• Andie

6 oktober 2007 fortsättningstråd 2

Nu har de stängt av vår tråd igen!!!
    Så då startar jag en ny.
    Hoppas alla som var i den gamla tråden hittar hit och att vi kan fortsätta våra disskutioner om bröllop och planering i den här tråden.

• Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd 2
  • Saffranin

Hej Malin!

Komiskt med hindersprövningen! Men bra att du sa det, då kan man ju fixa blanketter och skicka in den nu.

Härligt med bröllopsresa till Provence! Har tyvärr inga tips... Hur länge ska ni vara borta?

Vi ska till Sicilien på bröllopsresa och har oxå köpt flygbiljetterna. 2 v blir det för oss. Vi ska oxå resa runt.

• Andie

Nu har den här tråden stått lite stilla tycker jag!

Hur går det för er tjejer? Hur långt har ni kommit?
    Vad stressar ni över mest?
    Vad stressar ni över minst?

Ska vi försöka få igång tråden igen med en disskution??

• Saffranin

Hej Andie!

Håller helt med dig att det varit lite dött här ett tag.
    Jag behövde ta en paus efter att ha skickat ut inbjudningarna, men har satt igång igen nu.

Funderar mest på frisör för tillfället. Har kikat runt här på BT för att få tips på nån bra som gör både make-up och uppsättning. Ska försöka ringa runt och kolla priser samt boka in mig på måndag.
    Har dock INGEN aning om hur jag vill ha det... blommor, slöja eller krona, uppsatt eller inte. Jag har så svårt att tänka mig hur det skulle se ut på mig.
    Alltså: Hur ska ni ha håret? Ska ni gå nånstans och få det gjort?

Jag har en lista på saker jag har kvar att göra och den är faktiskt ganska lång.
    Har inte köpt skor, fixat tårta eller accessoarer tex. Tärnklänningen har vi inte hittat heller...

32 anmälda so far... spännande!

Malin
    Har du köpt skor och i såna fall var?

Andie
    Var är du i planeringen?

GLAD MIDSOMMAR FÖRRESTEN!!

• Saffranin

Här är min planeringslista. Har ni några oxå så man kan jämföra och se om man glömt nåt?

UPPGIFT

GÖRA SÅ SNART SOM MÖJLIGT
    Maila diktförslag till tärnan
    Fixa noter till solisten

SENAST GJORT I JULI
    Boka frisör
    Boka make-up
    Köpa skor
    Köpa undekläder Karin
    Köpa underkläder Magnus
    Köpa smycken
    Boka florist
    Beställa ringar
    Fixa rispåsar
    Beställa tårta
    Beställa pastrong, skjortor Magnus, marsalk
    Fråga någon kompis om de kan fota
    Beställ tid för ändring av klänningen
    Fixa önskelista

SENAST GJORT I AUG
    Utsidan till vigselprogram
    Utsidan till festprogram
    Beställa hindersprövning
    Hitta någon att låna videokamera av
    Beställ manikyr (hos elev?)
    Bestämma drinklista

SENAST GJORT I SEPT
    Sy in klänningen
    Träna valsen
    Bestäm musik till valsen
    Prov-make-up
    Bestäm musik i kyrka
    Provuppsättning av håret
    Insida till vigselprogram
    Köp presenter till de som hjälper oss
    Skriv tacktal
    Bordsplacering + liten kopia med allergier till serveringspers.
    Insida till festprogram
    Maila låtförslag till DJ
    Bestäm meny
    Förbered ändring av ID-handl
    Läs på om Sicilien
    Köp morgongåva

UNDER OKTOBER
    Gå in skorna
    Packa för bröllopsresan
    Fixa champange till bilen

5:E OKTOBER
    Lämna festprogramen och bordsplaceringen till slottet
    Packa för bröllopsnatten
    Hämta blommorna till håret/tiaran

6:E OKTOBER
    Se till att Marie skriver upp vem som gett vad
    Hämta tårtan och transportera till slottet
    Frisören + make-up
    Hämta blommorna och transportera till slottet
    Ta med vigselprogramen, riset, ringarna till slottet

EFTER BRÖLLOPET
    Ta med alla presenter
    Skriv tackkort

• Andie

Saffranin
    Visst har det varit dött här... och det är lite märkligt eftersom det faktiskt bara är 106 dagar kvar och man tycker att man ska planera för fullt just nu...

