• Afrodite

Bali-tips!

Efter att ha gått igenom de flesta resmål som finns har vi slutligen kommit fram till att vi vill åka till Bali på bröllopsresa. Är det någon som varit där och kan rekommendera mysiga bungalows-hotell o s v. Lombok verkar mysigt och vi har hört att det skall ligga flera paradisöar utanför Lombok, någon som varit där?

Vi vill ju inte ha den där "Kanarieöarna-känslan" när vi väl slår till och åker ända till Bali. Har hört att Kuta beach är väldigt turistigt.

Kom gärna med tips!

• Svar på tråden Bali-tips!
  • Jenny

När tänker ni åka? Bali ska ju vara stängt för turister under ett år, har jag hört.

Kuta beach var förut väldigt turistigt, så sök er hellre till andra delar av Bali. Men som sagt kolla upp att det verkligen går att åka dit så ni inte blir besvikna.

• Anonym

Jaha, jag visste inte att det kunde vara stängt för turister. De resebyråer jag pratat med har i alla fall försökt sälja resor till oss. Får kolla upp detta. Vi funderade mycket över om vi vågar åka till Bali p g a bomb-grejen, men vi konstaterade att det inte är någon idé att vara rädd. Terroristerna kan ju slå till vart som helst. Vi har ju tänkt att bo på mindre lugnare ställen och jag antar att terroristerna väljer ut ställen med mycket folk och mycket amerikanska turister... Usch, nu fick jag lite ångest igen, har ni något annat förslag på resmål än Bali. Det som verkar bra med Bali är att folket skall vara så vänligt, att det finns både paradisstränder och kultur och mycket att se, att det är billigt att leva där. Vi hade funderingar på Västindien, men där har vi bara råd att vara en vecka medan vi skulle ha råd med Bali två veckor.

• Jenny

Jag tar tillbaka att de inte säljer resor dit längre. Dåligt uppdaterad tydligen. Har hört andra som ska åka dit snart.

Jag och min man satt och pratade om Bali igår. Vi var väldigt aktiva när vi var där. Vi bodde på Kuta och den stranden var inte okey. Gjorde utflykter till Sanur beach och det var bättre. Vi gillade också balineserna, mycket trevliga och sympatiska men de flesta man träffar på är ju indonesier och de kändes opålitliga. De åker ju till Bali för att tjäna pengar på turisterna.

Jag tror att ni gör rätt när ni åker till öarna runt omkring för själva Bali upplevde inte vi som något paradis. Hade iofs varit i södra Thailand året innan.

Men jag tror säkert att ni får en toppenupplevelse och jag hoppas att du får bättre svar än av mig

Trevlig resa!

• Penny

Ett måste är att besöka Gili Islands utanför Lombok. Vi bodde ca 5 dar på Gili Meno (mellanön som är ganska lugn) och det var verligen semester med avkoppling, snorkling, sol och bad. Vi hade tänkte besöka de andra 2 öarna oxå men valde att ta det lugnt efter 2 intensiva veckor med många upplevelser mm på Bali.

Vi hade tur - kom hem drygt en vecka innan den tragiska bomben. Men ska absolut åka dit igen. Alla trevliga människor, atmosfären, alla sevärdheter, maten, shoppingen mm - helt otroligt!

=) Penny

• Afrodite

Vad kul! Då skall vi nog boka in oss på öarna utanför Bali istället. Penny, har du tips på mysiga hotell på Lombok eller Gili Island?

Åh, vad härligt det låter, vill åka nu!

• Penny

Afrodite: Vi stannade endast en natt på Lombok i Sengigi på Hotel Bintang Beach ca 300kr/natt (lite dyrare men å andra sidan ett väldigt fint hotell!).

På Gili Meno bodde vi på Kontiki i bungalow för ca 100kr/natt. Helt ok men endast saltvatten i duschen men absolut värt det!!! Ön har ingen fast el så varje anläggning har sin egen generator och sötvatten är inte heller nåt självklart. Alltså ingen vidare belysning på småvägarna så en ficklampa är att rekommendera! :) Vi tyckte dock att detta bara gjorde vistelsen mysigare med lite mer känsla el hur man nu ska förklara det.

