• Moa Sol

Kris i relationen - mår såååå dåligt!

Hjälp! Vår relation håller på att gå över styr...och jag vill absolut inte att det ska ta slut! Han har, mot min vilja, bestämt att vi inte ska träffas "på några dagar". Han låter mig inte veta hur lång tid han menar, han är trött på våra ständiga bråk och allt tjafs!

Vi har hittills haft ett enormt stormigt förhållande - trots att han är en av de lugnaste personer jag någonsin träffat! Det har hänt så mycket jobbiga saker under vår tid tillsammans, både inom och utanför vår kontroll. Jag har ställt upp såååå mycket på honom och han på mig.

Båda är vi överens om att vi älskar varandra väldigt mycket och att vi vill att detta ska fungera...

Vi bor ett antal mil ifrån varandra, och träffas alltid på helgerna. Nu är det den första helgen på 1 ½ år som jag ska genomlida utan honom eller mina barn.
    Och jag vet inte hur det ska gå.... *ångest* Vi har haft massor av tfn- och smskontakt under vår relation, flera ggr varje dag, och nu är han helt tyst.

Jag ringer inte heller och pressar på, och de få ggr vi har pratat sedan i fredags förra veckan, är han mycket återhållsam.

Jag vill bara att allt ska bli bra!!!! Jag vill ha tillbaka min älskling sån som han brukar vara. Jag har tänkt och jobbat mycket med de bitar som jag kan förändra i relationen, de bitar som han tycker är jobbiga. Men han måste ju oxå ta sitt ansvar i relationen...

Mina tankar är helt snurriga nu, jag fastnar i neråt-spiralen, gråter och får ångest! Hur länge ska detta pågå? Är det bara ett långsamt farväl han håller på med? Jag vill inte tro det, han är en väldigt bra person, som är bra på att kommunicera och som har tänkt mycket på olika livsfrågor och vad som är viktigt i livet. Jag tror aldrig att han skulle plåga mig på detta sätt och göra mig illa. Jag tror verkligen att han vill fortsätta att satsa. Är det så att han mår så dåligt så att han måste få vara i fred och tänka? Jag vet inte hur jag ska tänka och hur jag ska klara helgen... *snyft*

Hur tänker ni andra? Och hur tänker män? Hur ska jag agera? Ibland känns det som om jag aldrig mer ska tillåta mig att bli kär och aldrig mer inleda en relation för den här känslan som KAN uppstå är för dj-lig!!

• Svar på tråden Kris i relationen - mår såååå dåligt!
  • Fru Nilsson 1/7-06

Det låter som om ni behöver hjälp i er relation båd två. Ta kontakt med en kurator eller familjerådgivning, de kan säkert hjälpa er på ett bra sätt.
    Hoppas att det snart blir bättre!!

• Sandymon

Usch, låter jobbigt.. Har inga konkreta råd, men jag tycket ni ska ta hjälp utifrån av någon "relationsexpert". Lycka till, kramar.

• Tizzeltazz

om han är en sån kommunikativ och bra kille som du skriver så tror jag att han bara behöver tid att samla tankarna och få fast mark under fötterna. hoppas det i alla fall... ägna tiden åt samma sak du, ta ett djupt andetag och försök se klarögt på er relation så kan ni diskutera det som kommer upp sen.
    hoppas allt löser sig för er!

• Moa Sol

Tyvärr är familjerådgivning antaglien inget alternativ, men jag ska lägga fram förslaget.

Tizzeltazz: jag hoppas verkligen att du har rätt när du menar att han behöver ha fast mark under fötterna...

• Rainred

Just nu kan du bara vänta eftersom bollen tydligen ligger hos honom.. du ska inte sitta hemma och vara ensam utan gå ut och träffa folk, se nån film, gå på museum göra ngt som du aldrig gjort förut och sen kan du bara ta en dag i taget!

• Moa Sol

Rainred: Tack för dina ord!
    Jag ska verkligen försöka hålla mig sysselsatt. Han frågade sist vi pratade vad jag skulle göra i helgen, han fiskade alltså lite, men jag pratade bort det. Jag tänkte han skulle få undra.
    Ikväll ska jag hyra en snyftis och dricka vin, då kommer ju garanterat tårarna... jag känner ibland att jag vill vara ensam och bara en kvart senare vill jag ha sällskap osv...

