• Anna_Sol

Vad "snålar" ni med på er dag?

Jag är lite nyfiken på vad andra bröllopspar väljer att "snåla" lite på.

Det vi "drar" in på är;

* Min sambos kläder, han får använda sin svara kostym han redan har. Men köper ny skjorta och slips.

* Mitt smink, jag gör det själv.

* Bröllopstårta, jag kommer göra egna bröllopsbakelser. (Är utbildad inom bageri så det ska nog gå bra)

* Buffe istället för 3 rätters middag.

* Vin och öl köps från Tyskland och sprit från Estland.

* Jag väljer en vigselring för 6000 istället för den som jag egentligen vill ha som kostar 12000.

* Vi hoppas på att en bekanta ska fota oss, han är inte fotograf MEN en väldigt duktog hobbyfotograf. Han fotatde på vår dotters dop också.

* Jag beställer min, min tärnas och min dotters klänning från Kina.

Här kommer det vi INTE snålar med....

* Snygga och sköna skor. Har man ont i fötterna syns det i ansiktet.

* Snygga och bra underkläder.

* Mitt hår.

* Bröllopsresan.

* Bröllopsnatten på hotell.

Detta är vad jag kan komma på just nu....

• Svar på tråden Vad "snålar" ni med på er dag?
  • Bed of roses

Just det:
    *Bröllopstårtan bakar jag själv.

• Bettina.

Vi spar in mycket på följande:

*Lokal ? lånar privat av vänner. Där finns även snyggt porslin, glas och dukar.
    *Transport för oss under dagen ? bekant som kör i sin snygga bil.
    *Serverings personal ? Tar i och för sig mat från catering men har bekanta som serverar.
    * Vin ? köper vi genom en bekant i Italien, jättegott och jättebilligt.
    * Sprit - det blir avec till kaffet men ingen bar, har av olika anledningar svårt för alltför fulla människor och vill helst slippa det på min bröllopsdag.
    * Inbjudningskort och vigselprogram ? har suttit hemma på datorn och fixat och donat, tycker jag fått till det riktigt bra och har dessutom haft jättekul. Bra mycket billigare än att få upptryckta.
    * Dekorationer ? kommer vi att ordna själva med lite fantasi för billig penning.

Sen finns det en del som vi helt struntar i, som för oss känns helt onödigt:
    * Band som spelar på middagen på kvällen, vi ska inte ha någon dans och det är inget vi kommer att sakna.
    * Boende för gästerna ? Har aldrig varit med om att brudparet skulle betala gästernas transport eller boende. Vill man göra det så är det väl upp till var och en men för oss känns det totalt onödigt.
    * Presenter till gästerna ? känns också helt onödigt.

• Bröllopsplaner

Ingenting! Eller, jo.. lokalen kanske, för den är jättebillig. Men å andra sidan är den precis den vill alltid önskat oss.
    Jag köper min klänning från Kina så den blir billig och så kommer min mamma göra snittarna till brudskålen.

• Clobberella

Sambons kläder, det enda som kostar är en ny skjorta, men detta är pga tidsbrist (skulle sytt egentligen) än snålhet.

Blommor fixar jag själv

Hår, smink gör jag själv.

Vi bjuder inga onödiga gäster.

Ingen fancy transport från kyrkan.

Gästpresenter - Fullkomligt onödigt

• Lilla Li

Skulle inte vilja säga att vi "snålar" med något bara för att snåla. Snarare har det fallit sig så att vissa saker vi vill blir billigare än vad som kanske är brukligt...

:) Jag sminkar mig själv.

:) Brudbukett, corsage och blommor till dukning får vi gratis - floristen på min sambos jobb är skyldig honom en tjänst...

:) Svärfar jobbar med bilar och fixar en veteranbil till oss från kyrkan till festlokalen för ca 600 kr.

:) Min ring kostar 2660 kr. Dels fick vi den billigare för att vi var ute i så god tid, dels har den guldsmedjan alltid 20% rea och dels så är jag inte mycket för bling bling (fast jag får ändå 7 diamanter i ringen).

:) Vi använder oss av någon vi känner som fotograf. Har tre att välja mellan, en jobbar som reklamfotograf och de två andra är mycket duktig amatörfotografer. Kommer kosta oss runt 3000 kr och vi får alla bilder högupplösta - bättre deal än vad man får med en vanlig fotograf tycker vi.

:) Vi lägger inga pengar alls på dekorationer i festlokalen. Dels för att vi är på en restaurang och den är vacker som den är, men främst för att jag inte gillar sånt. Tycker bara det är smaklöst.

:) Gör alla trycksaker själva eftersom jag jobbar med sånt.

:) Vi har betalbar efter middagen.

:) Min klänning kostar 5200 kr. Fick den billigare eftersom den kommer hyras ut en gång innan jag får köpa den. Kostar 7000 kr fullpris.

:) Vi ställer samman en spellista på datorn och använder den istället för band/trubadur. Främst för att jag tycker det är en onödig kostnad samt att jag vill kunna styra helt och hållet vilka låtar som spelas.

:) Bestman och tärna betalar själv för sin kläder, men så har vi inga speciella krav på de kläderna heller.

:) Vi dekorerar inte kyrkan.

:) Gästerna får inga presenter, däremot har vi förhandlat oss fram till rabatterade priser på hotellrummen i det hotell som restaurangen tillhör. Dock inget vi behöver betala för.

