• soffan80

någon som känner igen symtomerna?

Har haft magkatarr för första gången, började förra måndagen, blev bättre i helgen, men i torsdags kväll blev jag jätteyr och illamående, har varit illamående rätt länge, fick vara hemma igår pga av yrsel. Idag lite bättre men mår fortfarande konstigt, yr vid hastiga rörelse och illamående till och från. Det värsta var när jag stod i en kö idag, kännde mig svimfärdig och fick givetvis panik. Har även haft stickningar i ansiktet.
    Ringde läkare igår angående yrsel då trodde hon att det var en förkyldning på G men ingen förkyldning än. Någon som känner igen detta? känner att jag har ringt läkaren tillräckligt med många gånger på sista tiden...
    tacksam för all svar!

• Svar på tråden någon som känner igen symtomerna?
  • pickolina

Hmm... Menar du att det skulle vara symptom vid magkatarr eller att undrar du om du åkt på något annat?

Jag känner personligen inte igen det där alls. Mina problem brukar vara fruktansvärd smärta i mellangärdet...

• soffan80

Nej detta kom efter magkatarren det ända som är likt är illamåendet som har stannat kvar.

• soffan80

Jag undra om det är nått mer som jag har fått .

• pickolina

Jag reagerar även lite på att du skriver att du haft magkatarr, som började förra måndagen....

Anledningen att jag reagerar är denna:

"Magkatarr (Dyspepsi, Gastrit)

Definition
    "Dyspepsi" är en beskrivande diagnos som kan ges när patienten har smärtor i mellangärdet och som varar veckor till månader.

"Gastrit" (magkatarr), innebär att det i magens slemhinna finns en inflammation. Formellt bör begreppet "gastrit" endast användas efter en anatomisk undersökning av magen med hjälp av ett instrument (gastroskop)."

Det bästa är nog helt enkelt om du söker upp en läkare, om du inte redan gjort det?!

• soffan80

Jo jag ringde läkaren eftersom jag har IBS, hade nämligen varit förstoppad i en vecka plus ont i mellangärdet och då sa hon att det var magkattar, så jag köpte nått receptfritt, sen va allt ok men sen kom yrseln, det kanske inte hänger ihop med magen, har haft illamåendet kvar sen magen krånglade. Fick magkattar för ca 2 veckor sen.
    Be om ursäkt att jag krånglar till det

• pickolina

Jag känner inte alls igen symptomen.. Illamående och magont känner jag ju igen. Stickningar i ansiktet känner jag absolut inte igen. Yrsel och svimfärdighet är inget jag kopplar till magkatarr personligen, men vad vet jag ;).. För min del upplever jag sådana symptom när jag behöver få i mig något för att höja blodsockerhalten. Kan det vara så att det är symptom som uppstått för att du misskött ditt ätande pga att du mått dåligt kanske? En tanke bara...

• pickolina

Annars så kanske det kan vara något helt annat. Vad vet jag dock inte.. Låter även tämligen likt psykiska symptom oxå, som ångest... Kanske oxå kan vara något att ha i åtanke?!

• soffan80

jo det är sant, har verkligen inte mått bra , har varit rätt stressad med. Plus att IBS bli man stressad av när inte magen fungera.

• pickolina

Mmm, magkatarr har ju ofta med sådana saker att göra, kost och stress osv.. Och kost och stress kan ju självklart även bidra till dom andra symptomen som du beskriver, så det kan säkerligen finnas ett samband.

Om det inte går över borde du gå till läkaren men så länge tycker jag att du ska försöka slappna av så mycket du kan och tänka på att inte stressa upp dig och att sköta kosten.. Förhoppningsvis är det dom sakerna som spökar och då kommer du märka en förbättring.

Stickningarna känner jag som sagt inte igen, men resten känner jag såå väl igen då jag har haft problem med magkatarr och ångest hela mitt liv... Jag tror att även stickningarna kan vara ett stress/ångestsymptom, men jag har aldrig upplevt det själv.

• Kaptenskan

De gågner jag haft ordentliga slängar av magkatarr har jag mått precis som du beskriver - illamående, yr och svimfärdig. Ett tydligt tecken på att jag verkligen varit på väg att tuppa av var de där stickningarna du beskriver. Mitt blodtryck gick helt i botten (90/60) och det blev bara bättre efter medicinering och träning. Gå till din husläkare - få remiss på gastroskopi (äckligt men nödvändigt) och sen ett recept på en kur Losec.

• pickolina

Kaptenskan - Intressant. Visste inte att det kunde yttra sig så.. Att det kunde påverka blodtrycket osv.. Det är väl olika för alla förstås?!

Hur som så är det absolut ett bra tips att söka upp läkare om besvären kvarstår. Annars är ju den bästa och enda effektiva medicineringen ett "bättre leverne".

Losec är inte alltid bra... Huah..

Glöm inte att undvika mediciner som förvärrar.. Värktabletter är ett exempel man ska vara försiktig med.

Svar på tråden någon som känner igen symtomerna?