Jag har fixat en kompis som ska göra mitt hår tror det blir halv utsläppt med en tiara på huvudet.

Igår blev vi klara med klistrandet av inbjudningskorten som ska skickas ut så att de kommer till första juli. Och jag kan bara säga äntligen!!! det har tagit tid att bli klara med detta.
    Har även börjat gå in mina bröllopsskor lite eftersom jag inte vill ha skoskav på den stora dagen.
    Vi har varit och extrakollat lokalen och har börjat fundera på hur borden ska stå. Börjat fundera på rim om gästerna som ska vara med i festprogrammet som förövrigt nästan är helt klart.
    För ca 2 veckor sen bokade vi solist som har fått låten och notorna så att hon kan träna.
    Igår gjordes barlistan klar.

SENAST GJORT I JULI
    Ta emot svar från inbjudningarna.
    Se över dekorationer som vi ska låta av min syster.
    Bestämma fyllning till tårtan.
    Fixa önskelistan.
    Börja leta underkläder till mig.
    Beställa hindersprövning
    Börja leta tyg till klänningen.

SENAST GJORT I AUG
    Träffa prästen!!
    Göra klart vigselprogrammet.
    Ta emot svar från inbjudan.
    Börja sy klänningen.
    Leta slips till m2b.
    Se över vad som behöver handlas till i dryckes väg.
    Gå igenom med fotograferna vad vi vill ha för typ av bilder.
    Inhandla dukar,extra glas,servetter,
    Köpa tyg till löparna.
    Plocka kastanjer som ska vara till dekorationen.
    Börja fundera på bordsplacering.

SENAST GJORT I SEPT
    Prova ut frisyrer.
    Prova ut smink.
    Extra mäta lokalen!
    Ha gått in skorna helt.
    Göra bordsplacering.
    Lyssna av solisten en gång.
    Sy klart klänningen.
    Vara klar med all musik som ska spelas under festen!
    Göra klart festprogrammet.
    Göra klart vigselprogrammet.
    Förbereda ändring av id-handlingar.
    Ha ringarna klara.
    Boka hotell till bröllopsnatten.
    Fixa WC korgar till toaletterna.

UNDER OKTOBER
    Ha en hel dag för att slappa (spa-dag)
    Gå igenom maten.
    Träffa serveringspersonalen.
    Förbereda för de som ska övernatta i vår lägenhet.
    vigselsamtal?

5 OKTOBER
    Hämta nycklarna till lokalen.
    Köpa blommorna!
    ställa iordning borden/duka
    dekorera lokalen.
    Hjälpa till med maten.

6 OKTOBER
    Bruden:
    Fixa håret, sminket och naglarna.
    Äta mat så att man inte svimmar i kyrkan!
    Åka till kyrkan.
    VIGSEL
    Åka till där vi ska bli fotade. (gäster åker till lokalen)
    Kommer till lokalen /brudparets skål.
    Middag.
    Dans.
    Åka till hotellet.

7 OKTOBER
    Vissa utvalda städar lokalen. (inte vi)
    Lämna nyckeln.

EFTER BRÖLLOPET
    Skicka ut tackkort
    Fixa alla handlingar som behövt ändras.

tror detta blev mitt längsta inlägg någonsin
    Och jag har säkert glömmt massor av grejjer på den där listan...

Nu ska jag dock börja göra mig iordning inför ett bröllop jag ska på idag.
    Glad midsommar!!!

• malin&eric

Saffranin och Andie,

Shit! Ni är organiserade! Superschysst, nu kan jag titta på era listor och sluta oroa mig för att glömma saker

Andie, Skatteverkstanten sa att det är bra att ge dem ca två måndaer men eftersom det är mindre än 4 månader kvar nu så är det bara att skicka.

