• seal

Augustibrudar i Göteborg 2007...del 2

Välkomna hit, till den nya tråden för alla som ska gifta sig i augusti 2007!

• Svar på tråden Augustibrudar i Göteborg 2007...del 2
  • Centifolia81

Bröllopsfnatt:
    jag har bara hunnit ner till Lund 3 ggr nu för att titta på lägenheter - men jag har lyckas se magnolian blomma och det var det finaste jag har sett. Ska definitivt ha en när jag skaffar villa.

Våra ringar är nästan klara. Tog hem dem för att "pröva" att vi trivs i dem innan vi gör de sista justeringarna. Två till diamanter ska i vigselringen, som för övrigt även har en röd-rosa stor granat uppstående i klofattning.
    Samt att våra förlovningsringar ska piffas upp lite från vanliga släta vitguld till matta vitguld med något litet mönster i.
    Och jag har också valt att ha en i vitguld och en annan i rödguld Älskar att blanda de två metallerna.

• Bröllopsfnatt!

seal: Ringen var jättefin! Vad roligt att se! Men hur ser gummiringen ut *fattar inte riktigt*? Min m2b kommer kanske att välja att ha en i vitguld (tunn) utöver förlovningsringen i rödguld (så att vi båda har en av varje). Och... han var först tveksam till ring över huvudtaget!!

Mina skor är från ett engelsk märke - översätt "regnbåge" och ni har det! Modell: Heather! Jag kommer att sväva fram - är van att gå i riktigt höga klackar, så de är inte särskilt höga i min värld. Däremot tror jag som du att det är smart att ha ett extra byte eftersom det kommer att bli lite trötta fötter framemot småtimmarna. Om man nu hinner dansa sig trött; tror att man kommer att stå stilla och prata utan uppehåll med alla gäster stora delar av kvällen.

centifolia: Granat låter jättefint! Vad är det för modell? Min förlovningsring är en s.k. drottningring, designad av sandin, gbg. Skall beställa en 3 mm tunn rödguld där. När som helst. Man får hoppas att den hinner bli klar till bröllopsdagen, bara! Måste också putsa upp förlovningsringen; min har blivit svart (!) och jag har bara haft den sedan oktober. Vad är det för miljöer man vistas i?

Jag skall till Lund nästa vecka. Jag hoppas SÅ på att magnoliorna inte har blommat ut till dess. De har tydligen blommat tidigt i år, så man får se om förstamajsångarna får den fina bakgrunden! Var/i vilket område har ni tittat på lgh? *nyfiken*

• seal

bröllopsfnatt:
    Kul att du gillade ringen!
    Min sambo funderar också på att kombinera sin rödguld-förlovnings-ring med den i vitguld som han kommer att ha efter bröllopet. Får se hur det blir. Det är kul att kunna skoja till det hela lite!

Gummiringen ser ut som en tunn vanlig ring (jag vet, det låter helt skruvat: gummiring!?)och den sätter man in där ringen med diamanterna sitter inkilad. Ringen är lite välvd i formen och ganska mjuk. Jag förstår att det är svårt att förstå...Ska se om jag hittar en bild någonstans!

Skorna var f ö supersnygga! De ser dessutom jättesköna ut. Hade du provat dem innan du beställde dem eller chansar du?

Nu har jag precis pratat med sömmerskan och jag ska träffa henne på lördag och bestämma modell. Känns bra att jag förmodligen slipper köra en kejsarens nya kläder...

Nu ska jag åka och köpa ett fint litet block med hårda pärmar för att kunna skriva upp alla tankar som kommer. Många trådar att hålla i huvudet nu. Ska bli lite organiserad nu...

• Bröllopsfnatt!

seal: Ja, den var verkligen fin! Kan tänka mig att den blir "cool" för kvällsbruk med gummiringen, medan den ser sofistikerad ut utan den!

Roligt att din sambo också funderar på det! Är det tidens tecken eller samma kille??

Skorna känns som tofflor (men jag provade dem i 37.5 - jag är en 36:a)! Mitt tips är att ringa runt till importörerna för att se om de kan tänka sig att ta in dem utan köptvång (tror eg. att man enligt konsumentköplagen EGENTLIGEN har ett ganska långtgående skydd och att säljaren skall stå risken om han inte utan särskild olägenhet kan sälja produkten till någon annan, men det är klart - om de säger att det är på egen risk så ÄR det en risk, så det bästa är att klargöra med importören/säljaren innan).