:) Min morgongåva till honom kommer bestå av flera saker, som alla är relativt billiga. Men det som blir i stort sett gratis är att min tärna tar secret box-bilder på mig. Jag tänkte också själv göra en tavla till honom, eller brodera ett överkast med vårt bröllopsdatum på.

• WAX

Försöker också hålla nere kostnaderna så gott det går (men det är inte alltid så lätt!). Bl a tänkte jag baka egen tårta och frysa in. Ni som har bakat själva - hur har ni gjort?? Recept...?

Fö har vi gjort egna inbjudningar
    pappa är fotograf
    hyr bygdegård
    syr om mammas bröllopsklänning m hj av en vänninna
    en kompis fixar brudbuketten

• Lena+Mattias=sant

- mins yster smikar mig och fixar mitt hår
    - en kompis syr min brudklänning
    - min sambos frack är köpt begagnad
    - har lunch på bröllospdagen med de närmaste
    - har fest senare på billig lokal
    - gör det mesta till festen själva
    - köper alkohol i tyskland

+min sambos skor (handsydda italienska)
    +tyget till min klänning (siden satin)
    +lunchen är på resturang
    +servitörer till festen men de tänkte vi ta från ett gymnasium i närheten.

• Soffyboffy

Vi sparar/snålar in på:
    *Gör alla bordsdekorationer själv, inkl. små "påsar" som är kombinerade placeringskort med en godisbit i!
    *Gör alla trycksaker själv
    *En kompis gör tårtan, hon är utbildad konditor.Jag håller med på ett brudpar som jag gjort i trolldeg.
    *Fixar smink själv
    *Håller på och virkar en brudväska
    *Köper alkoholen i tyskland,vi ska ändå semestra i malmö
    *Livemusik av kompisar
    *Gör egen pannacotta till efterrätt
    *Har buffé, billigare och smidigare eftersom det blir många små barn på festen
    *Ska binda buketten, brudnäbbens bukett och corsagen själv.
    *Fotograf, vi ska be en duktig kompis fota
    *Bröllopsnatten blir i vårt sommarställe, ligger på gångavstånd från lokalen.

Det vi INTE snålar på är
    *Hela buffén, förutom smör,ostar,bröd, är från catering.Tänkte göra mycket själv först, men insåg det bekväma i att ta från catering. De vet exakt hur mycket som går åt, sen slipper man ju disken!
    *Ringen, som kostar ngt på 4000:- vilket är lite för mycket men som man ju ska ha hela livet
    *Håruppsättning, ska bli skönt att bli lite ompysslad!

• Mattas

Detta "ser vi över" :
    - Lokal. Vi väljer att gifta oss i en mindre stad för att lokalen var betydligt billigare där.
    - Jag syr min egna klänning.
    - Jag sminkar mig och sätter upp håret själv.
    - Ringen blir grymt billig! Dock blir den precis som jag vill ha den. Kommer få en slät guldring med 3 st 0.2ct diamanter för 1500:-. Detta tack vare en massa jämförelse mellan olika butiker.
    - Kommer inte att göra en brudbukett. Köper 3st röda rosor och lite brudslöja och sätter ihop med ett band.
    - Bröllopstårta bakar jag själv.
    - Bröllopsresa. Vi har tänkt att låna en släktings lägenhet i Holland. Kostnad för detta blir "bara" flyget.
    - Bröllopsnatt på hotell. Vi sover hemma och fyller kylskåpet med lite gottigt istället. Detta gör också att vi få mysa lite med katterna innan det är dags för bröllopsresa, vilket känns skönt.

Detta får kosta lite mer:
    - Maten. Vi tänker iofs ha bufé, men det ska vara rikligt med mat och det ska vara mycket att välja på. Vi kommer att göra den själv. Dock var det detta eller "bara" tårta och kaffe.
    - Alkohol. Vi kommer dock inte ha någon bar, men detta är mer för att vi inte känner att det hör till. Vi ska ha generösa mängder vin (både rött och vitt), mousserande, öl och cider, samt likör, wiskey eller cognac till kaffet. Funderade först på att skippa avec, men kom sedan fram till detta.
    - Sambons kläder. Vi funderar på att köpa en ny kostym till honom, om vi känner att pengarna räcker till det.
    - Trycksaker. Jag har köpt ett papper som jag tycker är fint, och tänker skicka ut inbjudningar och tackkort istället för att ringa.
    - Fotograf! Vi ska ta proffsbilder, och inte bara amatörbilder som vi tänkte från början.

• LydiaLinn

här är vår prioriteringslista än så länge (kanske ändras med tiden?)

Spara in på:
    * att ha buffé istället för sittande middag
    (jag tycker tom det är bättre, då kan man ta om och röra sig lite, snacka med olika gäster osv)
    * bara klippa toppar och föna håret (snyggare än stor uppsättning, jag passar inte i det)
    * fixa prisvärd klänning (används bara en gång)
    * inbjudningskort: jag köper dem i Japan (hoppas det är billigare där) och gör mycket själv på datorn osv.
    * ingen stel o konstig brudbukett! Hellre vackra naturliga blommor/ vanlig bukett med vackert snöre. Inte dessa runda buketter
    * alkohol fr utlandet

Detta lägger vi mycket pengar på:
    * fint ställe i Skärgården / nära vatten
    * underbar smekmånad
    * bröllopstårta (båda vi är tårtgalna)
    * blommor i kyrkan (känns viktigt)
    * live musik men sen dator ist för DJ

Svar på tråden Vad "snålar" ni med på er dag?