Här kommer några bra länkar oxå:
    www.bali-paradise.com/
    www.indo.com/
    www.bali.com/
    www.lombok.com/

Ha det!

• Jenna

Bali är underbart! Åk gärna till Kuta Beach men då bara kort om ni inte vill ha fest och röj. Vi åkte dit för att shoppa!
    Ett måste är Gili öarna, vi bodde på Gili Air, den minsta och den närmsta till Lombok, det är ingen sträcka att åka emellan öarna, lätt att ta en båt till en annan för att se den ön. På Gili Air finns charmigt boende på Hotel Coconut, de har små hus för ca 110:- natten och små bungalows för ca 50 :- natten med frukost så det är billigt!
    Vill ni ha lyx så åk till Nusa Dua på Bali, vill ni ha kultur och hantverk åk till staden Ubud. Det finns mycket att göra på Bali, dykning (extremt bra på Gili), forsränning, vandring, mm.
    Lycka till!

• Afrodite

Åh, vad kul! Bali nästa... Tack för tipsen!

Jag undrar om ni bokade hotell/bungalows innan ni åkte iväg? Vi tycker att de hotellpriser resebyråerna föreslår verkar dyra när man jämför med att ni betalade 100 kr/natt för en bungalow - det är ju jättebilligt! Undrar just om man vågar åka dit och chansa på att man får tag i bra boende....vi åker i augusti.

• Penny

Vi var ju där i september och då är det lite färre turister (flest i juni-aug) men eftersom det finns så otroligt många hotell, bungalows mm så ska det inte vara något problem att hitta ett bra boende även under högsäsong. I så fall lite mer tidskrävande bara. Vi bokade sista natten innan hemresan, via resebyrån här hemma, för att vara säkra på ett bra boende + transfer till flyget. Priset var ungefär detsamma som hotellet själva tog (dock ett lite dyrare alternativ). Om det blir en nästa resa till Bali så kommer vi inte göra så! :)

TIPS: Köp Lonely Planets guide - den var jättebra vid val av restauranger, hotell och även sevärdheter!

• CatharinaL

För mig är Bali lite speciellt eftersom maken friade där.
    Annars är det en helt underbar ö med mycket roligt att upptäcka.
    Personligen tycker jag att Kuta har den absolut bästa stranden, särskilt om man vill surfa lite.
    Kan varmt rekommendera Poppies Hotel på Poppies Lane I, själva säger de att de är det närmaste paradiset man kan komma på Kuta och det stämmer verkligen. Innan bomben kostade det ca 600:- per natt och bungalow, men det är förhandlingsbart numera. www.poppiesbali.com/

Har även varit på Lombok och Gillis. Lombok är som Bali var för tio år sedan, lugnare tempo och mindre turistanläggningar. Gillis är enormt vackert med vita sandstränder. Tyvärr är korallreven slitna, men det finns fortfarande vackra områden kvar.

Västra Bali rekommenderas varmt. Det är inte lika turistifierat och har små men mysiga svarta stränder.

Det finns några arrangörer av vandringsturer som tydligen skall vara en oerhörd upplevelse. Vi tänkte prova nästa gång vi åker ner, antagligen nu under våren. En vänninna och hennes man gick en vecka förra året. Fantastisk natur och inte alls jobbigt att gå.

Catharina

• Anonym

Vi har varit på bali samt Lombok och Gilli öarna. Bali har en underbar natur och Stranden i Kuta är väldigt stor och fin men inte "paradis" strand. På Lombok är det mindre turister och mer primitivt men de har oroligt fina hotell. Vi bodde på senggig beach hotell med egen strand. Det var bara att stoppa ner huvudet i vattnet så får man uppleva alla fina fiskar vid standkanten. Gili öarna är helt klart paradiset. Vi var på Gili meno.
    Från Bali tar man flyget med merpati airlines till Lombok och bor i Senggi. Till Gili öarna tar man sig med båt. Tar ca 10 min. Största skillnaden mellan bali och lombok är religionen. På bali dominerar hinduism men på lombok är det islam som i resten av indonesien. Muslimska skolor , moskeer osv om man reser inåt Lombok. På bali kan jag rekomendera hotell bali mandira & Spa. man skall inte bo nära flygplatsen för stranden där är inte så fin. Finast är det i Norra Kuta.

