• Safira

ägglossning - mens

Jag var hos gynekologen 1 mars för att få recept på minipiller; då gjorde han också en ultraljudsundersökning och kunde konstatera att jag var "mitt i ägglossningstid". Blir lite orolig att jag inte fått mens än då... det var ju 2½ vecka sen. Gravtest visar negativt. Kan gynekologen ha sett fel vad gäller ägglosningen?? Kan mensen bli försenad om man är orolig eller är det bara själva ägglossningen som kan styras av det? Alltså, jag borde ju ha haft ägglossning den 1 mars, men kan mensen bli sen p g a nervositet?

• Svar på tråden ägglossning - mens
  • Firestarter

Ägglosningen sker ju ca 2 veckor innan mensen. Stress och andra påfrestningar kan göra att mensen är försenad! :)
    Om gravtestet visade negativt kan du vara lugn! :)

• Safira

Tack.
    Min tanke var att det är just ägglossningen som kan bli försenad av stress osv. och att när man väl fått ägglosssnin så kommer alltid mensen inom två veckor oavsett humör, stress osv.

• Safira

Hm , antar att det bästa jag kan göra är att försöka att inte oroa mig...

• Safira

någon mer som vill lugna mig? Man måste väl kunna lita på vad gynekologen ser med ultraljud dvs. att han inte säger att jag har ägglossning om jag inte verkligen har det?

• ankan05

Kan du inte bara köpa ett graviditetstest och testa? Sen vet du ju

• ankan05

Det är nämligen väldigt liten sannolikhet att 2 test skulle visa fel.

• Safira

Om jag testar imorgon så är det på dag 19 efter den dag som gynekologen sa att jag hade ägglossning. Jag testade på dag 16 och då var det alltså klart negativt. Så då borde jag väl veta... mensen kan kanske vara sen ändå, även om ägglossningen var "i tid"?

• ankan05

Nja, enligt min gynekolog kommer mensen alltid exakt 14 dagar efter ägglossningen. En ägglossning kan däremot variera i tid (efter senaste menstruation) men om ägglossning har skett så kommer mensen garanterat 14 dagar senare om ingen befruktning har skett.

Kan rekommendera dig att ställa frågan på familjeliv.se också, de har säkert bra koll!!

• Safira

I så fall är jag alltså gravid, trots att testen visar - ??

• Firestarter

Nej det behöver du inte vara.
    Har du regelbunden mens annars???

Svar på tråden ägglossning - mens