• pasia

PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!

Tänkte att det skulle vara skönt med en tråd där man kan vända sig till när man känner sig svag när det hemska sötsuget sätter sig in.

Samtidigt kan man berätta hur viktnedgången går, vad ens mål är osv.

Dessutom välkomnas starkt tips, både hur man ska få motivationen, energin och bota sötsuget!

• Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!
  • alexaa

hej alla kunniga.. har en fråga.

Hur många kcal ska man äta om dagen för att gå ner i vikt?? Jag har hört att man ska ligga runt 1300..stämmer detta? Och är det isf inräknat motion? Alltså ska man ta mer om man motionerar eller är det hela tiden 1300 som gäller??

tacksam för svar=)

• AggaP

rosesarered
    BRA JOBBAT!!! Att motstå kakor..
    Visst är man lycklig lottad som har en slavdrivare

Qozze
    Tack för tipsen, det ska bli mycket grönsaker och lite sås...

Jag har just kommit från min promenad

Snowsee
    Kul att se dig igen, det är bra ideer om hur man ska äta mindre, ska försöka tänka på detta. Men är det inte hemskt jobbigt att väga all mat? Och hur vet man hur mycket utav varje man ska äta? Hur går det för dig förresten?

• Snowsee

AggaP:
    Tack! Det går bättre för mig nu. Hade ju problem ett tag med hetsätningsattacker men de har jag tagit mig ur nu. Under den perioden gick jag ju upp ca 4 kilo av de jag redan hande gått ner. Jag lyckades ta tag i mig själv och har nu gått ner de kilona + lite till så nu ligger jag på 56,4 kg, 1-4 kg kvar till mål. Känns kanon att jag lyckats gå ner över 15 kg sen januari!

Det är klart att det tar lite tid att väga all mat, men det blir en vana och till slut lär man sig se, utan att väga, hur mkt man ska ta. Jag har ju hjälp av Viktklubben att att veta hur många kcal allt innehåller, det kan jag söka på där.
    Men måltid kan tex se ut så här som den gjorde igår:

Varma mackor:
    - 2 skivor Rasken 150 kcal
    - 1 tsk senap 8 kcal
    - 2 skivor rökt kalkonpålägg 12 kcal
    - 4 skivor 17% ost 112 kcal
    - Oregano
    Totalt: 282 kcal

Serverade med:
    - 100 gr gurka 12 kcal
    - 100 gr röd paprika 21 kcal
    - 100 gr tomat 20 kcal
    - 1 tsk örtsalt 5 kcal
    - salladskrydda
    Totalt 58 kcal

Sammanlagt för hela måltiden: 340 kcal.

Och detta blev jag väldigt mätt på,stod mig i över 3 timmar. Som du ser kan man få väldigt mkt grönsaker för väldigt lite kcal.

I Viktklubben har jag i dagsläget 1301 kcal jag får äta per dag, för att gå ner 7 kg på 8 veckor, och sen finns det rekomendationer om hur många kcal varje måltid ska innehålla samt hur stor del av varje måltid som ska bestå av fett, kolhydrater och proteiner.

Jag tycker att det är jättesmidigt att på Viktklubben kunna knappa in vad man ska äta och på så sätt se hur mkt man kan äta. Jag brukar bestämma dagen innan vad jag ska äta under nästa dag och då skriva in det i min dagbok på hemsidan, det gör det svårare att fuska tycker jag. Sen följer jag inte alls de menyer som de har utan anpassar efter vad jag själv vill ha, så länge jag håller mig inom kcalnivån.

Vet inte om du blev ngt klokare av mitt babbel men...

• viktualia

Snowsee - här är en till övertygad Viktklubbsanvändare! Superbra system! Jag har precis lagt in all mat jag har ätit och ska äta idag - för att se om jag har utrymme för något mellanmål i eftermiddag... det var dåligt med det...

...så antingen får jag hålla igen eller så får jag ta mig tid till motion...

• Snowsee

Viktualia:
    Ja, visst är det bra? Om jag var du så skulle jag satsa på att gå en prommis för att få äta mellanmål. Jag tycker personligen att det är lättare att lägga in maten dagen innan för att ha bättre koll. Lägger jag in det när jag redan ätit är det lätt att jag överstiger nivån. MEN jag har inga som helst problem att bli mätt på mina 1301 kcal. Får snarare kämpa för att komma upp i det antalet. En dag för mig på VK kan se ut så här:

Frukost: 1 port Havregrynsgröt med kanel och 1 dl lättmjölk

Mellanmål 1: En frukt eller en knäckemacka med keso.

Lunch: Kycklingsallad och vatten eller Wok, gournbitar och bulgur.

Mellanmål 2: Samma som Mellanmål 1.