• Puma

Tycker definitivt du ska åka till Bali - om det nu går... Om inget annat så lär det ju vara mycket färre turister just nu efter terrorattacken.
    Jag var där för tre år sedan och det finns såå mycket att titta på. Kuta är väldigt turistigt - folk drar i en, börjar tex måla ens naglar utan att ha frågat och ska sen ah betalt för det. Så där gäller det att passa sig - men det finns väldigt många kap att göra shoppingmässigt. Mycket billiga "surfar" märken som Billabong, Stussi m.m.
    Stanna dock inte länga i Kuta - bo på olika ställen! Hyr en chafför eller åk med minibuss genom landet - väldigt billigt och så slipper man köra själv i den tokiga trafiken ;)
    Åk genom regnskogen, bergen och Ubud - kulturcentrat. Längs vägen kan du se apor och vackra terrassodlingar.
    Stränderna på norra Bali betsår av svart sand - lava rik sand och här är soluppgångarna vid stranden super. Vid Lovina Beach kan man tidigt på morgonen åka ut med en lite båt (minns inte vad de kallas) och titta på Delfiner och snorkla vid reven. Kanske inte något för eko-turister för det är ingen direkt begränsing på hur delfinerna får närmas...
    Sen har jag oxå hört att Lombok ska vara mycket fint men där har jag inte varit själv.
    Lycka till med planerna!

• Anonym

Ja Kanarieö-känslan går nog knappast att komma ifrån på Bali eftersom det är Australiensarnas kanarieö.

• bride to be

Jag åker till Bali nu på måndag. Vi tar ut vår bröllopsresa 4 månader innan själva bröllopet..

Jag börjar bara bli orolig för en sak. Där är få turister nu efter bomben. Skönt var min första tanke, men sedan när man hör hur jobbiga försäljarna var INNAN bomben förstår man hur otroligt desperata de är nu då de inte kunnat försörja sin familj på flera månader. Så pengarna ska sys in i kläderna och de kläder vi har på oss ska vara smutsiga. Ringarna av!

Ni läste väl om svensken som blev kidnappad i veckan...

Så Afrodite, att boka innan ni kommer dit är en dålig idé tror jag, eftersom internetpriserna lär vara högre än vad de är på plats. Och det lär verkligen finnas att välja på!!

Vi har inte bokat nåt alls, men stannar bara i tre nätter för att vila upp oss lite inför resten av vår jordenruntresa.

Wish us luck..!

• Anonym

Hejsan!
    Jag vet nästan inget ställe där det råder så totalt olika meningar om.Om ni ska åka till Bali tycker jag att ni ska söka er till mindre öar utanför. Själva Bali är dock väldigt billigt och det finns mycket roligt att handla.Annars tyckter jag inte att Bali är något toppen ställe,väldigt mycket turister och jobbiga försäljare. Är nästan lika exploaterat som kanarieöarna enligt min mening.Men jag har kompisar som varit där och som tyckt att det varit underbart.Det beror ju mycket på var man varit och rest innan och ens förväntningar.

• bride to be

nej det är sant. Det är många som hatar bali och indoneser och andra säger att det var "ballt" men de har varit ute efter party och varit under 25.. Jag kan inte säga att jag ser fram emot Bali så värst mycket.. Men det blir skönt att se solen igen!

Jag tror mer på Vietnam eller någon relativt orörd ö (om det finns någon kvar..) som Ko Muk eller Ko Ngai i Thailand. Öluffa där istället!

• dalkullan

Jag tycker att Bali låter underbart! I mina fantasier ligger jag redan där och njuter av det ljumna vattnet i havet! Men vågar man åka dit efter vad som hände i oktober? Hur tänker ni andra?

• Anonym

Hur är det på Bali i slutet av maj, början av juni?! Vi vill åka på bröllopsresa till "paradiset" men det verkar vara dåligt väder överallt (Thailand, Västindien, Mexico osv). Tacksam för tips om det perfekta resemålet i maj-juni.

Svar på tråden Bali-tips!