Vad kostar det om man inte är med i svenska kyrkan?
Som rubriken säger, nån som vet vad det kostar att gifta sig kyrkligt om ingen är med i svenska kyrkan?
Som rubriken säger, nån som vet vad det kostar att gifta sig kyrkligt om ingen är med i svenska kyrkan?
Trettondagsafton
Bra skrivet. Jag håller med dig. Många som gifter sig i kyrkan är inte alls troende utan gör det endast för att det är en fin lokal. Det blir kanske bara lite lättare för dem som e medlemmar..
Balinda
:)klart att jag vet att man kan gå ur svenska kyrkan... men eftersom det va folk som skrev å undrade av vilken orsak man ville gifta sig i kyrkan om man hade gått ur så skulle det ju faktiskt kunna vara så att man bor i annat land eller så? eller hur?
okej.. trodde du inte visste.. :)
:) oki! ha en bra dag:)
Jag är inte medlem och min man är amerikan, men jag är född i Norge så då sa dem att det var lugnt! jag sa aldrig att jag inte var medlem i norska kyrkan heller :)
Fast för att slippa kostnaden kan man ju alltid bli medlem, kostar väl inget?
Att fråga om man, mot betalning, kan få vigas trots att man väljer att inte vara medlem i något samfund alls tycker jag är helt okej. Den kostnad man betalar handlar inte bara om den faktiska lönen och hyran den tid vigseln med förberedelser tari anspråk utan man betalar för att kyrkan ska finnas där för andra i framtiden.
Att "lura" sig till en gratisvigsel tycker jag är rent ut sagt fräckt. Då säger man att man vill använda andra människors pengar och resurser till sig själv på ett otroligt osolidariskt sätt. Och ju fler som gör så, desto mer driver man på kyrkan att sluta vara en öppen folkkyrka och istället bli en kyrka BARA för medlemmar i alla lägen.
JennyP
Det kostar inget att vara medlem i Svenska kyrkan så jag förstår inte riktigt vad du menar?
Kat77, att bli medlem kostar. Du betalar en procent av din lön (lite olika beroende på var du bor) och även om du går ur på en gång så betalar du för ett år.
Kat77: Det beror på hur man ser på det. Det kostar inget att bli medlem i kyrkan, men som medlem kommer man att betala på sin skatt. Kyrkoskatten är idag cirka 1,3% (har jag för mig) och tjänar man då 250 000 kr per år kostar det 3300 kr att va med i Svenska Kyrkan..
Då kanske jag är medlem ändå för den skatten betalar jag :)
Japp, då är du medlem :)
Alla som är födda i svcergi innan kyrkan skildes från staten (på 90-talet) är medlemmar i svenska kyrkan om de inte har gått ur.
Numer är det väl inte ens formellt en skatt (eller borde inte vara sen kyrkan skildes från staten) utan just en medlemsavgift. Men det är såklart svårt för gemene man att skilja på när den betalas via skattsedeln.
Jag är född i Sverige på 70-talet men har aldrig varit medlem, efetrsom ingen av mina föräldrar var det - så regeln gäller inte fullt ut. Men de flesta som föddes före skiljandet av kyrkan från staten blev automatiskt medlemmar.
TÄnk på att _alla_ människor betalar en avgift för framtida begravning etc från skatten. Det är inte detsamma som "medlemsavgiften". Det är två olika.