• L2K
    Äldre 20 Mar 20:56
    8729 visningar
    25 svar
    25
    8729

    Vad kostar det om man inte är med i svenska kyrkan?

    Som rubriken säger, nån som vet vad det kostar att gifta sig kyrkligt om ingen är med i svenska kyrkan?

  • Svar på tråden Vad kostar det om man inte är med i svenska kyrkan?
  • Balind­a
    Äldre 20 Mar 21:31
    #0

    tror inte man får gifta sig då. minst en måste vara medlem.

  • Balind­a
    Äldre 20 Mar 21:31
    #0

    i kyrkan alltså.. borgeligt går ju utmärkt :)

  • FruÖla­ndstok
    Äldre 20 Mar 21:34
    #0

    jo, man får gifta sig.. men det kostar pengar.. frågan är kanske varför man vill om man inte är medlem? men det finns säkert en bra anledning :)

    det räcker dock att en partner är med för att det inte ska kosta nått..

  • Äldre 20 Mar 21:35
    #0

    Tycker faktiskt att det verkar lite märkligt att man vill gifta sig i kyrkan om man inte är medlem...

  • Äldre 20 Mar 21:36
    #0

    Man kan få dispens för det - men man måste nog motivera det för kyrkoherden i den församling de gäller. Så var det för en begravning i min familj iallafall, där den avlidne inte var medle men hade önska begravning i kyrkan. Kostnaden, om det godkänns, kan nog variera mellan församlingar, men i det fall jag alltså känner till (men det var ju inte ett bröllop) kostade kyrkan och prästen drygt 8000 kr.

  • M.O:s älskli­ng
    Äldre 20 Mar 21:37
    #0

    De kanske inte är från sverige ?, då är man väl inte medlem?

  • Balind­a
    Äldre 20 Mar 21:40
    #0

    ja jag hittade det nu att man får det däremot har kyrkoherden rätt att säga nej...

  • Balind­a
    Äldre 20 Mar 21:42
    #0

    M:O älskling
    man behöver inte vara icke svensk för att inte vara medlem i svenska kyrkan. många går ur och många blir aldrig medlemmar.

  • Äldre 20 Mar 21:42
    #0

    Klart att man kan vara medlemmar i svenska kyrkan även om man inte är från Sverige - om man bor här!

    Men är det så att man inte bor här och vill gifta sig här så är det säkert ett särskilt skäl och kommer säkert att vara helt OK för kyrkoherden - men mot avgift

  • Tretto­ndagsa­fton
    Äldre 21 Mar 08:31
    #0

    L2K!
    Ett alternativ kan ju vara att hyra en kyrka eller kapell som inte tillhör Svenska Kyrkan. Jag vet inte var du bor, men flera slott, herrgårdar, museer m.m. har ju kapell som man kan hyra och ta dit en egen präst, pastor eller annan vigselförrättare. Om du hur som helst inte är medlem och ska betala för dig kan det ju vara ett bra alternativ. Ingen kan ifrågasätta ditt val (du betalar ju och hyr en lokal, som varken ägs av kyrkan eller används som församlingskyrka) och behöver inte känna att du "utnyttjar" ett samfund du inte är medlem i.

Svar på tråden Vad kostar det om man inte är med i svenska kyrkan?