hjälp...herpes?
Hej!
Här är en som har gjort hemläxan...drabbades av herpes för ett år sedan och läste då det mesta man kan komma över. Tips är att läsa på www.harduherpes.nu
Så, lite fakta:
Det finns två typer av herpes - de kallas vanligen typ 1 och typ 2
Typ 1 kallas även munherpes och typ 2 kallas könsherpes.
Dock är inte detta hela sanningen för man kan drabbas av typ 1 i underlivet också. Typ 2 är inte vanligt förekommande kring munnen, har bara hört om ngr enstaka fall.
Den största skillnaden mellan virustyperna är som jag förstår det att typ 2 är lite mer aggressivt vad gäller utbrotts frekvensen.
Viktigt att veta är också att man kan smitta med viruset även när man inte har utbrott med blåsor, då viruset kan vara aktivt utan att det ger sk. skov.
Det är verkligen inte alla som bär på viruset som får utbrott då detta är ett virus som kan lägga sig latent i kroppen. Man är dock ändå smittbärare! Detta betyder att era partners viss redan kan vara smittade. Det är lätt att få ett svar om man så önskar med hjälp av blodprov, har man blåsor kan man ta "skrap"-prov.
Det jag vill poängtera är att era respektive visst kan vara smittbärare och att de därför kan smitta andra.
Jag har själv både typ 1 och typ 2, endast genitalt (ursäkta infon :D) Och min M2B har sedan innan mig typ 1 kring munnen, och vi tror att han med största säkerhet har typ 2 nu också trots att han inte uppvisar någon symptom.
Hoppas att ni är lite mer på det klara med sjukdomen, nu... Jag vill klargöra att jag inte arbetar innom medicin själv utan att detta är sådant jag som drabbad har läst mig till.