• AMV
    Äldre 29 Jan 13:57
    12489 visningar
    7 svar
    7
    12489

    USA - Hindersprövning

    Såg att det var en och annan som undrade hur man gör när man ska gifta sig i Sverige med en amerikan. Det finns två sätt att gå till väga på. Om ni bor i USA kan ni göra en hindersprövning (skaffa en marriage license alltså) där och ta med den till Sverige. Den som är svensk måste hindersprövas i Sverige också men det går snabbt. Om ni bor i Sverige eller om du som är svensk bor i Sverige och han i USA är det absolut enklaste sättet att ringa till UD och be att bli kopplad till Juridiska Expeditionen. Där ska du beställa äktenskapslagen för den delstat din fästman kommer ifrån. Det kostar ca 200 kronor. Om man bor i Sthlm kan man hämta lagen själv, annars skickas den hem till en och det tar ungefär en vecka. Kontakta även Skattemyndigheten och be att få de papper som ni båda ska skriva på. Skicka dem till din fästman i USA och be honom skriva på och skicka med en kopia på sitt pass. Sedan, när du fått tillbaka pappren, lämnar du in dem och utdraget från UD på Skattemyndigheten och de kan göra hindersprövningen.
    Jag gifte mig med en amerikan i december och gick till väga på detta sätt och inget borde väl ha ändrats sen dess!

  • Svar på tråden USA - Hindersprövning
  • AMV
    Äldre 29 Jan 18:41
    #0

    Vet inte riktigt...Kanske ni kan vända er till svenska kyrkan i Norge och fråga om de kan viga er och vad som i så fall behövs?

  • AMV
    Äldre 29 Jan 22:25
    #0

    Inga problem! Om ni ska gifta er här så gäller säkert det som jag skrev i första inlägget. Om du vill börja processen från Norge så kan du ju be nån kompis eller förälder att gå in på Skattekontoret och be om papprena som ni måste fylla i och skicka dem till er. Och UD kan du ju ringa från Norge. Lycka till!

  • AMV
    Äldre 29 Jan 22:59
    #0

    Jag tror bara man kan gifta sig en gång rent lagligt, däremot så kan man ju förnya sina löften lite då och då. Det är jättevanligt i USA så det tror jag inte blir några problem. Och Vegas wedding chapels är ju inte direkt kända för att fråga för många frågor...
    Vi ska ha en ceremoni i USA senare i år men då ska en kompis vara förrättare.

Svar på tråden USA - Hindersprövning