• JoMiJon

morgongåva bara till kvinnan eller till båda?

jag trodde bara morgongåvan var till kvinnan men här verkar ni ge morgongåva även till makarna... hur ska man göra?

• Svar på tråden morgongåva bara till kvinnan eller till båda?
  • Lilla Li

Pomodoro: Nej så var det inte. Det är en myt. Morgongåvan fick bruden som en slags försäkring. Det kunde vara en gård eller något annat värdefullt. Om maken sedan dog, först då fick hon tillgång till sin gåva - mot villkoret att hon inte gifte om sig. Så det hade inget med oskulden att göra. ;)

Jag kommer ge min sambo en morgongåva. Mest för att det är romantiskt och jag gillar att ge bort saker. :) Har ingen aning om ifall han kommer ge mig något, det återstår att se. ;)

• Lilla Li

Morgongåvan var dessutom förr i tiden en gåva från mannens föräldrar, inte direkt från mannen.

Men detta har ju ändrats till att sedan komma från mannen och numera har en mer romantisk betydelse, då även kvinnan ger mannen något.

• Clobberella

Enligt traditionen ger mannen kvinnan en morgongåva, nu verkar det vara vanligt att man ger varandra något. Vi ska (så vitt jag vet ) inte ge varandra något alls.

• lindza

Hur mycket pengar lägger ni på morgongåvan. Jag tänkte ge både en secretbox o en klocka men kommer då komma upp i ca 3600:- o det känns kanske lite i mastigaste laget men å andra sidan är han värd alla miljoner i världen...

• Lilla Li

Jag ser morgongåvan som ett tillfälle att ge något lite utöver det vanliga. Så jag kommer nog lägga 2-3000 på det.

• viktualia

Vi skippade morgongåvor helt. Bröllopet betalade vi helt själva och vad kan vara en bättre present till varann än att vigas och sedan ha fest för alla nära och kära?!?

• Lainan

Jag ger honom en sk Secret Box (tog bilderna förra veckan), fast det är iofs lite för min egen skuld också. Jag vet att han har köpt ett smycke till mig som jag ville ha + att han tydligen ska ge en annan gåva också... spännande.

• tree

jag sparar mycket hårt vid siden av bröllopssparande (målet är 14000kr) så att jag kan köpa nåt väldigt special... vill inte säger vad i fall m2b läsar här!

• brud070609

JoMiJon - men de dog ju strax därefter...inget att önska sig i "repris" väl...

• oddmolly

Min M2b sa redan fem månader innan bröllopet (som är i aug) att han visste vad han skulle ge mig i morgongåva.
    Jag kommer absolut att ge honom något, men vet inte alls vad? Vill att han ska få något bestående, som ett minne. En fin klocka har han redan, så det får bli något annat. Funderar på en weekend-tripp direkt efter bröllopet eftersom vi inte åker på bröllopsresa förrän troligast kring jul-nyår. Det är visserligen ingen pryl men ändå ett minne.

• Kat77

Jag håller på traditioner, heja heja...
    Jag fick ett diamant halsband ;)

• tree

Kat77
    det är vad jag hoppas på! fick diamant örhängar (earrings) i jul... nu 'behöver' jag bara en halsband! hehe :)

• JoMiJon

brud 070609
    straxt därefter han dog efter 9 år och hon efter 17 år inte så nära bröllopet tycker jag dock men visst man vill väl vara gift i en evighet.. sen ville jag ha slottet inte tiden dom var gifta

• lindza

Tänk om man skulle få nogot man inte vill ha i morgongåva, eller att det är fult. Hur skulle ni reagera/göra?

• Kat77

li75a
    Det finns ingenting i hela världen som min man skulle köpa som skulle vara fult eller något jag inte vill ha. Vad han än köper är det fint för att han köpt det!

• lindza

oj det var genomsnällt. Men jag anser ändå att vi alla har olika smak, även om det är min blivande man som köpt det så är det absolut inte säkert att jag tycker omdet/just den modellen på klocka el smycke elelr vad det nu kan tänkas vara. Men det är väl kanske bara att bita ihop o såga....Åhhhh så fiiiint...*S*

• lindza

Kat77
    Allvarligt talat, skulle du använa exempelvis en tröja i den fulaste färgen du vet och en modell som inte får dig att se så bra ut bara för att du fått den av din man. Eller om det skulle gälla smycken. Smaken är ju jätte olika vad man tycker om o trivs i. Har svårt för att fatta det där alltså...
    sen kan man ju ha sån tur att man har liknande smak eller att mannen verkligen vet vad som går hem hos frugan.

• sahlena

li75a: Jag tänker som du.. tänk om jag får nåt jag inte gillar eller tänk om han inte köpt nåt till mig och där står jag med en gåva till honom. Tänk om han inte gillar min gåva... Suck...

• lindza

Jag oroar mig ite för att inte få något eftersom vi pratat om det, så slapp man oroa sig för det lixom. Bara dte där andra kvar...*S*

Svar på tråden morgongåva bara till kvinnan eller till båda?