• brud070609

Alkohol från Tyskland - vart åka?

Vi vill åka till norra Tyskland och inhandla dryck till vårt bröllop. Samtidigt vill vi att det ska vara en mysig weekend-resa. Någon som har förslag på ställen där man kan åka och ha en trevlig helg samtidigt som man kan köpa med sig alkohol? Vi vill helst inte köra för länge...

• Svar på tråden Alkohol från Tyskland - vart åka?
  • M23

Tror det kan vara svårt att hitta något mysigt ställe nära gränsen tyvärr. Där är det mest taxfree-butiker och ingenting mer så långt ögat når. Iallafall på de ställen jag har varit. Men å andra sidan har jag bara varit i Tyskland 2 ggr så någon annan kanske vet bättre?

• ariah

Har själv aldrig gjort nån inköpsresa till Tyskland, så jag har tyvärr inte nåt bra svar på frågan. Vi ska åka ner till Tyskland nån gång kring kristi himmelsfärds-helgen och tänkte därför passa på att fråga om nån vet hur de här tax free-butikerna har öppet? Är det öppet alla dagar? Även på helger? Tänkte främst på hur det kan tänkas vara på fredagen och lördagen i Kristi himmelsfärdshelgen.

• FrkF

Ni kan ju alltid bo i Malmö och ta bron över. Sen genom Danmark, visst det tar några timmar, men klart lättare än att hitta ngt mysigt i närheten av bordershopsen i Puttgarden.

• Cicki82

Hej, tjejen visade mig just den här tråden.. jag är från norra tyskland så jag kan rekommendera att ni åker till Lübeck (min hemstad), där finns en stormarknad som heter CITTI (www.citti.se/) där finns massor med sprit, öl och vin som är billigt. Dessutom betalar svenskar ingen pant om ni då köper pantburkar. En kompis till mig köpte sprit och vin där och han sa att för det priset skulle han inte ens ha fått vin i Sverige (bröllop för 100 pers).
    Lübeck är även en jätte gammal och fin stad med allt som behövs, shopping, historia, kultur och även stränder i närheten. Från Puttgarden är det bara att köra på Autobahn A1 cirka 7 mil och så kommer man direkt till Lübeck.
    Bara att fråga om du vill veta något mer! :)

//Cicki82's m2b

• brud070609

Cicki82..tack för tipset! Lübeck hade jag inte ens tänkt på.

• Brud 4 augusti

Hej brud070609
    Vi ska också åka till tyskland för att handla spriten, vi ska först åka till bordershopen i puttgarden och sen ner till Heiligihafen till butiken Calles (vet ej hur de stavas) ca 20-30 min körtid för att köpa resten. Här är länkar till bordershop och Calles;
    www.border-shop.dk/BorderShopFront/Front_DK

www.calle.dk/products/productlist.aspx&storeid=7&CurrentPage=5

Vi var i tyskland på genomresa när vi bilade till Prag förra året och bodde på världens underbaraste ställe, ett jättemysigt och romantiskt slott, det var där min m2b friade... Det var inte alls dyrt heller, kommer inte ihåg vad det hette, men det var inte långt. Om du vill veta mer om det så kan du väl säga ifrån så ska jag luska lite i vad det hette...

• brud070609

Brud 4 augusti...tack. Allt är av intresse..så om det inte är för mycket jobb så vill jag gärna veta allt!

• Brud 4 augusti

Brud070609
    Det är ingen fara, är dock ca 110 mil hemifrån, är i ÅRE på semester, ligger mest på rummet med en fruktansvärd förkylning och hög feber :( är så typiskt att bli sjuk när man åker bort... åker hem imorgonbiti och är hemma sent imorgonkväll, kan juh kolla därhemma, har kvar vägbeskrivning, karta etc. så jag kan skriva igen på torsdag när jag letat fram det...

• brud070609

Oh det låter inget vidare roligt....hoppas du kryar på dig snart!

Ok, ta det när du hinner..vi åker inte förrän nästa helg eller så...

• brud070609

en fråga till...är det bättre att handla i en border-shop eller kan man bara gå in i nån vanlig affär som de har i Ty?

• NinaO

Åk till Lubeck och gör en övernattning på billigt hotell. Där är jättemysigt.

• bumse2

det billigaste stället att handla på är calles grenz shop, ligger ett ca 7km från puttgarden, inte så mysigt direkt. kolla deras hemsida där man även kan förbeställa. www.calle.dk

• Cicki82

Brud070609
    Jag tror att det är billigare att handla i Citti än i en border-shop affär. :)

• brud 2008?

Vi gjorde en weekend resa till tyskland förra våren för att köpa vin m.m. dock ej till bröllop då ;)
    Vi tog färjan (Stena line?) från Göteborg till Kiel. Väl i Kiel tog vi bussen till Plaza och CITTI som är två stora varuhus där de säljer det mesta inkl. öl, vin, (svensk)cider och sprit. Det blev ingen övernattning i tyskland men däremot två kvällar/nätter på färjan. Ska man handla mycket kan man ju alltid ta med bilen på färjan. Vet dock inte hur mycket pengar man sparar på det här sättet, färjan är ju inte helt grattis... Men både Plaza och CITTI är billiga varuhus i alla fall.

Svar på tråden Alkohol från Tyskland - vart åka?