• Kahlo

Får man gå ändå?

Ni med lite koll på vett och etikett; om man blir bjuden på bröllop men inte kan gå-kan man ändå vara med på möhippan eller blir det fel? Jag har fått en förfrågan om jag vill vara med men vet inte om tärnan vet att jag inte kan gå på bröllopet.

Bättre än inget eller no, no, no -vad säger ni?

• Svar på tråden Får man gå ändå?
  • M23

Det är väl klart man får vara med på möhippan ändå! Så skulle iallafall jag själv resonera om det var min kompis som inte kunde komma på mitt bröllop.

• rocketqueen

Vet inte vad etiketten säger, men jag skulle bara bli glad om jag som brud hade så många kompisar som möjligt på hippan, även om de inte kan komma på bröllopet är det ju jättekul att de är med på något!

• Emmis 05

Självklart ska man gå på möhippan om man vill och kan. Bruden blir säkert bara glad!!

• pralm

Nu är det ju rätt många som också är bjudna till möhippa men inte bröllopet så det är klart det är ok att gå ändå!
    jag har själv varit bjuden på möhippor men inte till själva bröllopet,
    och skulle någon av mina vänner ordna hippa för mig så skulle ju ingen av dom vara bjuden till bröllopet då vi endast bjudit släkten och inga vänner till bröllopet.

• Fru Nilsson 1/7-06

Jag har varit på bröllop där någon inte kunde gå på möhippan, men varit med och lagt pengar ändå.
    Likaså om man kunnat vara med på möhippan men fått förhinder från att komma på bröllopsdagen.
    Sen har jag varit med om arbetskamrater inte varit bjudna till bröllopet, men som kommit och varit med på möhippan ändå!

Det viktigaste är att DU vet vad du vill. Vill du vara med?
    Hur pass väl känner du bruden? Tror du att hon vill att du ska komma?
    (Förmodligen eftersom du är bjuden till bröllopet?!!)

Hoppas detta hjälper dig i dina tankar om möhippan.

PS. Jag var med på en möhippa för 2år sen för en av mina kompisar. Den bruden kunde inte komma varken på möhippa eller vid vigseln för 1år sen och hon lade inte heller pengar till min möhippa (har jag fått reda på). Det tyckte jag var "lusigt" gjort, jag blev ganska besviken.DS

• Marskatt

Jag har då varit på möhippa fast jag inte varit bjuden på bröllopet ifråga! Inga problem! Tjejgänget här hemma hippade tjejen först, o sen hennes gamla kompisar på den plats hon kommer ifrån.

Funderar på en sak bara... om jag varit på någons möhippa tidigare (o betalat "min" del av den) borde då den tjejen betala en del av min hippa, även om hon inte kan gå?! Eller har jag missuppfattat Fru Nilsson?

• gnollare

Fru Nilsson 1/7-06

Hur kanman bli besviken om man inte kommer på någon av tillstnningarna...Ska man lägga pengar ändå????!!!!

• Fru Nilsson 1/7-06

Marskatt / gnollare
    Egentligen tillhör inte detta denna frågan, men jag väljer att besvara den ändå och hoppas att Kahlo som startade tråden inte har något emot detta.

Det beror kanske lite på hur man är som person.
    Jag förväntar mig att mina kompisar ställer upp för mig, oavsett vad. Nu valde denna tjejen att helt stå utanför allt vad andra gjorde för mig, men hon kom dock på vigseln i kyrkan.
    När det gäller möhippor hade JAG (och har) gjort detsamma för någon annan.
    Det är kanske naivt av mig att tro att andra är lika generösa som jag.
    Det handlar inte om pengarna i sig (fel uttryckt av mig). Det handlar om att ge ett bidrag (hjälpande hand eller dylikt) för att få hippan att gå ihop.

• jagärsåkär

Gå absolut! Ingen tvekan!

• Balinda

klart du ska gå..jag tror och hoppas att det kommer ett par på min hippa som ej kan vara med på bröllpoet.
    när det gäller att man ska betala för en hippa man ej går på så kan jag inte förstå varför man skulle göra det. presenter får man ju ändå sen.
    jag skulle tycka att det var jättekonstigt om mina vänner som ej kan gå på min hippa skulle behöva betala för den. det har jag aldrig hört talas om förut. :)

Svar på tråden Får man gå ändå?