Vad skönt att du har fixat med sömmerskan. Har du bestämt modell nu? Med min outfit kan man säga att det är 50% kvar (mer kan jag inte avslöja...).

Ett litet block är fint att ha! Vi har redan skrivit in gästerna om de kommer/inte kommer i en liten svart "pärmbok". Nu återstår bara resten.*suck*

Jag har kommit på en mysko sak. Jag kanske vill "göra en Carola" och sjunga för min man i kyrkan. Är det för mycket (är öppen för kritik)?

I anslutning till detta - har du funderat över psalmer? Vi "måste" ha två psalmer trots att vi skall ha massa annan musik.

• seal

Bröllopsfnatt:
    Ja det är det som är lite kul med ringen att variationensmöjligheterna är många. Jag kanske inte alltid kommer tycka att det passar med bling-blinget, då är det bara att köra utan eller med gummiring istället!!

Vi får hoppas på att det är tidens tecken vad gäller våra m2b´s ringval...

Skorna var verkligen läckra. Jag har inte ens tänkt att jag skulle kunna våga mig på att beställa. Ska ta mig en funderare nu när jag såg dina!

Klänningsmodellen är bestämd till ganska stor del, jag ska skissa på ett par slutgiltiga versioner under veckan och ta med mig skisserna på lördag. Ska bli skönt att få släppa det lite sen. Klänningar har snurrat i huvudet ett tag nu...Låter sååå spännande med din outfit!

Jag har köpt mitt block nu, och vips känner jag att jag har koll på ALLT...utan att ha skrivit en rad...självbedrägeri....naaahhh Smart att börja med att skriva in alla som tackat ja.

Kör hårt, Carola
    Jag tycker att det låter jättemysigt, om du nu kan sjunga dvs... Allvarligt talat låter det som en bra och annorlunda idé. Inte ett öga kommer att vara torrt! Hade jag kunnat sjunga hade jag kunnat tänka mig att göra det själv! Go girl!

Psalm 200 I denna ljuva sommartid, och psalm 201 En vänlig grönskas rika dräkt
    är sådär lagom neutrala. Vi ska i alla fall ta 200, har inte riktigt bestämt "tvåan" ännu. Man behöver ju inte ta alla verser..Vi ska också ha en massa annan musik men så får det bli.

• Bröllopsfnatt!

seal:
    Du borde verkligen fundera över skorna! Angående ringen så är jag "dömd" till ett liv med bling-bling, but... I like it!! Tror inte det är samma sambo vi har (om inte din sambo är i Örebro idag)!?

Jag skall kolla på resterande 50% av klänningen imorgon... hi hi hi!!

Angående blocket så tror jag att självbedrägerier är bra. Det ger lugn och känner man att man har koll så kommer plötsligt kreativiteten! Apropå kreativitet - jag brukar kunna sjunga hyfsat, men jag vet inte... Det där du skrev om att inte ett öga kommer vara torrt gäller även mig. Jag har försökt att öva på sången här hemma och jag klarar bara första versen utan att börja gråta. Måste skärpa mig
    Skönt dock med stöd från dig!

Jag tror att vi skall skippa de vanligaste psalmerna. Det känns lite skolavslutning, men samtidigt kanske folk uppskattar att kunna sjunga med. Vad har ni tänkt apropå det?

Måste snart gå o duscha. Sitter här o äter mango o chattar efter träningen. Kan knappt röra armarna. *aj*

• Bröllopsfnatt!

Gissa vem som köpte resterande del av brudklänningen idag? 1000 kronor, ny... Rätt storlek, rätt modell...

• Janna

har läst lite här å var i era trådar :) Ska åxå gifta mig i augusti i hyssna kyrka men har inte bokat frisör än å har sån ångest..min vanliga är lite väl häftig för min uppsättning som jag vill göra så jag vill ha ngn helt annan som jag kan "styra" lite mer..har nån av er koll på bra i Linné? Ska prova klänningar på Svahns idag, men funderar på om man inte kan beställa från 1kooo.com ? Ngn som har hört ngn annan som har gjort det?

• Bröllopsfnatt!

Janna: Välkommen till tråden! Det verkar dock som om de flesta andra har en del (annat) att göra för tillfället.

Jag försökte gå ut på din sida, men det var rena rama kinesiskan(!), så jag kunde inte ens se bilderna, tyvärr.

