Godkväll tjejer!
Jag är kanske inte rätt person att säga som väntar på den stora från, eftersom jag gifter mig om två månader. Men jag tänkte tillägga hur det gick till när vi bestämde oss för att gifta oss.
Vi har pratat om framtiden mycket. Barn och hus står inom en kort framtid. Det är vi väl överens om. Jag ville inte förlova mig förrän han friade, eftersom en förlovning för mig står för ngt "man får" inte ngt man "gemensamt kommer överens om". På vår årsdag i höstas friade han! Vi var förlovade!
Snart kom planer och funderingar kring ett bröllop upp. Min man var bestämd på att vi skulle vänta några år till. Men jag kände att jag ville vara gift innan barn & co. kommer.
Efter att ha funderat hur jag ville ha det så sa jag det en kväll. Jag sa att jag funderat på när var och hur, mängden gäster, budget mm. VI är överens om att vi vill ha ett "traditionellt bröllop", men ändå så stort att vi känner att det är en jättefest för livet!
Min sambo lyssnade tålmodigt och jag förklarade att vi aldrig kommer inse att "nu har vi gott om pengar till att gifta oss". Likaså säger de som har barn att "man blir aldrig helt redo för att NU skaffar vi barn", man är bara nästan redo...
Vi kom båda snabbt fram till att ett bröllop till sommaren hade varit underbart. Vi har planerat allt tillsammans och alla trycksaker har vi gjort tillsammans. Han ringer och fixar och tycker det är jättekul nu.
Med detta långa vill jag bara säga (vilket jag kunde gjort med mycket färre rader :) ) att jag tror att det är viktigt att man berättar vad man vill. Visst, för många är ett bröllop den stora drömmen i en kvinnas liv. Men låt det vara det då! Om man är två i ett äktenskap så får man ibland lyssna på sin partner vad som betyder ngt för dom!
Säg hur ni vill ha era bröllop, prata om framtiden! Om man bor ihop, har barn ihop, sambo mm. så har man ju planer på att leva tillsammans. Man tycker om varandra! Och i början kändes det jättestort, ibland fick man nästan lite panik över vad man dragit igång, men nu känner vi att det ska bli så underbart roligt! Det hör nog till de manliga generna att ordet "bröllop" är lite avskräckande.
Det är fel att säga att man ska ställa krav att på att få gifta sig. Men jag tycker man kan berätta hur mycket man vill det och att det betyder mer än bara en fest. Det betyder att man visar vänner och familj att man verkligen vill leva livet ut med varandra! Och det är väl verkligen en komplimang att förklara för sin blivande att man älskar honom så mycket att man vill dela den största dagen i sitt liv med honom!