiral pga risken att den fastnar i spiralen och åker med ut.
    Lycka till!

• Marskatt

Jaha... så där försvann alltså möjligheten med spiral då (om man inte kan ha tampong i så fall...). Ja, då har vi bara total avhållsamhet kvar då, tills någon av oss kan tänka sig en sterilisering... Kondom med bara 70% säkerhet känns ju inte som något alternativ om man redan blivit gravid både när man haft minipiller o vanliga p-piller. Surt!

• blivandefruandersson08

tack alla för dem bra svaren kommer sedan pröva pdator men till dess sitter kopparn kvar ska även pröva dessa tabletter som ni pratar om och börja pröva tampong igen fungerar det så får den stanna tack tjejer ni är guld värda för era svar

• Swing

Jag har haft kopparspiraler i 30 år nu och använder ALLTID tampong, så det där att spiralen skulle kunna åka med ut tror JAG inte ett smack på!

• Swing

Jag har inte heller haft några infektioner eller andra besvär.

• blivandefruandersson08

Swing tack vågar mera att prova tampong nästa gång med ditt svar

Svar på tråden p dator eller hormon spiral