Personligen är jag rätt riskaversiv av mig, så jag hade inte vågat köpa klänningen på Internet. *harig* Dessutom bör du ta med i beräkningen att de flesta brudateljéer endast hinner med att ändra de klänningar de själva säljer/designar, i alla fall under säsongen, så kolla att sömmerskan har tid innan du köper (om du nu inte beställer efter exakta mått eller har en "standardkropp", [till skillnad från vissa andra]- då är det kanske inte något problem).

Hur som helst; Svahns är rätt hjälpsamma och prisvärda, men om du skall köpa skor så råder jag dig att ringa runt eftersom de verkar importera själva, utan att vara ÅF, varför man står risken och får betala frakten själv (i alla fall skulle de ha 300 kronor extra för ingenting).

Jag har kollat med en legitim återförsäljare i centrala Gbg och de var mycket mer prisvärda. Tyvärr var en av sömmerskorna på det stället riktigt tvär och inte alls hjälpsam när vi var där
    , men låt gå för det - de fixar allt och gör det de skall till ett rimligt pris. Mingla kan man göra på festen, eller hur?

Jag kan i.a.f. inte klaga när min klänningskjol går på 1000 kronor + kostnad för att sy in o upp den, samt de tar hem skor utan att jag behöver betala frakt eller belastas av köptvång om de inte passar! I Kungsbacka var det andra bullar i detta avseende. Å inte kunde man inte pruta på klänningen heller... Dessutom utfärdas en varning för svaga personer, eftersom de försökte frälsa oss (!) samtidigt som vi provade klänningen... Inget ont om kristen tro för övrigt, men det kändes olägligt vid tillfället.

Nu skall jag springa o städa - har levt singel i en vecka o för att m2b inte skall dra sig ur så här fyra, f'låt TRE (gaaaaaaaaaah!) månader innan får jag nog se till att det blir lite snyggt omkring mig... So long 4 now!!

• Bröllopsfnatt!

Man blir inte så lite trött. *suck* Har ni gjort hemsidor på BT? Har ni förklarat klädkoden för att hjälpa kusinerna från landet? Har de blivit sura för att ni har "bestämt" vad de skall ha på sig (dvs. inte fattat vitsen med klädkoder???).

Jag hade skrivit följande där det står "klädsel", eftersom frågor om skor med öppen tå, etc. började trilla in: "HAN: Mörk kostym (mörkblå, mörkt grå, ev. svart), vit skjorta o sidenslips/fluga i valfri färg (ej svart o vitt, gärna mönstrad). Svarta strumpor. Skulle brudgummen ta av sig sin kavaj vore det därför att kalaset är okonventionellt, stämningen hög och omgivningen varm. Värdens ev avklädsel inväntas dock. HON: Fin kvällsklänning av siden, sammet eller annat aftonfint tyg. Byxdress, kvällskjol med jacka eller överdel i samma finhetsgrad går bra. Om du väljer klänning bör den inte vara baraxlad eller golvlång, utan vara i knä- eller vadlängd. Klädseln skall inte vara vit, ej heller enhetligt svart. Dräkt/klänning och kavaj som är i siden, spets eller chiffong går bra, men inte vardagsdräkt. Sandalett eller tålös sko passar till stor fest, såsom ett bröllop. Men kom ihåg tunna strumpor för att vara korrekt klädd. Källa: M. Ribbing, DN."

Tänkte först lägga till följande inledningsfras: "En något extensiv förklaring av angiven klädkod följer här (blott för att föregripa frågor om klädsel till brudparet dessa bråda dagar."

Hur man än vänder sig har man dock *-* bak?? Nu har jag tagit bort det eftersom folk blev sura (!) . Mycket tacksamt att vara hjälpsam. Nu har jag i alla fall tagit bort det, men det är sisådär 20 pers som har sett det redan (och mulnat)till. Inser dock att det var dumt. Det hade varit bättre att strunta i det från början och att ge folk en anledning att ringa o vara sociala medan de frågar (vissa av dem har jag inte hört ifrån sedan mormors begravning för sådär fem år sedan, så det hade ju i och för sig varit roligt att tala med släkten...) . Ok, ja jag HAR pms, men ändå. Lite ledsen i ögat blir man. Eller har jag hybris? Jag resonerade som så att om man anser att man känner mig / oss så vet man att jag / vi gör allt med hjärtat o fattar att jag hjälper till, men vad kan man begära? OK, nu har jag fått detta ur mig, så nu känns det bättre... Tror ni att detta är det värsta, eller skall man förbereda sig på mer innan man är framme vid altaret?

Svar på tråden Augustibrudar i Göteborg 2007...del 2