• Bröllopstokiig

Italien - tips på vingård eller charmiga hotell?

Hejsan!

Jag och min blivande planerar en minibröllopsresa till Italien på ca 1 vecka. Då vi aldrig har varit där vill vi gärna ha tips på vackra, trevliga resmål och lite lyxigare boende.

Vi älskar mat och vin, vackra genuina byar/städer men vill gärna kunna kombindera detta med bad i hav och/eller pool. Vi har varit inne på Sorrento, Puglia, Toscana och Ligurien...men vad väljer man? Vi kan tänka oss att på på en mysig vingård, eller på något mindre charmigt hotell med vackra rum och omgivningar.

Någon som kan tipsa om ett lite lyxigare boende?

• Svar på tråden Italien - tips på vingård eller charmiga hotell?
  • sjölejon

Precis vad vi letar efter också - Toscana eller längre norrut, men har inte kommit fram till något ännu.
    Dessutom vill vi resa så billigt som möjligt...

Någon som har tips om mysigt ställe som inte är så väldigt turistigt??

• Höstlyckan

Lazie som ligger vid Gardasjön i Norra Italien har allt det där!!!!!!!!!! en helt underbart charmig liten stad som ligger precis i anslutning till Garda sjön och när mna ligger där och solar så kan man se snöiga alptoppar på andra sidan av sjön. Lazie ligger även i anslutning till vindisktriktet Valpolcella. Vi har varit där flera vårar ett par veckor varje gång och kommer även åka dit om 3 veckor igen Man tröttnar aldrig på detta underbara ställe.

• Tittij

Jag och sambon ska bila i södra Italien och Sicilien efter midsommar.

Vi är inne på att flyga till Neapel och utgå därifrån. Jag hakar på den här tråden och hoppat på tips om fina vingårdar, slott och annorlunda bostäder i de trakterna :)

• Rejca

Å jag hänger också på! Vi åker på bröllopsresa till Sardinien ett par dagar och sedan ska vi bila i Toscana-området. Vi behöver också tips på vad vi ska göra och var vi ska bo, både i T och på S. Det är vår första gång i Italien. Hoppas vi alla får det bra i Italien!

• Troll-P

Vi har varit på en vingård utanför Alba, norra Italien. www.barac.it
    Ligger mitt bland vinodlingarna, lämpligt att besöka några nätter. Vi kommer nog åka dit igen, för en långhelg. Och för att shoppa vin :D

• .CMD.

Ett otroligt mysigt ställe att åka till är cinque terre ( de 5 byarna). Detta ligger inte långt från Genua längs västkusten. Otroligt vackert! Man kan vandra mellan dessa 5 byar och njuta av en fantastisk utsikt.

Sorrento i södra Italien är oxså vackert och nära till Capri om man vill åka dit. Dock lite dyrare...

Toscana är oxså ett hett tips!

• sjölejon

Troll-P

Det verkar ju vara jättebra!
    Stannade ni på gården, eller hade ni bil eller hur tar man sig runt?

• guldplutt

Rejca - Sardinien är härligt, särskilt om ni inte ska åka i juli/augusti (då är det massor med turister där). Dessutom är det billigare än på det italienska fastlandet. De flesta åker till Alghero, och där är helt OK. Men för de vackra vyerna skulle jag rekommendera att hyra en bil och ge sig av ut på ön! Stintino (nordvästra udden) har vackra stränder. Kustlinjen på den västra delen av ön är fantastiskt vacker! längst ned i sydväst finns där några små öar där man kan bo, där ska också vara jättefint. Ostkusten är också väldigt vacker - Costa Smeralda som ligger längst upp är ansett som en av världens vackraste strandsträckor, och där ligger massor med urlyxiga hotell dit alla filmstjärnor mm åker. Vi höll oss istället långt ned på sydöstra sidan, på Costa Rei och i den lilla mysiga staden Villasimius. Fantastiska stränder som när vi var där var i princip helt tomma. Även den norra kuststräckan är fin, och att ta färjan över till Korsika var en upplevelse! Dit vill vi väldigt gärna resa igen! Lycka till, ha en härlig semester!

