• LydiaLinn

Betala "handpenning" vid bokning av lokal?

Jag vill boka min lokal i god tid i förväg men nu undrar jag vad praxis är: kräver de att man betalar en "handpenning" när man bokar? Jag bjuder många från utlandet som jag inte vet om de kommer och behöver därför ha dörrar öppna att eventuellt byta till mindre lokal...

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Betala "handpenning" vid bokning av lokal?
  • Lilla jag...

vi preliminärbokade först, och sne nrä vi väl bestämde oss fick vi betala en handpenning

• 20071231

Vi frågade om vi skulle betala handpenning när vi bokade men det behövdes inte...

• albin04

Vi betalade handpenning innan året 06 var slut och vi har hyrt lokalen den 7/7 i år.
    Men det är säkert olika från olika ställen.
    Prata med dom som sköter om stället och förklara hur det ligger till så kanske dom har förståelse för det(om dom nu vill ha handpenning alltså)

Lycka till!!

• Pepparmyntan

Vi betalade handpening då vi bokade och skrev också ett skriftligt kontrakt. Hur det går till varierar nog från ställe till ställe.

LydiaLinn, tror du att ni skulle kunna höra av er till era vänner och släkt i utlandet redan nu för att höra hur troligt det är om de kommer eller inte så att ni så tidigt som möjligt kan boka rätt lokal?

• brud 070901

vi prel bokade först och ca 2 månader efter fick vi betala en handpenning. denna får vi dock tillbaka om vi avbokar senast två månader innan aktuellt datum..

• LydiaLinn

Pepparmyntan: Vi kommer nog försöka höra oss för vilka som tror sig kunna komma. Till saken hör dock att många vänner kommer vara super "på" när vi nämner det här men sen kanske droppa av... Det är lite så med de här vännerna (portugiser haha, lite kaotiska i planering av saker)

Tack för många bra svar. Jag ska förhandla med stället i fråga för att försöka slippa handpenning. Det verkar som att det inte finns en vedertagen praxis i alla fall!

• Rosenhaga

Det finns en praxis att lägga en handpenning och som ofta inte är återbetalningsbar om man avbokar.

Det är väl för att stävja att man bokar flera lokaler och sedan avbokar i sista stund när man väl har bestämt sig - har sett sånt flera gånger här på bröllopstorget.

• brud 070901

LydiaLinn: kolla om det e så att handpenningen e återbetalbar... jag tycker att det var så på de flesta ställen vi kollade upp. men det e klart att det varierar!

lycka till i alla fall..

• 4:e Maj

Det ar olika fran stalle till stalle. Kan tanka mig att det kanske ar vanligare med handpenging i storre stader eller lokaler som snabbt blir uppbokade. Vi var tvugna att betala handpenging for att 'sakra' bokningen men det kandes helt ok.

Svar på tråden Betala "handpenning" vid bokning av lokal?