• laxpate

OT: Doppresent (min kille ska vara gudfar)

Hej

Min kille ska vara gudfar på ett dop och vi har ingen aning om vad vi skall ge i dop-present...ngt förslag ngn? TYcker sånt där som silverskedar m.m känns så himla trist..Smycke känns också lite halvtrist...det kommer ju ta år innan bebisen kan använda det =(

• Svar på tråden OT: Doppresent (min kille ska vara gudfar)
  • laxpate

ja det där med kontot va ju en ganska bra idé faktist....kanske man ska sätta in en större slant nu till dopet då och sen kanske som ladymarmelade skrev en 50lapp i månaden kanske....blir ju ändå 10800kr på 18år...och det e ju inte fy skam när hon flyttar hemifrån tex en dag eller så...
    Vinet va cokså en ganska kul sak...som man lagrar i tex 20år...eller 30...så kan hon ha det på studenten eller när hon själv gifter sig en dag tex..

mera förslag gärna om ni har =)

• laxpate

ja det där med leran va en jätte bra idé men det gav vi till föräldrarna när hon föddes =)
    Håller med om att det e en jätte fin idé

• helenekl

aha!!! ja det är jättefint! vi gjorde en sån själva till vår dotter när hon var fyra månader och det är så himla fint!

en sån där bok där barnet själv är i, som TigerLinn skrev, i handlingen är oxå en cool grej vi har testat till vår dotter...

Bra tips du fått av de andra med; vinflaskan som hinner bli så där härligt gammal i stilen på de 18 åren och pengarna med! vår dotter för 350 kr/måna d av hennes morföräldrar och det hinner ju bli en hel del :)

• laxpate

sorry skrev leran ..vet inte var jag fick det ifrån..*skratt* menade avtrycks-tavlorna =)

• Lady o Lufsen

Det är alltid roligt att ge något annorlunda i dopgåva...En fin whiskey, konjak eller annat som tål att lagras i många år...
    Något liknande lertavlan kan du göra på tallrik, kanna eller annat porslinsmaterial eller fältspat, är att köpa glasyr och måla på handen och foten och sedan trycka på föremålet- lämna in på keramikstudio för bränning. Jättebilligt visserligen men det är ju inte priset som räknas, eller?

• Fröken Malm

Min brorson fick ett jättefint födelsedagståg när han döptes. Ett tåg där man år efter år lägger till vagnar beroende på vad han fyller. Det verkar vara "poppis" nu, för han fick tre stycken!

• tingtingeling

Är det en kille eller tjej? Snygga manchettknappar - blir roligt att plocka fram senare i livet!

• laxpate

det är en liten flicka =)

• förhoppningsis

inget fel med manchettknappar till flickor, jag har flera jag använder ofta, sen att jag jobbar i skjorta är en annan sak... alla tjejer gör inte det å då har man nog mindre användning för dem är jag rädd. MEn gillar iden

• laxpate

jobbar också i skjorta men vet inte om det känns rätt att ge lill-tjejen manchettkanppar....undra om föräldrarna undrar om man hängde med att det va en tjej då ;)
    skulle jag nog göra *skratt*

• nenne_74

Bor de i hus kan man köpa ett litet träd som får växa upp tillsammans med barnet. Det gav jag en gång som doppresent och det blev mycket uppskattat!

• dazazz

jag har en kompis som till sin guddotter köpte ett pärlhalsband vid dopet och gav lite pärlor från det. resterande pärlor ger hon vid födelsedagar och andra högtider. tanken är ju att det ska bli ett helt pärlhalsband tills hon fyller 18. jag tycker det är en superidé, det blir något mer än bara vilken present som helst (man vill ju ändå ge något extra om man är gudförälder) och samtidigt har man kirrat presenter för kommande år. sedan kan man ju alltid komplettera med någon kul leksak eller vad som nu passar...

• Mrs. 170307

Vi gav ett presentkort på en familjefotografering. De har nu en uppsättning jättefina, professionella kort, tagna i en studio. Särskilt mamman uppskattade att "vara modell" i några timmar men jag tror att även sonen, om några år, uppskattar de mysiga korten.

• Troll-P

Man kan köpa en liten barnstol som butiken målar namn och dopdatum på. Då är det dock en god idé att kolla med föräldrarna innan så ingen annan ger samma sak eftersom den är svår att byta :)

Min sambo har gett det till alla sina tre brorsbarn - jättepoppis!

• maljor

Vi gav min systerdotter ett handgjort gungfår med riktig fårskinnspäls på när hon döptes förra året. Jätteuppskattat och något som kan sparas hela livet.
    Kostade drygt 800 har jag för mig =)

• brud  nästa år

Någon finare sagobok eller en sångbok är kul att få.

Svar på tråden OT: Doppresent (min kille ska vara gudfar)