• Diffy

Plantanias, grekland, vill veta allt....

Vad tycker ni om det området?
    Hittade ett hotell som heter Plantanias Mare, och ligger 800m från bycentrum, ngn som bott där?

Vill höra både dåligt och bra om plantanias

vi tänkte åka dit på bröllops resa i 2veckor, kan man fördriva tiden så länge där? och är de ett romantiskt ställe å åka till?

• Svar på tråden Plantanias, grekland, vill veta allt....
  • Thezz

Randis
    Ok. Finns det något speciellt ställe som är lite extra, med tanke på att vi ska förlova oss dock inte alltföt långt bort från Chania? Du kanske också har något bra restaurangtips?

• Diffy

Kan man jämföra platanias med typ mallorca alcudia? alltså med turist täthet och trafik och "mys"faktor?
    För på alcudia har jag varit på.
    Eller om man kan jämföra med lanzarote.

• jeli81

Vi ska också till Platanias i två veckor, vi åker den 24 juni. Så jag puffar jga också!!

• Diffy

jeli81- jahaa :) vart ska ni bo där? vilket hotell alltså :)

• jeli81

Vi ska bo på Marika suites, det är lägenheter. Vi bokade via fritidsresor, kika in där . Hotellet är väl ett medelklass hotell el lägenhetshotell kanske jag ska säga :D

• Diffy

jaha okej, tror jag spanade in det hotellet :) vi bokade också genom fritidsresor, ska bo på hum va heter de nu igen, Plantanias mare ska vi bo på :)

Tråkigt att man har hört så mycket olika om plantania, vissa ääälskar stället vissa hatar verkligen det...Men jaghoppas det kommer bli bra och mysigt :) undrar om det är turkostvatten där.

• jeli81

Diffy: Ja jag håller med! Det var ganska kul, vi bokade resan och berättade för våra föräldrar och då så var det på samma ställe (inte hotell) som mina föräldrar var på för några år sen. Och dom gillade det stället!!

När ska ni åka dit?

• Bröllopstokiig

Thezz: Tyvärr har jag inget bra restaurangtips. Det var några år sedan jag var på Kreta och de sista gångerna var jag runt Rethymnon så jag kommer inte ihåg vad restaurangerna heter. Men ett säkert sätt att hitat en bra restaurang är ju att gå till ställen där många kretensare äter, där brukar det vara bra mat!

Jag tycker att Soudabukten är jättefin, det ligger en liten bit från Chania. Där kan man åka ut med båt och där är vattnet turkost och jättefint! Kanske kan ni förlova er där nån stans på en strand?

Vi förlovade oss också på Kreta faktiskt. Det var många år sedan och ingen av oss hade körkort så vi hyrde en vespa och åkte till ett ställe i närheten av Kissamos och bytte ringar. Vi hade hört att det skulle vara fint där men vi hittade bara en industristad och körde runt länge för att hitat nåt mysigt ställe. Till slut gav vi upp och körde in på en strand med världens fulaste utsikt och bytte ringar. Det blev kanske inte riktigt som vi hade tänkt oss från början men nu i efterhand så skrattar vi gott åt det Det blev en speciell förlovnig!

• Juni07

Var på Kreta/Platanias för 6 år sedan, helt underbart mysig liten stad, åker dit igen nu i sommar, men bara 1 v, så att hyra bil är ingen dum idé om ni ska vara längre och blir lite rastlösa annars finns ju en hyfsat fungerande lokaltrafik att använda om man nöjer sig med små utflyker

• Diffy

jeli81- vi ska åka dit mellan 30aug-14sept

Juni07- okej så du kan inte hålla med dem som haaatar stället och tycker det är hemskt? vad roligt att höra fler som gillar stället :) Var ska ni bo ngnstans i sommar? och när åker ni?

• Fru J 28/7

Vi åker dit den 31 aug och ska bo på Indigo Mare. Skulle gärna oxå vilja veta lite mer om Platanias. Fick ett tips förut om en restaurang, kan den ha hetat Olive Tree?? Skulle vara super iaf!

• Diffy

Fru J 28/7 - hihih då åker ni 1dag efter oss dit :) hur länge ska ni va där?

• Fru J 28/7

Diffy: Vi blir där en vecka. Tror det blir lagomt för att sola och bada :D Ser verkligen fram emot det!

• Diffy

Fru J 28/7- vad mysigt, vi slog till me 2veckor, men vi får väl åka runt och spana och turista så veckorna går ;)
    Lär ju inte bli mkt turister där iaf eftrsom de inte e högsäsong. rätt skönt isf:)

• Fru J 28/7

Diffy :
    Ja då kanske man ses där nere! :) Det verkar ju vara en perfekt ö att bila runt. Kanske hitta en egen kärleksvik? :D
    Vi ska iaf fara till den där stranden Elofonissi. Eller vad den nu heter. :)

• Thezz

Blir ingen resa till Kreta, men istället blir det Thailand i november. Tackar ändå för era svar!

• Rebban

Åhh.. Åk till Elafonissi.. Det är mycket folk men herregud vilken härlig dag ni får..! Kan dock varna för att åka de lokala bussarna om man är kräsen. Det är mycket mycket billigare än att åka med charter men det var inte kul att sitta uppe i en skranglig buss över raviner där vägarna inte har kanter med en busschaffis som pratar i mobil och kör som en tok..

Platanias är trevligt.. Mysiga restauranger.. Det är inte lika stressigt som Chania (Xania?) Vi var på ett ställe brevid Platanias som heter Maleme sommaren 06. Kan definitivt rekommendera en utav restaurangerna nere vid stranden om ni åker dit. Taverna Maleme.. Sjukt bra mat!

Svar på tråden Plantanias, grekland, vill veta allt....