• Troll-P

sjölejon
    Vi flög till Milano, hyrde en bil och hade egentligen semestern i San Remo med kompisar. På väg hemåt stannade vi på vingården som vi bokat i förväg. De har inte så många rum, så boka innan. Det är väldigt avslappnad stämning och lugnt. Det enda som vi gjorde på gården var att prova deras vin. Sedan åkte vi runt lite med bil i området, provade vin, åt, njöt av omgivningen. En dag var vi inne i Alba för att shoppa men det var stängt på måndagar så vi satt och slappade på en uteservering istället.

• Bröllopstokiig

Tack för alla underbara tips!!

Jag glömde dock att nämna en sak: vi kommer att åka dit direkt efter vårt bröllop, dvs i mitten av AUGUSTI..
    Och vi har förstått att då är orterna belamreda av alla italienare som har sin semster då.. :(

Så därför undrar vi om det går att åka dit i augusti överhuvudtaget??
    Eller har någon tips på platser som inte är lika belamrade med turister?

• Bröllopstokiig

Höstlyckan,

Gardasjön låter väldigt trevligt! Kan du rekommendera några fina hotell? Är det fina stränder där?

• sjölejon

Jag hör också gärna mer om olika ställen kring Gardasjön.
    Vi funderar lite på Fritidsresors tågcharter som går dit.
    Då blir det en lite miljövänligare resa än att flyga i alla fall, och det skulle kännas bra!

• Höstlyckan

Hejsan
    Vi brukar ju som jag tidigare berättat vara vid Lazie och det är väl den stan jag känner till bäst. En liten stad med en gammal härlig ringmur runt och och en härlig strandpromenad som det ligger restauranger längs. Stränderna vid Lazie är fina. Vi brukar campa och vi brukar bo på en camping som heter La quercia som ligger kankse en kilometer från Lazie där kan man även hyra bungalower. Jag kan inte några hotell men campingen är jätte fin och kan absolut inte jämnföras men campingplatser i Sverige. Här finns allt från uppträdanden till träning och språkkurser om man nu vill vara med på sådana grejer. Det finns några andra städer som vi också har besökt men som jag inte har så himla mycket erfarenhet av så som Bardiolino, Garda och Sirmone. Det är ju inte så långt till Venedig som vi har besökt några dagar när vi har varit där. Vi har även beökt Verona Julia och Romeos stad och en det är också väldigt vacker stad. Alla städer som jag har varit i Italien är väldigt vackra. Behöver jag berätta att det var just i Italien som min sambo friade, i Allasio. Vi älskar Italien och om 14 dagar så åker vi för att stanna där fram till andra veckan i juli!! Gud vad jag längtar kan jag säga.

• Utomlands-brud

Hej!
    Vingårdar och liknande i toscana och övriga Italien kan man hitta på www.in-italia.se som är på svenska eller www.agriturismo.com där man kan välja engelska.
    Annars sök på google på agriturismo för det heter så. Alla är då inte just vingårdar utan en del odlar andra saker...
    Angående Gardasjön så har jag inte varit där än själv, men jag ska åka dit om en månad. Om man inte är främmande för att åka på egen hand utan resebyrå kan man resa rätt billigt genom att ta flyg med Sterling ner till Milano eller Venedig och sen boka hotellnätter på internet. Från både Milano och Venedig kan man ta sig med tåg och sen buss till Gardasjön. Om man vill kan man hyra bil.

• visinge

Gardasjön har inte direkt stränder, men längs med sjön kan man hitta några riktigt undangömda pärlor att bada vid och då menar jag på den östra sidan.
    Underbara ställen är för övrigt: Riva del Gardone och Torres del Benaco. Nu har jag inte varit där över natt, för vi bor inte långt ifrån Garda sjön och det gör att vi mest åker dit över en dag eller så.

Vad gäller vingårdar så är ju helt klart mina favorit-viner från Valpolicella, mer info kan du hitta: www.valpolicella.it/eng/index.asp

Och att du åker i Augusti, det är mycket folk även i juni & juli, så jag tror inte att det spelar någon roll. Just vid Garda är det alltid mycket folk, så det går inte att komma ifrån, men det gäller ju även övriga Europa som har semester i augusti & september. Vart du än åker i Italien, är det helt enkelt fantastiskt. Lycka till och berätta gärna vad det blir.

Svar på tråden Italien - tips på vingård eller charmiga hotell?