• MANDK

    Ska man bjuda arbetskamrater??

    Jag har ett litet dilema här...

    Bjuder man sina arbetskamrater på bröllop?
    Jag jobbar på en relativ liten avdelning (vi är 13 st) och har en väldigt bra sammanhållning i gruppen. Och alla vet att jag gifter mig i juli. Så min fråga är, ska jag bjuda mina arbetskamrater på bröllop??

    Om jag ska bjuda dem på det valinga sättet (skicka inbjudan), så kommer inte våra inbjudningar att räcka till alla. Kan jag skicka internt mail och bjuda dem allihopa och samtidigt försöka förklara att våra inbjudningar räcker inte för alla. Vår "mailinbjudan" gäller som pappersinbjudan, det är bara så att vi hade underskattat vår gästlista

    Hur skulle detta uppfattas av mina arbetskamrater?? Hur skulle ni tänka och göra? Och skulle ni ta på allvar en mailad inbjudan.

  • Svar på tråden Ska man bjuda arbetskamrater??
  • Balinda

    jag kan ju bara berätta hur jag gör... jag bjuder dem som jag umgås med privat. det är 6 stycken med respektive. vi är 45 stycken som jobbar här så även om jag skulle vilja bjuda alla så går det inte.
    Vill du bjuda alla och har plats för dem tycker jag att du ska göra det fast det är inget måste. Hur tänker du göra med respektive i sådant fall?
    Jag tycker det är okej att maila, jag vet dem som nästan bara mailar inbjudan..

  • Blue Moon

    Jag funderade i dem banorna men det var svårt att dra gränsen, vilka bjuder man och vilka bjuder man inte.

    Sen tänkte jag att även då vi har en bra sammanhållning så vill jag inte vara så privat med dem, presentera dem för min släkt och vänner.

    Så jag har faktiskt inte bjudit in dem.
    Tycker att det är bäst att sära på jobb och privat.

    Men det är bara min åsikt!

  • maria82

    Vi tänkte först bjuda våra arbetskamrater. Min man har 3 vilket blir 6 med respektive, jag har 5 vilket blir 10 med respektive. Ingen av oss har någon privat relation till dessa så efter många funderingar valde vi att inte bjuda. Glad för det nu. För som du sa o9van, det är ganska privat med bröllop.. träffa familj mm.
    Men de får gärna komma till kyrkan, vilket jag vet att vissa gör.
    Har även fått reda på att mina arbetskamrater inte tycker på att de inte är bjudna:)
    Lycka till iaf

  • MANDK

    Ena dag vill jag bjuda dem allihopa, det är inte fråga om kostnader, det kommer inte att kosta extra mycket, men nästa dag så tänker jag att de är mina arbetskamrater och det som du säger Blue Moon...privat och jobb ska man sära på.

  • jessisca

    först: man MÅSTE inte bjuda sina arbetskamrater, men man KAN. om du känner att du har en bra relation till dom så e d inget konstigt me att bjuda dom. brukar ni umgås nånting utanför arbetstid i vanliga fall? isf e d verkligen inget konstigt. men även om ni bara brukar umgås på jobbet, så e d ditt bröllop o du bjuder dom du vill ha där!

    jag har varit på bröllop där alla inbjudningar skickats via mail, för att spara portokostnader... vi kommer oxå skicka en del via mail, för vi vill inte trycka upp en svensk och en engelsk version av den. så de av våra gäster som inte pratar svenska får helt enkelt en inbjudan via mail... jag tror verkligen inte d e nåt problem! m2b har gjort den i photoshop och den ser likadan ut som de vi skickat med posten.

    om ni inte har era inbjudningar på datorn, så e d ändå rätt lätt att fixa nåt som ser lite roligare ut än bara ett mail me svart text på vit bakgrund, tex. me clipart eller så. d gör att d känns ännu mer som en inbjudan.

    jag tycker inte d finns nån anledning att skriva att inbjudningarna inte räckte. d om nånting i din problematik skulle iaf få mig att känna att jag kanske egentligen inte va bjuden, men fick komma på nåder... så knåpa ihop ett fint dokument o maila som bifogad fil, och hoppas att dina arbetskamrater kan komma o fira er!

  • Fröken Malm

    Vi kommer bjuda två arbetskompisar var, med respektive. De behandlas om vilken annan gäst som helst och bjuds in med en pappersinbjudan.

    Om ni nu ska bjuda in era kollegor, så tycker jag inte det passar sig med en inbjudan per e-mail. Kan du inte bara fixa nån annan inbjudan till dem, om de andra nu tagit slut?

  • jagärsåkär

    Jag tycker nog du kan bjuda dem eftersom ni har bra sammanhållning. Det kan ju vara en smart grej, ett bra sätt att värna om sina arbetskontakter? Hur som helst är det ingen som blir ledsen av att bli bjuden.

    Det är kanske lite privat, men det beror mkt på bröllopets storlek. Om ni redan är hyfsat många (typ fler än 50) så blir det inte så privat ändå.

    Mail är absolut ok! Jag har tänkt i liknande banor när det gäller mina inbjudningar: släkten får ett kort per familj i stället för att jag skickar till varje kusin för sig. Ingen bor längre hemma, men jag har inte den kontakten att det känns som att jag vill/behöver leta upp alla adresser och skicka till dem personligen. Alltså tycker jag man kan variera sina inbjudningar lite... Då tror jag också att den bjudne känner sig lite mer fri med att svara. Att tacka nej känns nog lite mer ok då. (kanske blir samma för dina arbetskamrater, att de inte kommer känna sig tvungna att komma)

  • fruWiklund

    varför inte ta ett inbjudningskort till allihop. sätt det i fikarummet eller nåt annat ställe där alla ser det. då kan dom som känner att ni har en nära relation komma och dom som inte vill kommer inte. får man en personlig inbudan kan man lätt känna sig "tvingad" att gå fast man kanske inte vill men vill inte visa sig "respektlös" mot sin arbetskamrat.tror att det kommer lösa sig ganska naturligt.

  • brud  nästa år

    Om jag vore du skulle jag inte skicka inbjudan via mail. Räcker inte inbjudningarna kan man väl köpa eller göra flera. De behöver ju inte se likadana ut som de ni hade först.

Svar på tråden Ska man bjuda arbetskamrater??