Saffranin, vi ska ha piffar-morgon hemma hos en av mina tärnor och fixa hår, smink och äta brunch ihop. Jag har dåliga erfarenheter av frisörer och uppsättningar och vill inte riskera att sitta där den 6:e och stressa för att det inte blir bra. Känns tryggare att göra det själv så kan jag träna ordentligt innan och veta hur det blir.

Skor har jag köpt typ 7 par Vet inte vilka det blir i slutändan dock. Jag ska ha ballerinas och det har ju liksom varit säsong för dem nu. Plus att det är snyggt till vanliga kläder så det har varit lätt att rättfärdiga Har dock en tanke i bakhuvudet att försöka sy ett par skor i samma tyg som Erics frackväst och komma undan hela "matcha vita nyanser"-problemet då jag hyr min klänning och inte har den hemma att jämföra med.

Någon som har sytt skor någon gång och vet hur man gör?

• Andie

malin&eric
    Avancerat att sy egna skor!!! Men jag vet inte hur man för men testa att googla det det brukar ju funka på det mesta!

Tackar för tipset om skatteverket. Tar antagligen itu med detta nästa vecka i samband med att vi ska skicka ut våra inbjudningskort som äntligen ska iväg. Fick dock veta igår att en av våra gäster gjort slut med sin pojkvän i onsdags (för 175 gången). Så vi måste göra om ett kort men det känns bara skönt eftersom ingen riktigt gillat honom. Men hon hade tydligen redan en ny. Har någon varit med om detta?

Sen har jag en fråga om dansen till alla er!
    När man dansar bröllops "valsen" vilka föräldrar ska dansa med varandra och i vilken ordning.
    Tex: Vi dansar.
    Min pappa ska dansa med hans mamma å visa versa... Sen ska min pappa avbryta och dansa med mig och min m2b ska dansa med hans mamma??
    Hoppas ni förstår frågan.... :-S

• Saffranin

Malin
    Sy skor lät krångligt, iaf när man liksom jag aldrig ens har fållat gardiner. Men jag tror du ligger några nivåer över mig så det är väl bara att göra ett försök.

Har du hört något om frisör Loccomo (eller nåt liknande) Gjorde tydligen uppsättning och make-up för 1800 inkl prov. Lätt som ett ok pris.

Andie
    Har ingen som helst aning om vem som ska dansa med vem. Mina föräldrar kommer hur som helst inte dansa, så det får bli som det blir.

• malin&eric

Andie,

Det där med speciell dansetikett på bröllop var nytt för mig. Jag förutsatte att man gjorde som på vanliga sittningar, dvs att man dansar första två danserna med sin bordsherre/dam? Tror det får bli lite som det blir. Jag vet vem jag kommer dansa med iallafall

På tal om skor så har jag fått det vackraste paret jag någonsin sett i tidig bröllopspresent av en affärsbekant till pappa i Kina. Ser ut så här: www.perlamarre.com/style.asp&image_id=1307
    Helt helt underbara! Enda kruxet är att jag redan är 1,78 och detta är 8 cm klack.

Jaja, jag får ha dem en annan gång.

• Andie

malin&eric
    WOW vilka snygga skor!!!!
    Dom tyckte jag om även om jag inte är så jätteförtjust i höga klackar men de skorna var ju kalas fina!

Nja det är väl ingen dans ettiket direkt. Det jag mest undrade över var själva "brudvalsen". Jag vet att man ska dansa med sina föräldrar men inte i vilken ordning. Försökte leta här bland trådarna eftersom jag har sett nåt om detta men kunde inte hitta igen det. Vet inte om jag ska starta en ny tråd bara för att få reda på nåt.

Kan berätta att vi förövrigt har gjort klart inbjudningarna, ska bara skriva ut info-bladen och sen ska de skickas iväg senast fredag. Så jag säger bara ÄNTLIGEN ska de iväg.
    Visst har ni redan skickat ut era? Hur har det gått med osa:t, har ni fått in många svar??

Svar på tråden 6 oktober 2007 fortsättningstråd 2