• HLS

    gemensamt konto med 2 bankkort

    Jag och min sambo har bestämt oss för att ett gemensamt konto med två kort vore smartast för inhandling av mat och saker till hemmet etc.

    Dock känns det lite knasigt att behöva betala 250*2=500kr om året som bankkorten verkar kosta överallt (eftersom vi har varsitt visa redan blir det nästan 1000kr per år).

    Hur gör ni som har gemensamt konto? Icabanken verkar ju bra, men om man handlar nån annanstans får man det på faktura, känns lite farligt.

    Tips?
    Vilken bank och vilken sorts kort valde ni?

  • Svar på tråden gemensamt konto med 2 bankkort
  • Kat77

    Kolla skandia, dem brukar ha bra erbjudanden med gratis kort..

  • bulldog

    Vi har varsit Mastercard till Ica där alla gemensamma utgifter dras, sedan har vi varsitt Visakort på SEB för våra privata shoppingturer... Nu har det visat sig att vi bara måste skaffa ett till kort eftersom mannen har mkt utlägg under jobbresor och då hittade jag att GE Moneybank har ett Mastercard utan avgifter! Perfekt i det här fallet då tanker är att inte ha pengar insatta där och när fakturan kommer har han förhoppningsvis fått ersättning från sin arbetsgivare=slipper ligga ute med pengar.

    Visst kan det kännas larvigt med flera kort, men nu blandas jobbutlägg ihop med hushållskostnader och det är rätt rörigt. Sedan är det toppen att ha både Mastercard och Visa, framförallt om det ena börjar strula utomlands! Alltid bra med en reservplan...

  • HLS

    tack för alla bra tips!

    det lutar åt ica bankkort med mastercard, eftersom det dras direkt från kontot (vill ej ha kredit,fakturor...) och i övrigt har schyssta fördelar. kan vara bra på vår resa i sommar att kunna ta ut pengar utan avgifter/valutapåslag :)

    och nu när jag ringde icabanken för attfråga lite visar det sig att de har kampanj till 1 april så att korten kostar 90:- så det kan vara värt att prova ett år! :)

  • jagärsåkär

    jag har gratis visa-kort hos Nordea. Kan vara för att jag var student när jag tecknade däremot?

  • _koko_

    Det finns en annan aspekt att ta med i beräkningarna - om kortet blir stulet kan tjuven ta pengar direkt från ditt konto om du inte har faktura. Dvs du kan bli utan pengar tills banken betalar tillbaka efter ev utredning.

    Risken att man övertrasserar sitt konto är kanske större än att kortet blir snott, men man bör vara medveten om det iaf.

  • elvira78

    Mycket klokt att ha ett konto. Allt blir mycket lättare. Vi gör så att alla pengar kommer in på ett konto som står på mig (för att det är det som är knutet till vår internetbank), men m2b har ändå kvar sitt konto. Sen för jag över lite pengar till honom varje månad (det är ändå jag som handlar maten osv). Mkt praktiskt (speciellt med tanke på att han har noll ekonomiskt sinne)

  • Skalaren

    HLS, jag har Svedbanks Visakort och det kommer aldrig på faktura, pengarna dras direkt. I alla fall på deras VISA kort tror jag bara att det är om man har kredit och använder den sm man får en faktura. Med VISA kort kan man ju välja ett kort utan kredit, om man inte vill ha det.

    Jag tycker att det verkar vara lite krångligt att ha gemensamma konton med olika kort. Vi har varsitt lönekonto med ett eget kort kopplat till dem. Vi betalar mat, bensin, nöjen, kläder och räkningar med de pengarna. Sen har vi sparkonton och fonder, som också är egna. Fast vi har ett gemensamt sparmål och delar på gemensamma kostnader. Men vi är inte jättenoga med att det blir millimeterrättvist, utan handlar maten varannan gång ungefär och delar på räkningarna så att det blir ungefär lika.

  • midsummer

    Vi använder min sambor personkonto som gemensamt. Jag har ett Visa Electron-kort och han har ett Visa. Allt som allt betalar vi 48 kr i månaden på dessa två kort. Sedan har vi varsit eget konto utan kort till, som vi har till eget sparande eller vad vi vill. Funkar jättebra för oss men det är ju väldigt individuellt det där. Vi har Nordea.

  • Verapåtrots

    Äh, deala lite med banken. Om ni redan har varsitt eget konto på samma bank så borde det gå att få ytterligare ett konto med kort gratis eller iaf rabatterat.

    Vi fick visa-kort gratis från min pojkväns bank (Nordea), men då har han förstås lån där också.

  • Mycket långt kvar

    Vi har Vi visa och vi sätter in pengar varje månad så vi inte använder krediten (har bara 1000:- kredit för att det var minimikrav för att få korten). Så det behöver ju inte komma någon faktura!

  • HLS

    ica bankkort (med mastercard) blev det, genom att tacka nej till plus-versionen så slapp man kredit :)
    men som sagt, om ett år börjar de också kosta 240 spänn styck.

    för bara något år sedan var bankkort i regel gratis, men nu har alla banker börjat ta ut avgifter. (förutom de med kredit så klart, det tjänar banken så mkt på ändå)

    inte helt lätt att lägga om från ensam-ekonomi till gemensam-ekonomi så tack för alla fina tips!

  • Höstbrud-07

    Vi har Icabankens Mastercard-kort, varsitt, funkar hur smidigt som helst. Vi sätter in en rätt stor summa pengar där varje månad och betalar sen allt gemensamt med de korten, och det dras direkt, ingen faktura. Vi har kredit på 10 000 också, rätt skönt att ha, även om man inte vill använda det så ofta.

  • sommarbrud07

    hej vi har föreningssparbanken-- genensamt konto och två kort, ingen kredit!

    Vi har skaffat kortet Visa 2. ganska nytt kort..
    Betalar 50 kr per kort och år. Kruxet är att man får 12 fria uttag i automat per kort, de gånger man tar ut utöver är en avgift på 20 kr.. räknas inte när man tar ut pengar i affär utöver. Handlar nästan bara på kortet, tar nästan alldrig ut.

    och det blir rätt många gånger man kan ta ut och betala en avgift innan man kommer upp i årsavgiften av ett vanligt Visa kort.

    Kanske är fler banker som har visa 2

    Vet att nordea har erbjudande om man samlar alla konton där, lönekonto, sparkonto mm så blir man guld medlem och slipper alla avgifter på kort>!

Svar på tråden gemensamt konto med 2 bankkort