• Gift & Lycklig

Har man en stormig relation så är det inte helt ovanligt att den lugnare plötsligt inte orkar längre. Man vill ha lugn och ro, är trött på de ständiga konflikten, att aldrig kunna slappna av ordentligt och hela tiden vara förberedd på diverse utbrott. Det sliter...

Det bästa du kan göra är att ta det lugnt och sluta tänka katastroftankar. Jag tror att det är bra även för dig att få vara själv en helg och hinna fundera i lugn och ro på vad du vill. Det värsta du kan göra däremot, är att klänga och vara hysterisk. Bete dig vuxet, svara ärligt på hans frågor, spela inget spel.
    Ni älskar varandra skriver du och vill få det hela att funka. Det är en bra grund att stå på!

• PennyJenny

Om han är en person som normalt är lugn och stabil och en person som du litar på, tro då på honom när han säger att han måste få samla sina tankar lite. Lita på att han är den person du känner och respektera honom i hans önskan.

Om ni normalt har mycket och tät kontakt och dessutom har haft det stormigt och jobbigt, då håller jag med den som skrev att han kan ha ett behov av att få vara lite själv. Det är väl bättre att han tar några dagar och får lite lugn och ro och känner att han kan få fundera än att han går med en gnagande känsla och att saker istället bara få ligga och trycka på och gro och kanske tillslut exploderar istället. Om det nu ändå skulle vara så att han är osäker på er så är det tusen gånger bättre att han tänker igenom det och analyserar det än att han trycker undan det för då slutar det troligen i en
    explosion istället. Då är det ju bättre att han får processa det lite så att det går att prata om det och ev rädda förhållandet. Om han bara går och trycker undan det hela och det exploderar så är risken större att förhållandet inte går att rädda.
    Men jag tycker att det är en riktigt dålig idé att sitta själv och dricka alkohol. Är man nere ska man ge sjutton i det, det leder inte till något bra utan risken finns istället att du bara kommer att förstora alltihopa och måla upp värsta svarta bilden. Och kanske ringa och tjata och ha dig. Och det låter ju faktiskt som att du vill respektera hans önskan, då är inte att dricka vin och titta på snyftare en bra grund. Snarare stor risk.

Kan du inte åka iväg någonstans? Gå på bio istället för att sitta hemma. Är det någon du kan åka och hälsa på istället? kolla om det finns några utställningar osv, sitt inte bara hemma som någon annan skrev.

• Kaffemoster

Ge honom den tid och utrymme han behöver. Kontakta inte honom, förrän han hör av sig. Ge honom tid att sakna dig.
    Ju mer man älskar, ju mer besviken riskerar man att bli .. fast det är det värt .. Tänk om du aldrig fått uppleva kärleken till din m2b?

• Moa Sol

Åhhh, vilka underbara människor ni är! Jag vill verkligen tacka er som tar er tid att svara och dessutom ge så KLOKA råd.
    PennyJenny: Jo, jag vet att jag borde hitta på något att göra ikväll, men jag känner mig så trött efter denna smått galna vecka, med jobb och svårigheter i relationen. Jag tänker mig att se filmen och ev ta ett bad sen och verkligen försöka njuta, och sova tidigt. Och imorgon ska jag träffa vänner och mina föräldrar.

Men jag ska INTE ringa honom, han behöver som sagt få längta... Som du skrev är det ju bättre att han får tänka igenom hur han vill ha det, och om han vill fortsätta så har man ju liksom bestämt sig för det, och då är det kanske mer ok att det tar emot lite någon gång då och då. Jag har själv funderat hit och dit hur jag vill ha det, om jag ska satsa vidare på oss eller gå vidare med mitt liv utan honom. Jag har nu bestämt att jag vill satsa vidare till 100 %, vilket innebär en hel del kompromissande från oss båda, men det är helt ok för mig. Vi har helt enkelt hamnat i en neråtspiral som bara har grävt sig djupare och djupare...

Svar på tråden Kris i relationen - mår såååå dåligt!