• Bröllopstokiig

Förrätt, hur gör man tunnbrödkorgar ??

Hej Hopp,

Vi planerar att göra förrätten själv och då måste det vara något som kan förberedas kvällen innan och då hade vi tänkt oss nån form va laxröra eller skagenröra som vi lägger i tunnbrödkorgar och dekorerar lite grann. Frågan är hur man gör dessa tunnbrödskorgar ?? Finns det nån som testat att göra detta ? Antar att man tar mjukt tunnbröd och gör på nåt sätt i ugnen eller ? Vet att det finns färdiga men det blir lite mycke att köpa 50 sådana..

Tacksam för svar ! :)

• Svar på tråden Förrätt, hur gör man tunnbrödkorgar ??
  • Bröllopstokiig

Värm tunnbröden i ugnen lägg dom sedan på ett upp och ner vänt glas och låt dom stelna.
    Så stod det på ett tunnbröd´s paket jag köpte hoppas att det blir bra

• Bröllopstokiig

Hej hallå!
    Det står på baksidan av Mjälloms hårda tunnbröd hur du ska göra! Dela brödskivorna i t.ex. två delar, ånga dem och lägg dem över botten på en upp och nervänd syltburk, och låt de sedan torka i ugnen.

Hoppas det går bra!
    Kram, Maria

• Bröllopstokiig

Hej!
    Jag har gjort tunnbrödskorgar vid flera tillfällen, det är lätt att göra och ser jätteproffsigt ut. Jag gjorde som Maria tipsade, ångade hårt tunnbröd över kokande vatten en kort stund och formade m.h.a. ett glas (eller burk, välj storlek som du vill...), man kan vika ut kanterna lite fint... Däremot behöver korgarna inte torka i ugn (om du inte ångar dem hysteriskt länge så de blir dyblöta....), utan de lufttorkar väldigt fort. Lycka till!

• Bröllopstokiig

Har gjort en gång men då micrade vi tunnbrödet i micron och sedan lade över ett glas. Man fick dock vara snabb för de stelnar fort.Lycka till

• Bröllopstokiig

Tack så jättemycket för alla tips !! //Fia

Svar på tråden Förrätt, hur gör man tunnbrödkorgar ??