• Fru Nilsson 1/7-06

    toastmaster/madame titta hit!

    För ett år sen var jag själv mitt uppe i all planering inför vårt bröllop i somras.
    Nu har vi blivit tilfrågade att bli toastmaster/toastmadame på min brors bröllop.

    Jag skulle vilja starta denna tråd för alla ni som ska vara toastmaster/toastmadame. Här kan vi ge varandra tips och ideér.
    Självklart är alla inlägg välkomna!!

    Vad väntar du på....skriv nåt.....

  • Svar på tråden toastmaster/madame titta hit!
  • Fru Nilsson 1/7-06

    Bruden Tina
    Funkar det inte så skriv din mejladress så skickar jag dokumentet till dig.

  • Fru Nilsson 1/7-06

    Kom precis på en sak.
    Hörde om ett bröllop där toastmastern uppmanade alla gästerna att hjälpa brudparet att fira sitt första år som gifta.
    Varje månad fick någon teckna sig i en kalender, där skulle de sen delge andra sina aktiviteter med brudparet.

    T.ex 1/8 Moster Lena, morbror Joakim, mormor Signe och morfar Sixten
    Då blir det middag på nån festlig restaurang i Malmö.

    1/9 Brudens föräldrar
    Den första helgen i denna månaden får ni sova på hotell och vi tar hand om barnen.

  • Ellte

    *kikar nyfiket in* Jag ska också vara toastmaster på en god väns bröllop i sommar och letar tips...

  • Zmoothie

    Är det fortfarande någon fart i den här tråden? Är nämligen själv toastmadame på ett bröllop i sommar, tillsammans med min man. För ett år sedan planerade vi vårt eget bröllop, och nu förstår jag vilket enormt jobb våra toastmastrar/värdar gjorde! Själv känner jag mig helt lost...

    Lånar idén om autografjakten.

  • JojPe

    Som någon tidigare skrev är information viktig. Vi presenterade oss redan i kyrkan innan vigseln (om det är fint väder kan det passa att göra det på kyrktrappan innan alla får gå in). Vi passade på att meddela hur man tog sig till festen, fotografering i kyrkan, att man skulle meddela oss om ev nytillkomna tal/spex till festen mm
    Då vet alla vilka vem dom ska kontakta med ev frågor mm

    tips i övrigt varierar lite beroende på om man är på restaurang där servering och allt sköter sig självt eller om toastmastrarna måste hålla ordning på allt sånt också. Viktigt med kommunikation med köket oavsett så man fördelar tal och sånger lagomöver rätterna och att det inte springs en massa in och ut i lokalen när serveringspersonalen försöker duka in/ut.

    Bra med någonslags
    "uppmärksamhetspåkallare" till toastmastern; ringklocka, rytminstrument, flöjt.... Det är inte alltid lätt att överrösta en massa glada bröllopsgäster.

    Det är roligt att vara toastmaster men jobbigt ffa om man även ska ha hand om servering, dryck mm Man får inte så mycket tid att njuta av festen så det kan vara bra att sätta toastmastrarna så att deras bordsgrannar har någon att prata med även om toastmastern är upptagen men något annat.

  • Fru Nilsson 1/7-06

    Zmoothie

    Jag tycker absolut att det är dags att blåsa lite liv i denna tråden igen.

    Du som ska gifta dig i år: Tipsa gärna er toastmaster/madame om denna tråden!

  • Vårbröllop-06

    Puffar igen!!! Gifte mig förra året och har nu tillsammans med min man blivit tillfrågad om vi kan vara toastmastrar på ett bröllop. Lite ångestframkallande men också roligt!! Så fram med alla tips!!!!

  • Kaffemoster

    Jag ska vara Toastmadame på min systers bröllop .. om dom nu bestämmer datum någon gång ;)
    Samlar dock idéer under tiden ..
    Vet att man inte ska ha tal och Spex när serverings personalen dukar in och ut .. men kan man sjunga allsånger då? Eller ska man bara låta gästerna prata med varandra under den tiden ...

  • Bröllops hösten2018
    viktualia skrev 2007-03-15 19:40:33 följande:

    jag var värdinna/toastmaster på min bästa kompis bröllop för några år sedan.

    Gästerna fick gå en tipsrunda med frågor om paret. Priset var en fika hemma hos brudparet!

    På vårt eget bröllop hade vi inte så höga tankar om våra toastmasters (fniss fniss) utan vi planerade det mesta själva. Gästerna fick mingla i pausen mellan middag och tårta genom att göra en autografjakt. Priset var en middag hos oss som brudpar.

    Autografjakten gick till så att alla som ville fick ett papper med 10 egenskaper och så fick de leta rätt på någon annan gäst som tex "var född i Småland" eller "har delat lägenhet med bruden" eller liknande. Till våra ca 70 gäster hade vi tagit fram totalt 50 olika egenskaper, så det fanns 5 olika versioner av pappret!


    hej skulle man kunna får hjälp med vad som står på dom där lapparna har total ide torka kan inte komma på några saker. tack på förhand. Detta låter väldigt roligt. man vill ju göra något roligt för gästerna. <3 
Svar på tråden toastmaster/madame titta hit!