• rocketqueen

Hjälp mot migrän? Healer?

Någon som har migrän och provat något lite ovanligare som hjälper effektivt mot det? Alla seriösa tips är välkomna, främst då tipsen som inte är så "vanliga", som akupunktur, avspänning, träning... Någon som gått till en bra healer i Malmötrakterna?

• Svar på tråden Hjälp mot migrän? Healer?
  • rocketqueen

Puff, puff. Några tips?

• Swing

Akupunktur! Min man hade för länge sen en kollega M. med mycket frånvaro, som visade sig bero på migrän. Jag nämnde då i förbigående att min kollega U. var utbildad akupunktör och att hon hjälpt migränpatienter. Tipset kom fram till M., som faktiskt kontaktade U. och fick en (1) behandling. Sen fick M. inte några fler anfall, men efter något år flyttade han långt bort och hur det gick sen vet vi inte. Det verkar hur som helst värt att pröva, men det räcker säkert inte med bara en behandling.

Jag läste om nån som "botats" av homeopat efter bara en behandling och slapp ta medicin livet ut. Eftersom vi hade samma sjukdom kostade jag på mig massor med dyra homeopatbesök, men tyvärr hjälpte det inte ett endaste dugg. Det gäller verkligen att hitta "rätt" behandling till varje individ och det verkar väldigt svårt. Lycka till, rocketqueen!

• f.d. Svart brud

Min pappa hjälpte mig när jag hade migränproblem. Han använde öronakupunktur på mig när jag fick anfall. Var det ett riktigt j-ligt anfall fick jag akupunktur i båda öronen. De brukade gå över helt utan biverkningar på ca 20 minuter oavsett hur kraftiga anfallen var. Enda undantagen var vid vädermigrän. Det var segare att bli av med. Då tog det lite längre tid.

• Pama_lija

Du ville inte ha tips om akopunktur men det hjälpte mig.. Annars kan jag rekomendera dig att bli gravid, har inte haft ett anfall sen jag blev gravid första gången 2004.. Tror att det beror på att jag inte jobbat så mycket sen, stressen är borta..

• Pama_lija

Healer tvivlar jag däremot på...

• rocketqueen

Tack för era tips! Och tack så mycket för lyckönskningen, Swing! Anledningen till att jag ville ha lite mer ovanliga tips är att jag redan har provat allt det vanligaste. Jag vill absolut prova det som finns, men nu har jag gått igenom många behandlingar i registret... Men öronakupunktur har jag inte provat, det är nog bland de få ställen jag inte fått nålar i mig. :D

• LukasU

Om du äter p-piller så testa att sluta med det. Vissa kvinnor har så kallad hormonkänslig migrän och då kan det hjälpa mirakulöst att sluta med dessa.

• rocketqueen

Redan testat, hade migrän långt innan jag började med p-piller... Men tack för tipset!

• Forsfors

har läst i en artikle att det ska vara bra att ge sig ut och jogga när man har migrän. det tar 20 minter och är jävulusiskt, men sen ska det tydligen hjälpa. Minns inte vad artiklen hette, eller i vilken tidning, men det var en läkare som själv hade migrän som hade kommit på det. jag minns att hon skrev att första gången hade hon med sig en lapp med sin adress och telefonummer i fickan ifall hon skulle falla ihop.

• rocketqueen

Gudars skymning! Ska provas - om jag orkar! Låter fullständigt hemskt, men allt är värt ett försök. Jag ska också skriva en lapp och ha med mig. Tack för tipset!

• Therése

Både akupunktur och massage har hjälpt för mig, eftersom min migrän ofta kommer av att jag är spänd och stressad. Jag äter dessutom förebyggande medicin, Sandomigrin, varje dag. Inte kul att proppa i mig tabletter men min migrän har förbättrats enormt mycket med hjälp av dessa tabletter så det är värt det för mig. Jag har även testat beta-blockerare (som sänker blodtrycket) men det funkade inte, då höll jag ständigt på att svimma... För mig är det dessutom viktigt att jag äter regelbundet och håller blodsockret på en någorlunda jämn nivå. Träning, sömn, bra kost och frisk luft är självklart också nödvändigt!

Mitt råd är att du söker upp en neurolog (du måste nog ha remiss från husläkare först). Jag har träffat otaliga "vanliga" läkare genom åren men först när jag fick komma till neurologen hittade jag en läkare som förstod vad det rörde sig om och som kunde hjälpa mig på riktigt.

• rocketqueen

Tack för neurologtipset! Ska prata med min husläkare och se om han kan remittera mig.

• rocketqueen

Någon som kan rekommendera en kiropraktor?

• 07-12-01

För att hitta en kiropraktor som har godkänd utbildning kan du gå in på www.lkr.se och titta under fliken "kiropraktor nära dig". Var bor du?

• rocketqueen

Tack, jag vet. Tänkte mer om någon hade personligt erfarenhet! Runt Malmö bor jag.

Svar på tråden Hjälp mot migrän? Healer?