Middag/kvällsmat: Beror på vad jag åt till lunch. Åt jag lagad mat till lunch blir det ngt lättare till kvällsmat, tex 2 dl yoghurt med krossat knäckebröd och en kopp te med honung.

Oftast kommer jag inte upp i mer än 1000 kcal/ dag och jag går verkligen inte och är hungrig. Äter var 3:de timme och jag tycker faktiskt att jag äter mer nu än innan VK... Kanske det beror på att jag inte äter mer till frukost att jag inte kommer upp i mina 1301 kcal, men jag är ingen frukostmänniska. För mig är det ett framsteg att överhuvudtaget äta frukost.

Men VK är bra!

• viktualia

Snowsee - jag skulle gärna motionera.. men läget på jobbet är sånt att det är väldigt svårt att ta sig tid till något annat. Jag har en inlämningstid på ett stort jobb på måndag morgon och då är det inte läge att använda fritid till så mycket annat än att sova...

Och här är nog en del i åtminstone mitt problem: Jag jobbar heltid, pendlar ganska långt till jobbet och har inte riktigt tid eller kraft till vardagsmotion. Då och då lyckas jag tvinga in sånt, men inte tillräckligt ofta.

Jag kör med matlåda till lunch - för annars skulle det aldrig funka. Enligt VK ska jag äta 1300 kcal om dagen, men jag storknar av hunger om jag ligger under. Så det är inte sällan dagsransonen slutar på strax över 1300.

Dessutom har jag ett jobb och ett övrigt liv där det ibland bjuds på mat som jag inte styr själv och som jag inte kan tacka nej till. I fredags var en sådan dag, jag slutade lägga in mat i VK när kalkylen visade på 3000 kcal.. gissar att jag närmade mig 4000 egentligen men det var för deppigt att lägga in allt. Sådana dagar inträffar dock ganska sällan, tack och lov, och jag motionerade mycket ordentligt de båda följande dagarna.

Klurigt är vad det är, men hittills går det åt rätt håll! Ska ner från BMI på 35 till mer rimligt 25 eller så... dvs helst bort med 20 kg!

• Carma

Hej alla duktiga tjejer!

Vad kul att se att tråden rullar på och att ni som varit borta är tillbaka :)

Snowesee, grattis till viktnedgången! Kul att det går bra för dig & att du har lyckats ta situationen under kontroll ingen.

Jag vägde 56,5 någon dag, sen 57,2 en annan. Så nu har jag bestämt mig att inte titta på vågen. Det brukar gå bra när jag inte gör det :D

• Carma

Angående målvikt, är det så att man justerar sin drömvikt i efterhand?

Snowesse, ditt mål var ju 57 kg från början (eller helst 55, som du skrev.

Alexaa, du har väl uppnåt din drömvikt redan, om jag inte missuppfattat.

Är det så att när man väl nått dit man ville, inser man att det finns lite till att ta av?

• viktualia

hm... vi kanske spelar i olika division här...

jag vägde 95 när jag började banta, nu är jag på 88 ungefär och ska till 75 i första svepet. Jag borde väga under 70 för min längd, 164... men dit är det långt... ett halvkilo hit eller dit spelar liksom ingen roll i mitt projekt...

• Snowsee

Viktualia:

Jag är säker på att du kommer fixa det, kanske vi kan peppa varandra även på VK? Förstår att det är svårt när man har ett sånt jobb. Ofta bjuder de på godsaker på mitt jobb också. Eftersom jag jobbar i en mataffär få får vi alltid smaka alla nyheter som kommer in och om det finns krossvaror som för trasiga kakor, smörgåstårtor som inte har sålts, winerbröd som bilvit över osv osv. Men jag har slagit vad med min sambo att jag fram till semestern v 30 ska låta bli allt godis, kakor och sånt. Och hittills har jag klarat 4 veckor.

Carma:

Tack! Det känns skönt att ha kontroll igen.

Ang målvikten så tror jag att du kan ha rätt. När jag var nere på 57 så ville jag ner till 55. Jag hoppas att jag är nöjd när jag är nere där. Är ju 164 cm lång.

Samtidigt så tror jag att det är farligt att hela tiden sänka sin målvikt eftersom jag upplever att hjärnan inte hänger med i viktnedgången. Jag tycker tex fortfarande att jag är lika "stor" som jag var när jag vägde 71 kg. Iaf när jag ser mig själv i spegeln. Tar jag fram måttbandet eller provar gamla kläder så ser jag ju skillnaden. Därför försöker jag låta bli att stirra så mkt på mig i spegeln. Har också gått från att väga mig upp till 4 ggr/ dag till att bara väga mig på fredag morgon, varje vecka. Det har gjort stor skillnad för mig. Nu kan jag äta normalt igen utan att känna att jag går upp så fort jag stoppar ngt i munnen...

Svar på tråden PEPPNINGSTRÅD, till oss som vill gå ner lite i vikt!