• An1

Lim? Nåt som inte gör pappret "buckligt"

(Lite långt!) Har letat och läst gamla trådar för att få tips på lim att använda till inbjudningar, men inget passar mitt "problem". Jag började med inbjudningarna och allt gick superbra från början. Hade ett gammalt limstift som funkade suveränt. Sen tog det slut. Då lånade jag ett annat limstift från en granne. Funkade superbra det med. Men också det tog slut. Sen köpte jag ett nytt limstift och då började det gå utför...pappret "bucklade" sig. Köpte nytt stift, och nytt stift...osv. Men alla de nya stiften (alla olika märken) gör att pappret "buktar" sig. Gissar att det är för mycket väta i dem? Nu kan jag inte köpa fler limstift, det börjar ju bli löjligt.

Ska jag köpa spraylim? Det är ju svindyrt, men kanske värt det? Nån som vet om jag kommer undan problemet med "buktande" papper?

(Kan inte använda så där roller, för jag har inte jämna kanter på pappret jag ska limma. RX lim går inte, för rinnigt. Har ingen jag kan låna fler gamla stift från heller...hihi) Tips och råd emmotages tacksamt.
    :)

• Svar på tråden Lim? Nåt som inte gör pappret "buckligt"
  • Ms Q

Fastik gummiklister är jättebra!

• An1

Ja just det, glömde fråga om Fastik. Tror du att det kan funka? Även fast jag inte har raka linjer på pappret? Det blir inte kladdigt?

• Ms Q

Jag använde Fastik och man får slipa lite på tekniken men på mina kort funkade det jättebra.

Tror inte att du kommer ifrån problemet med buckligt papper med spraylim heller.

• burken

på vår pappersbutik fick vi rådet att använda dubbelhäftande tejp.

• An1

hmm...trist. Jaja, får väl testa mig fram. Eller leta med ljus och lykta efter fler gamla limstift ;)
    Tack för tips Ms Q!

• An1

burken,
    kan tyvärr inte använda dubbelhäftande för pappret är inte jämnt i kanterna

• TullaBulla

Tänkte bara förmedla mina erfarenheter av spraylim då jag såg att du hade funderingar på det.

Jag har använt spraylim (både löstagbart & permanent) till lite olika saker och varje gång så har limmet lossnat i hörnen efter någon till några veckor. Värt att tänka på eftersom man ju inte gör inbjudningarna dagen innan man ska skicka dem.

Hoppas att jag inte gjorde dig ännu mer villrådig nu!

• Kirsto

Planar inte pappret ut när limmet torkar? Limstift är ju inte SÅ blött! Borde funka.

Ang. dubbelhäftande tejp så behöver ju inte limmet gå ända ut i kanterna. Blir fint ändå.

Annars har jag ett förslag: Pritt roller. Funkar som tippex på rulle, fast med klister istället då förstås. Enkelt, smidigt och ingen torktid.

• Ellte

Om du nu prompt måste ha lim ända ut i kanterna (vilket iofs går med lim på rulle men du tycks inte ha fattat tycke för det ;)) finns det ett rullelim från Scotch som går att "svänga" med.

Lim på rulle är världens bästa pysseluppfinning! :D

• N&N

Säger bara Fastik! Har limmat tapet med den och det funkade utmärkt, även andra papper och den är det bästa jag har använt i pysselväg.

• Ninni7

tejp på roller är definitivt det bästa jag använt, synd inte (inte ens under halvgenomskinligt papper), klibbar inte och man kan dessutom ta bort pappret igen utan att det förstör för mycket! Makalöst bra uppfinning. Bra när man håller på med scrapbooking!! :)

• Bruden blå

jag har haft dubbla lager med genomskinligt papper (ett mönstrat ett omönstrat) som jag fäst i våra inbjudningar. från början använde jag panduros 3 mm breda dubbelhäftande tejp. funkade alldeles utmärkt, blev snyggt, slätt och gick smidigt, dock syns det lite igenom eftersom vi har genomskinliga papper.
    så jag övergick till panduros spraylim för 99 kr. det funkade alldeles utmärkt för oss.

• An1

Tack för alla råd.

Kirsto,
    Jo jag pressar dem (tur att jag har många tjocka bröllopstidningar...). Men det behövde jag inte göra när jag använde de två första gamla limstiften.

Ellte,
    Limmar jag inte ända ut så ser det jättefult ut. Men jag kan ju testa med rull-lim :) Bara det är permanent så, vill inte att det jag limmar ska ramla av.

TullaBulla & Bruden blå
    Hmm, ja nu vet jag inte om jag ska testa spray eller inte.

N&N,
    Fastik är jag nyfiken på...låter ju som det skulle funka...

Tar mig en tur till stan i helgen, ska kolla in panduro, hobbybutik och kontorsbutik...kanske har de nåt bra förslag på bra produkt :)

• liesje

vi köpte en ganska dyr klisterpenna (blå med svart). när klistert var blött var det blå och när det var tort var det genomskynligt. men man skulle klistra fast det innan klistret var tort, det var mycket snabbt! sedan låsnade det ändå! väldigt X%%¤##%%#"%%

vi gick tillbaka till affären och klagade. vi fick rabatt på ny klister; sådant roll on klister! väldigt bra en så länge..........!

• Kirsto

liesje: Jag hade också problem med en limpenna! Pritt roller har dock inte gjort mig besviken.

• HalmstadNilla

Jag har sagt det förut o säger det igen.. GLOO frn KiMemories
    www.kimemories.com/index.cfm funkar hur bra som helst. Som lite klibbigt superlim. VI hade tunna papper och det kladdade nästan ingenting och då limmade vi 200 kort... Torkar fort men du kan flytta på pappret om du är hyfsat snabb...
    Finns en del svenska återförsäljare att hitta på sidan men jag köpte i en butik som inte finns me där så det kan finnas på fler ställen!

• Vi 2

Vi kommer att använda oss av något som heter Gluedots. www.gluedotsuk.co.uk

Det är små limprickar som bra kan användas på papper med ojämna kanter. Hela pappret blir ju visserligen inte fastlimmat, men kanterna sitter där de ska.

• frujohansson

Fastik gummiklister är jättebra, lite klumpig borste men kommer det lim utanför kanten så kan du lätt ta bort det när det torkat genom att gnugga med fingret.

Scotch universallim är också jättebra, en grön tub, buktar inte papper.

• Jennybrewitz

Jag har använt Panduros egna limstift och det är superbra!

Svar på tråden Lim? Nåt som inte gör pappret "buckligt"