• Aii

Mat för IBS-mage?

Min mage har krånglat väldigt mycket till o från i flera år. Men den har varit extra jobbig sista tiden. Jag har funderat på laktosintolerans och ska testa mig för det idag, men min doktor tror snarare att jag kan ha ibs. Då ska man ju äta massa fibrer sa han och undvika dålig snabbmat.

Men vad ska jag äta egentligen? Vad finns det för recept som är snälla mot magen? Just nu verkar den inte gilla något... :(

• Svar på tråden Mat för IBS-mage?
  • Aii

Många säger att man inte ska tugga tuggummi när magen krånglar. Varför? Sväljer man luft, lurar magen att man äter? Jag är bara nyfiken

• Miss Cykel

När man tuggar tuggummi lurar man magsäcken att det snart ska komma mat, och saltsyra produktionen startar. Det innebär att det blir mer surt i magen än nödvändigt, det kommer ju ingen mat...

Jag kan absolut inte tugga tuggummi, inte ofta iaf.

• Lysmask

Ursäkta men vad betyder IBS... Annars intresant läsning då jag upptäckt att jag inte tål laktos.

• Miss Cykel

IBS = Irritable Bowel Syndrom

• Aii

ojojoj, idag hade vi avslutningsmiddag för min utbildning och vi blebv bjudna på restaurang. det var tre-rätters och kaffe o drinkar. Det var så gott och som tur var tog det ett tag innan magen insåg att jag inte alls åt snäll mat ;)i morgon går jag väl kompensera med maizenagröt istället... Det är tur jag inte är diabetiker iaf när jag är så dålig på att sköta mig ;)

• Miss Cykel

Aii: Ja, ibland är magen som tur är på ens egen sida och "inser" att den ska vänta ett tag med krånglandet! :D

• jessa76

Ät lagom med fibrer, du får prova dig fram för att se hur mkt fibrer du "tål". Du kan prova att undvika lök, kål, för mkt bönor, ärter, majs, tuggummi,vitt bröd,socker, starka kryddor och kolsyra.
    Jag kan själv bara äta vissa saker i små mängder (bönor, fiberrikt bröd,socker, kolsyra, kål etc.) Du kan även prova att dricka Aloe Vera juice som finns i hälsokostaffärer, det gjorde min mage lugnare, det läker tarmens slemhinna.

• Aii

Lysmask: Jag tror det var nån i tråden som tipsade om det men det är värt att upprepa :) Valios laktosfria mjölk är jättegod. Den är inte söt som vanlig låglaktosmjölk jag provat. Enda tråkiga är att den kostar ca 18 kr för en liter

• Lysmask

Aii: Tack för tipset! Jag dricker dock inte mjölk men ska testa den i matlagningen.
    Vad händer med kroppen när man har IBS? Symptom? Min mage har alltid krånglat, mer eller mindre....

• Miss Cykel

Lysmask: Min mage har också alltid krånglat mer eller mindre och jag har sökt läkare flera gånger de senaste 8 åren för detta. Det var inte förrän för 1,5 år sen som en läkare tog mig på allvar och gjorde flera utredningar. Jag fick diagnosen IBS, vilket visserligen är ett mkt stort begrepp, så jag tror man kan ha många olika symptom.

Jag har en massa produkter jag inte kan äta för då får jag diarré och andra dryga saker. Magen blir också väldigt svullen av vissa produkter. Usch, det är nästan svårt att komma på vad som är symptom, eftersom det mest känns som mitt vanliga tillstånd...

• Miss Cykel

Förresten, jag bor i London och jag såg reklam på TV på något receptfritt (mkt är receptfritt här) som hette IBS Relief. Jag har inte testat det än eftersom min mage (peppar peppar) har varit OK, men det verkade som att det skulle hjälpa magen att lugna ned sig. Kanske borde man testa detta...

• Lysmask

Miss Cykel: Tack för upplysningen! Ni andra vad har ni för symptom?

• Aii

Min mage varierar sig mellan uppblåst/svullen, hård och lös. Jag har svårt för mjölkprodukter, stark och fet mat samt stress.

• M.G

Min mage blir mycket sämre när jag äter socker och vit mjöl också. Det är svårt att veta vad man blir dålig av.
    Det beror även på hur ofta jag äter ett visst livsmedel och hur jag mår just då.

Många säger att man ska vara försiktig med fibrer och det tror jag också, men jag tror inte man ska ersätta fullkorns mjöl med vitt mjöl. Det klistrar igen tarmarna och bör undvikas helt och hållet.

Svar på tråden Mat för IBS-mage?