• lotta49

tips på italiensk mat!

Hallå!

Nu har vi bestämt oss för att ha italiensk buffé på vårt bröllop och därför skulle jag vara tacksam för alla tips jag kan få på italienska maträtter.

Alla tips och recept tas tacksamt emot!

• Svar på tråden tips på italiensk mat!
  • be happy

Kul att man kan hjälpa! Hittade det ju precis nu bara genom att söka på tillförlitliga google...

• lotta49

Åh, det lät ju jättegott! Och väldigt enkelt att göra faktiskt. Och när jag tänker efter så kan man väl förbereda och sen frysa? Det borde väl gå?

• lotta49

Man skulle kunna göra parmaflarn i ugnen också och dekorera varje paj med så ser det lite festligare ut.

• be happy

Dom går jättebra att frysa! Hur gör du parmaflarn?
    Här är proportionerna på minipajerna:
    12 st
    2 dl grädde
    2 Ägg
    3 dl lagrad ost
    1 krm svartpeppar
    Purjolök fint skuren
    100g röktskinka eller broccoli eller räkor
    Blanda och häll i formar grädda 15-20 min 225 grader...

De är jättegoda så går oftast åt mer än en per person... dock är de ju inte så dryga eftersom de inte har någon pajbotten...

• be happy

Har förresten för mig att vi inte hade inne dem så länge... beror väl lite på ugnen... Du får prova dig fram! :)

• lotta49

Tack för receptet! Man lägger skivor av parmaskinka på bakplåtspapper och torkar i ugnen i 175 grader. man får kolla till dem men 7-10 minuter brukar bli bra. De ska få lite färg och bli knapriga.

Dessa kan man sedan förvara i en burk med lock. Det är också väldigt gott till tex soppa och italienskt lantbröd.

• be happy

Låter super gott och smidigt! Hur länge håller de sig?

• lotta49

Ungefär 1 vecka, jag har aldrig sparat de längre för de går åt som smör i solsken

• M23

Det här börjar ju bli en riktigt bra italientråd! Någon som har fler tips för tilltugg/snittar? Gärna sånt som kan förberedas långt i förväg och frysas eller som håller sig bra i kylen.

• lotta49

Vet att man kan göra hjärtan utav smördeg och sen ha på vallmofrön eller sesamfrön men har inget recept.

• lotta49

Det man också kan servera är ju goda italienska korvar trädda på tandpetare och även en god lagrad ost.

Dessa kan man ju förbredda kvällen innan och täcka med plast.

• googlad

Någon mer som kommer ha italienskt?!!

• M23

Canelloni är stora pastarör som man fyller med något man tycker är gott. Lite halvbesvärligt att göra själv, men väl värt det när man får äta upp dem...

• pasia - www.js070707.blogg.se

tiramisu som efterätt i alla fall :D

• be happy

Tittade i mina grillrecept. Vet inte om det kan klassas som italienskt men underbart gott är det i alla fall och passar till kött eller fisk:

Melonsalsa

Honungsmelon hackas i ganska små bitar (går kanske att göra i en mixer till många)
    Blanda med finhackad scharlottenlök, citronskal + saft, salt och peppar.

Jag brukar ha en citron och två scharlottenlökar till en honungsmelon. Man kan pröva sig fram! Den kan dessutom göras dagen innan, men kanske ska man minska löken något då...

• Lycka-75

Vi har nog också bestämt oss för Italiensbuffé. Jag har inget tips så här på rak arm, men min syster är Kock och ska laga maten åt oss (allt som går att förbereda) så jag kan återkomma till denna tråden när jag har nåt konkret. Annars kan jag tipsa om att titta på rsturang Aptit (sälen) hemsida. Många goda rätter stora som små på menyn

Svar på tråden tips på italiensk mat!