• Anna_Sol

Vad "snålar" ni med på er dag?

Jag är lite nyfiken på vad andra bröllopspar väljer att "snåla" lite på.

Det vi "drar" in på är;

* Min sambos kläder, han får använda sin svara kostym han redan har. Men köper ny skjorta och slips.

* Mitt smink, jag gör det själv.

* Bröllopstårta, jag kommer göra egna bröllopsbakelser. (Är utbildad inom bageri så det ska nog gå bra)

* Buffe istället för 3 rätters middag.

* Vin och öl köps från Tyskland och sprit från Estland.

* Jag väljer en vigselring för 6000 istället för den som jag egentligen vill ha som kostar 12000.

* Vi hoppas på att en bekanta ska fota oss, han är inte fotograf MEN en väldigt duktog hobbyfotograf. Han fotatde på vår dotters dop också.

* Jag beställer min, min tärnas och min dotters klänning från Kina.

Här kommer det vi INTE snålar med....

* Snygga och sköna skor. Har man ont i fötterna syns det i ansiktet.

* Snygga och bra underkläder.

* Mitt hår.

* Bröllopsresan.

* Bröllopsnatten på hotell.

Detta är vad jag kan komma på just nu....

• Svar på tråden Vad "snålar" ni med på er dag?
  • FruÖlandstok

Woho.. vi snålar på allting tror jag ;)

Skulle som sagt vara skorna då.. tänkte köpa billigare först men sen fann både jag och sambo underbart sköna skor (som går att använder mer framöver).

Sen blir det ringarna då som kommer kosta 6500kr (som jag tycker är hiskeligt dyrt eg, men det är ju två stycken å vi ska ha dom hela livet så det blir nog bra ;) )

Fast jag ser det kanske inte som snålar iofs.. vi har inte så fet budget helt enkelt :)

Vi har helt valt bort
    - smink & hår
    - fotograf (dvs betalfotograf, har hobbyfotografer i familjen)
    - bröllopsresa
    - bröllopstårta
    - brudbukett

och sedan blir det till att laga all mat själv (fast vi har hjälp av kockar i bekantskapskretsen), köpa alkohol i tyskland, billig klänning via ebay, billig bygdegård osv osv.. Fast det ser jag inte som att snåla på, utan mer vad som behövs göras för att ha råd med allt :)

• Anna_Sol

Kanske är det trisst att säga att man snålar, vi kan väl säga "poster vi ser över priset på". ;)

• FruÖlandstok

hehe låter som en bra kompromiss..

• Bruden blå

Vi snålar inte på något som vi vill ha, men vi har en låååååååång lista på saker som vi inte vill ha eller tycker är nödvändiga på vårt bröllop.

vi har inte...
    -hyrt lokal
    -köpt färdig mat
    -tänkt ha något coursage
    -köpt dyra kläder
    -köpt ring i dyr affär (designar själv istället)
    -presenter till gäster
    -massa dekor och utsmyckningar
    -dekorerat kyrkan
    -fest med dans tal o spex, vi nöjer oss med middag.

osv... listan kan göras enorm.

• lotta49

Detta snålar vi på:

Våra kläder ( han fixar kostym från H&M, jag har fixat klänning från Kina samt köpt tärnan och näbbarnas klänningar begagnat)

Buffé i stället för 3-rätters.

En bekant gör tårtan.

Resan till och från kyrkan har en bekant ordnat till oss som vi inte behöver betala för.

All bordsdekoration gör vi själva.

Har betalbar, dock till humana priser.

Detta snålar vi INTE med:
    Boende till våra gäster betalar vi.
    Fotograf 4000 kr
    Hår & smink hos frissan, dock till väldigt rabatterat pris.
    Bröllopsnatten.

Sen kommer jag inte på så mycket mer men det dyker säkert upp fler grejer som vi snålar/slösar med.

• littlepixiegrl

Vi har fixat en hel del genom kontakter och sen gör jag en massa saker själv:
    *Kompisar fixar mitt och tärnornas hår
    *Klänning från Kina (1100kr inkl slöja, underkjol och liten jacka)
    *Gjorde korgen till blomsterflickan och kudde till ringbäraren själv
    *En bekant som är fotograf fotograferar (inte gratis, men BILLIGT...tycker jag iaf)
    *Köpte skorna på rea
    *Underkläder från tradera (nya!!)
    *Köpte min ring på rea
    *Samma kompisar som fixar håret ska också sjunga
    *Gjorde alla inbjudningar själv, det blir inget vigselprogram eller festprogram

Sen skulle jag ha sminkat mig själv, men en bekant som är make-up artist gör det (inkl. provsminkning/konsultation) för 500kr. Dessutom bestämde jag mig för att fixa naglarna också. :)

• Wicks

Vi ser till att hålla nere kostnaden för allt påbröllopet, men å andra sidan är vi itne ute efter det traditionella så :)

• Rosenhaga

Vi skippade:

Dyra ringar och kläder till mig - maken köpte nytt för 15.000 men det är kläder som han använder i andra sammanhang.

Transport - en vän körde oss i vår bil. Kostnad - tvätt av bilen på morgonen

Marskalkar och tärnor hade vi itne. Inget snack om kostnad för kläder eller annat till dem.

Jag gjorde mitt eget hår och smink. Kostnad - 60 kronor hårspray som maken köpte på bensinmacken på morgonen när han ändå tvättade bilen.

Vi lade istället pengar på:
    Middag och vin
    Musiker vid vigseln

Vi känner nog att vi prioriterade helt rätt. Underbart med riktigt bra musik vid vigseln - härligt minne för alla.

• Rosenhaga

Ja, just det. Detta med skor snålade jag INTE in på - har världens vackraste och skönaste skor i garderoben. Väl värt pengarna!

• Bed of roses

*Inga inbjudningskort, vi säger bara till våra gäster att vi gifter oss
    *Fixar hår och smink själv
    *Ev klänning från Kina
    *Brudbuketten plockas från äng eller kanske från vår blomrabatt
    *Festen hålls i mina föräldrars sommarhus
    *Lagar maten själva
    *Enkla släta ringar

Det är vad jag kommer på nu direkt..

Svar på tråden Vad "snålar" ni med på er dag?