• susannapanna

Bröllop under studietiden?!?!

Hej alla!

Jag och min sambo är studenter, men vill så gärna gifta oss. Vill gärna höra erfarenheter från andra som gjort/planerar att göra samma sak. Ekonomi är ju inte precis den starkaste när man pluggar på universitetet...

• Svar på tråden Bröllop under studietiden?!?!
  • Bruden blå

Hej hej *vinkar glatt*
    Student T4 högskolan.
    Två barn därtill. Vi gifter oss i augusti.
    Allt går bara man vill. Vad vill du höra om? Hur har ni tänkt er ert bröllop?

• susannapanna

Jag vet inte. Men det lär ju vara nödvändigt att hålla nere gästantalet t ex när kassan är skral?

Vilken budget har ni? Jobbar din m2b?
    Hur många gäster?

• pasia

jag ska ta studenten en månad innan bröllopet ;)

era päron kanske bidrar med lite? Min m2b har jobbat sen januari och vi giffter os si juli, men hans förädlrar bidrar med jätte mycket...

annars kan n9i ju ha ett jätte vackert bröllop (så att dte inte känns budget) genom att inte ha någon middag utan ha typ mingel efter kyrkan typ utanför med massa kakor, plockmat och bröllopstårta och bjuda på champagne.. sen kan ni två äta middga på nåt überlyxigt ställe...

• Bruden blå

susannapanna

Han har senaste året varit föräldraledig men börjat återgå till jobbet nu. Ett vanligt jobb.
    Vi har bjudit närmsta släkten.
    dvs föräldrar, syskon med respektive och barn. min gudfar med familj och en handfull vänner.
    totalt 30 vuxna och 5 barn.
    vi kommer gifta oss i kyrkan ute på landet och ha bröllopsmiddagen på min mormors landställe. det blir utomhus i partytält med en grekisk inspirerad buffé.
    Vi har unnat oss vissa saker och skurit in på andra. vi pratade om vad vi prioriterade och sen har vi börjat med att ordna dom.
    Högt upp på listan stog ringarna, dom har man ju kvar hela livet.
    en fin bröllopssvit stog också högt upp. vi har två små barn och kommer inte kunna åka på bröllopsresa på en gång, så vi ville ha en fin mysig svit att koppla av i utan barnen efter bröllopet.
    Sen har vi letat bra priser. det går ju att klara ett bröllop på en liten budget om man vill. Vårat går väl på någonstans mellan 30-40 tkr.
    Men hade vi valt billigare ringar, billigare tårta och svit hade vi lätt kunnat halvera den kostanden.

• Brudår2007

Det var rätt billigt ändå tycker jag, 30-40000 kr för så många gäster.

• Brudår2007

Jag är student och vi ska gifta oss i maj. Det går att få ihop om man inte väljer det allra dyraste.

• FruÖlandstok

Vi har ett ganska billigt bröllop. Festen (mat, dryck, lokal, dekoration) kommer att landa på runt 10 000kr för oss.. vi kommer att ha 50 personer.

Det som kommer kosta mest blir sedan kläder och ringar (och annat som hör oss till) vilket kommer hamna på runt 15000.. från början var detta hela vår budget då vi var studenter båda två å räknade på att det kunde vi spara ihop på ett år. Dock så kom lite annat i vägen så vi fick skjuta på bröllopet och nu har sambon jobb så vi unnar oss lite mer än vad vi tänkte innan.

Annars kanske ett mindre kuvertpris är en idé? Det beror som sagt helt på vilka krav man har och vad man vill med bröllopet. Men vi tyckte det var viktigare att gifta oss nu vilket gjort att vi anpassat bröllopet e
    efter den budget vi har råd med istället för att vänta längre fram :)

• Fru Hennerdal

Vi är båda två studerande och kommer att gifta oss i slutet av Maj 2008! Vi vill absolut betala för vårt bröllop själva och försöker därför att hålla nere kostnaderna lite genom att göra mycket själva. Vi tror att vi kommer att lyckas ganska bra med det :) Känns som om vi får vårt drömbröllop ändå.

Skulle nog gjort mycket själv ändå då jag känner mig stolt över det hantverk som jag kan göra.

• susannapanna

Det verkar som om maten är det dyraste....? Själv prioriterar jag ring högst. Jag sover gärna hemma i min egen säng efteråt.

Bruden Blå: Ni kommer inte att bjuda mor/farföräldrar och kusiner/föräldrars syskon då?

Jag tror att mina diton skulle bli lite sura om de inte blev bjudna. Mormor och fastrar.

Typiskt att man ska ha så avlång släkt!
    Och sambon har fyra syskon och hans pappa har fem. :-S

• FruÖlandstok

hm, blir genast lite jobbigt då.. vi bjuder inte så många av släkten utan endast de vi umgås med.. vilket inte är så många..

vi kommer nog lägga 6000kr på själva maten hr vi räknat på.. ringarna blir dyrast med 7500kr (vi ska ha en varsin)

annars går det att dra ner på en massa kostnader.. vi har sparat in på fotograf, hår/make, bröllopssvit, transporter och en massa andra småsaker.. :)

Svar på tråden Bröllop under studietiden?!?!