• Pringlez

Ingen förlovning alls....

Min sambo överraskade mig genom att bestämma datum och deklarerade att det inte blir någon förlovning...vi går direkt till altaret utan att passera gå!!! (hihihi!!)
    Men jag/vi har inte sagt det till någon i våran omgivning...mest för att njuta av våran hemlis. Men jag var tvungen att få berätta det!!!!

Är det någon annan som hoppat över förlovning?

• Svar på tråden Ingen förlovning alls....
  • GithKat

Gattis men egentligen är ni ju nu förlovade då ni bestämt ett datum, hemligt eller inte, med eller utan ring spelar ju ingen roll.. förlovade är ni ändå

Grattis och lycka till med bröllopet

• september22

Grattis!!

Vet inte riktigt hur du menar? Min kille friade och jag sa ja. Ser det som vi förlåvade oss då eftersom jag sa ja men om man tittar på andra som är förlovade så har de ju "bara" bestämt att de ska förlova sig, inget mer. Vår släkt verkar tycka att vi förlovade oss först efter att vi fått ringarna (han hade inga vid frieriet). Förstår inte riktigt varför man ska vara förlovade in flera år för? Antingen så vill man ju gifta sig eller inte.

Vi tänkte först skippa förlovningsringar och bara ta varsin vigselring, hur gör ni?

• Mrs. 170307

Instämmer med GithKat, han kanske inte friade men förlovade är ni ju.

Grattis och lycka till med all planering!

• Zozo

Tja vi var ju i praktiken fôrlovade när vi bestämt oss för att gifta oss, men vi bytte heller inte ringar. Rent tekniskt sett är ni ocksa förlovade (Det betyder ju eg bara det, att vara fôr-lovad, att ha lovat i förvâg att gifta sig)
    Vi bytte bara varsin ring när vi gifte oss och vi har faktiskt inte ens pa dem alltid.. inte är vi mindre gifta för det

• blueberrypie

" Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats."

Med eller utan ring...

• Pringlez

Förlovning har alltid varit för mig att man har den där ringen på fingret som "bevis". Att säga att man är förlovad är inte samma sak. Men det är ju min åsikt. Jag blev dock lite förvånad för jag antog att man alltid "måste" förlova sig med ringar innan. Men han har bestämt sig...jag protesterar inte!!!

När det kommer till ringar fick jag välja och jag bestämde mig att jag vill ha två. Kanske därför är jag inte riktigt känner mig förlovad....

• sjölejon

Jag känner mig inte heller förlovad, fast det är väl det jag är.
    Jag föreslog att vi skulle gifta oss i sommar... och efter 6 veckors betänketid gick han med på det.
    Vid vigseln får han en ring och jag nog två...har inte hittat några ringar vi vill ha än!

• jagärsåkär

Vad kul! Vi har också bestämt samma som er! Det blir altaret på en gång! Den största anledningen är nog att vi vill hålla vigseln hemlig in i det sista, vi bjuder alla vi känner och hoppas att många blir glatt överraskade av inbjudan helt enkelt. Dessutom tror jag att jag bara vill ha en ring! Så det passar bra att skippa förlovning (men en ring eller två ringar varierar beroende på dagen. Just nu vill jag bara ha en ring!)

Och mina föräldrar förlovade sig aldrig heller, kanske är färgad av det? Sen tycker jag det är synd när par förstör hela spänningen med bröllopet genom att prata för mkt om det. Det är roligare (tycker vi!) om man får gå och misstänka lite... "kommer de gifta sig? Eller de?" När tjejer låter håret växa ut och tränar och går ner i vikt eller killen sparar en massa pengar kan man börja spekulera. Det är kul! Därför skippar vi (och en del vi känner) förlovningen!

• jagärsåkär

Tjejer sparar ju också en massa pengar och killar tränar och går ner i vikt!! Insåg nu hur dumt sexistiskt det där inlägget var!?? Blir lite arg på mig själv!! Men i vår umgängeskrets har det nog varit lite väl typiskt att det blev som jag skrev... Tänkte inte på det förrän nu! Men jag sparar pengar och m2b tränar en massa... Så jag borde inte vara så stereotypiskt inställd....

• jagärsåkär

Njaa... det där med om man är förlovad eller inte... Att man planerar att gifta sig är inte samma som att man är förlovad tycker jag. Vi vill hemlighålla bröllopet tex och är officiellt sett bara "ihop". Det finns ingen ring som markerar nu i förväg att nån av oss är upptagna... Vi har lovat varandra att vi ska gifta oss men vi har inte förlovat oss. Han har friat men inte superofficiellt, han har friat 100 gånger däremot! Jag svarar alltid ja! Men eftersom allt är hemligt känner jag mig egentligen inte förlovad... Dessutom har förlovning juridiska konsekvenser i det land vi bor i just nu! Att bryta en förlovning här kan innebära att man behöver betala skadestånd till den andre parten osv. Nu spelar det ingen roll för oss men ändå. Förlovning för mig är nåt aktivt inte bara automatiskt för att man ska gifta sig.

• Kaffemoster

Vi gjorde som TS! Vi bestämde bröllopsdatum och då tyckte vi inte att förlovning och förlovnings ringar fyllde någon funktion.
    Jag har bara en ring, men kanske skaffar en till vid något passande jubileum. Min man har antydigt att han vill att jag ska en ring till (tycker inte att jag ser gift ut :) .. så jag kanske blir överraskad någon vacker dag ...
    Mina fingrar är så korta och tjocka ... så jag klarar mig bra med bara en ring för tillfället.

• jagärsåkär

Kaffemoster: jag tycker rent estetiskt att det är snyggare med bara en ring. Så jag tror jag också bara kommer ha en. Och ingen förlovning heller eftersom vi bestämt datum också och ser inte riktigt poängen med förlovning i vårt fall.

Jag har en lite romantisk inställning till det där med en ring också: en man, en kärlek, en vigsel, ett hjärta, ett liv ihop. För mig känns det nog mer logiskt med en ring!

• johannary

Vi har inte förlovat oss utan gifter oss direkt. Funkar minst lika bra!! :)

• blueberrypie

" Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats."

Med eller utan ring...

• blomsterbiet

Men om man inte är förlovad och inte har friat/blivit friad till är man förlovad då också?

Har alltid sett på förlovning som ett frieri med ringar.

• Finlands tjejen

Jag tror att folk förlovar sig för att de skall gifta sig någon gång, åtminstonde planerar det. Om de då är förlovade ett par månader eller flera tio tals år innan de gifter sig har ingen betydelse tycker jag.

Jag har många vänner som förlovat sig, en del har gift sig fort andra har varit förlovade i år.
    Jag tror att många vill visa att de vill vara tillsammans men t ex inte har råd att gifta sig.
    Man kanske vill ha ett dröm bröllop med 100 pers och därför väntar med att gifta sig tills man har möjlighet till det istället för att bjuda 30 pers och gifta sig en kort stund efter förlovningen.
    Jag tycker i alla fall att man skall/kan förlova sig då man känner att detta är rätt partner för mig vare sig man gifter sig fort eller efter en lång tid.

• blueberrypie

blomsterbiet; har man inte sagt ja till ett frieri är man naturligtvis inte förlovad...

Svar på tråden Ingen förlovning alls....