• Melianna

Vi hade tänkt gifta oss i london..

.. Men nu när jag skulle börja med förberedelserna så tog det stopp direkt.. Tydligen enligt London registrate office, så måste amn bo i london i minst en vecka och sedan kan det ta ytterligare upp till 15 dagar att få det godkänt från dom! kan det verkligen stämma, jag trodde att folk gifte sej utomlands rätt ofta men tre veckor kan vi ju omöjligt stanna vi hade tänkt vara där i fyra dagar.. Nu vet jag inte vad jag ska göra:(

• Svar på tråden Vi hade tänkt gifta oss i london..
  • anne på grönkulla

Det finns väl en svensk kyrka i London som har vigselrätt? Kolla annars via denna länk (länk vidare i högerspalten till Svenska kyrkan i utlandet):
    www.regeringen.se/sb/d/2554

Men annars är det ju så, att landet man vigs i avgör om de tillåter utlänningar på besök att gifta sig där eller inte. Om man vigs lagligt i det landet så godkänner svenska myndigheter det sen (om man har rätt papper och inte är minderårig dvs).

Lycka till!

• anne på grönkulla

Ambassaden i London har inte vigselrätt tror jag (vilket också styrs av lokal lagstiftning). Och många här på BT har gift sig inför lokala myndigheter i olika länder också, och då får man ju anpassa sig till vad som gäller där. Men det går absolut att göra (men kan ta tid eller administration, som ju TS har upptäckt).

• Zozo

Det stämmer med Frankrike iaf. Atminstone den ena maste bo här för att man ska kunna gifta sig enligt landets administration. (Däremot kan man gifta sig pa svenska ambassaden i paris om man är bosatt ngn annanstans)
    I Frankrike är det tom sa att man maste vara bosatt i den kommun dâr man gifter sig, man maste gifta sig pa stadshuset. dvs borgmästaren kan inte viga dig utomhus eller pa annan plats och vill du gifta dig i kyrkan sa far du göra det efter den borgerliga vigseln, som är den enda administrativt giltiga.

• Future Mrs L

Så här står det på Svenska Kyrkan's hemsida:

För mer information: www.swedish-church.org.uk/

Vigsel
    Bofasta i England kan vigas i Svenska kyrkan i London av kyrkoherden och komministern. Hindersprövning (Notice of Marriage) sker på det lokala Register Office (i engelskt kommunalkontor) www.gro.gov.uk/gro/content. Vigsel grundad på svensk hindersprövning är ej möjlig i Storbritannien. Brudpar hälsas speciellt välkomna att delta i högmässan någon eller några söndagar före vigsel. I samband med kyrkkaffe kan samtal föras om vigselarrangemang. Avgift för vigsel i Svenska kyrkan i London är £250 (inkl musiker, vaktmästare, altarblommor, vigselbevis enligt engelsk lag, avisering och övrig dokumentation). Tillkännagivande sker i högmässan söndag efter vigsel. Det är också möjligt att få lysning i kyrkan någon söndag före vigseln.

Kyrklig välsignelse
    Eftersom vigsel endast kan genomföras för bofasta kan församlingens präster, med i stort sett samma ordning som för vigsel, förrätta kyrklig välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap. Detta kan ske i församlingskyrkan eller sjömanskyrkan. Avgift är £150 (inkl kantor, vaktmästare, altarblommor och avisering).

Församlingen har framställt egna tvåspråkiga bevis för vigsel och kyrklig välsignelse. Förfrågningar om vigsel och kyrklig välsignelse kan skickas till klockaren på registrar@swedish-church.org.uk.

• Lena+Mattias=sant

Svenska ambasader är svensk mark oavsett i vilket land de ligger och där gäller svenska lagar...

• Zozo

öh? Ja, och?

Pa de svenska ambassader världen över som har vigselrätt sa gifter man sig som i sverige, enligt svensk lag sas.
    Vill man däremot gifta sig "enligt landets lag", som engelsmän/fransmän etc sa far man snällt följa vad landets lag säger.

• Zozo

Aha NU ser jag!L&M svarade kanske pa Annes inlägg?? Sorry!!!!

• anne på grönkulla

Nej, svenska ambassader är inte svensk mark och de måste lyda landets lagar. Däremot har de diplomatisk immunitet för saker de utför i sitt arbete - vilket är nåt annat.

I de fall där ambassader har vigselrätt så beror det på att landet de befinner sig i godkänner att de tillämpar svenska lagar på sina egna medborgare. Enstaka länder godkänner också att svenska ambassader viger en svensk medborgare med en medborgare från nåt annat land, men aldrig en medborgare från det land man befinner sig i.

• Miss Cykel

Kolla också in sidan www.londonsvenskar.com Kanske kan du hitta någon info där? Det finns ett forum där också med folk som kan det mesta, precis som här! :)

Dock är det väl bättre att kontakta ovan nämnda myndigheter/personer kanske... Good luck!!

Svar på tråden Vi hade tänkt gifta oss i london..