• Brud i Vinterhagen

Tåliga blommor?

Funderar på att göra min egen bukett antingen av köpta blommor eller plocka själv. Något som jag oroar mig lite för är hur man får buketten att hålla, man vill ju inte riskera att blommorna börjar slocka efter en kvart. Ibland när jag köper hem rosor är det helt omöjligt att få dom att stå sig, de slockar med en gång! Någon som har tips på att lösa detta problem, snittytor eller näring i vattnet? Vilka blommor är egentligen tåligast? Funderar lite på att använda ranunkel.

• Svar på tråden Tåliga blommor?
  • Floribunda

Om blommorna inte håller så har du köpt "för billigt", dålig kvalitet helt enkelt.
    Varför vill du göra din bukett själv?
    För att det ska bli billigt?
    För att du vill göra den själv?

• Pepparmyntan

Om du ska plocka blommor så bör du göra detta samma dag. Det bästa är om du har någon som kan hjälpa dig att plocka blommorna.

Tycker man att det är för dyrt med en traditionell brudbukett kan man ju köpa en vanlig bukett med sina favoritblommor hos en florist. Säga att man vill ha en liten bukett för max några hundra. De brukar kunna plocka ihop jättefina buketter.

• Brud i Vinterhagen

Att jag vill göra den själv är nog en kombination av att spara pengar och för att jag vill prova själv. Jag skulle känna mig extra stolt och nöjd över min bukett om jag gjort den själv! Får nog göra några prov innan så jag ser om det blir katastrof och måste be ett proffs binda den... Ranunklar finns dom att köpa året om eller är det en säsongsblomma? Funderar även på en enkel bukett med bara luktärter. Ska börja så luktärter nu i april, tänkte ha luktärter på borden.

• Bruden Tina

Och jag funderar på att göra min själv av kallor. Är de tåliga? Måste man ha dem i kylen över natten? Gifter mig på en helgdag så blomsterbutikerna är inte öppna då utan jag måste köpa dem dagen innan och de är ju rätt långa så det är tveksamt om de ryms i kylen eller inte..

• jvk

Brud i vinterhagen; ranunkler finns från januari ungefär, fram till juni.

Bruden Tina: callor måste inte stå svalt, de är väldigt hållbara och trivs egentligen bäst i 15-20 grader. Gör buketten dagen innan!

• Lena+Mattias=sant

När det gäller trädgårdsväxter så är narcisser de mest hållbara. Blåklint är oxå en bra hållbar blomma. Så även prästkragar (om man itne plockar dem nästan överblommade). Renfana är mycket hållbar och ser likadan ut torkad. Hundkäx och midsommarblomster håller värdelöst.

• Bruden Tina

jvk: Ok! Tack för tipset! Känns mycket bra om jag kan göra buketten dagen innan och ha dem stående framme under natten. De är ju så långa så de ryms nog inte i vår kyl. Dessutom är det ju kallare än vad de i såna fall trivs i.

• Floribunda

Brud i Vinterhagen.

Tänk på att när luktärterna kommit upp en bit så ska du kapa av topparna vid andra bladparet så att plantan grenar sig så mycket som möjligt. Annars finns det risk att det inte blir så många "ärter" som du hoppats.

Svar på tråden Tåliga blommor?