• Slottet

Svensexa - problem!

Jag behöver råd för hur jag skall agera i en fråga.

Min bror hörde av sig till mig idag och ville diskutera min M2b svensexa. Han + 2 andra kompisar som blivit meddelade vad som skulle hända under svensexan vill inte ställa upp på det bestman + 2 gamla kompisar planerat. "Endast förnedrings aktiviteter" som min bror uttryckte det.

Jag frågade tre andra "nya" vänner till min m2b, de sa att de hade blivit mkt besvikna om det varit deras svensexa.
    För 1½ år sedan flyttade vi till en nya stad och har därför "gamla" och "nya" vänner som inte känner varandra.

De tre som planerat Svensexan har kännt min m2b i många år och de är väldigt goda vänner. Min M2b var bestman till en av killarna förra året och planerade en trevlig, festlig svensexa utan förnedring. Så det förvånar mig att de väljer att anordna något sådant.

Jag vet att min M2b kommer att bli väldigt besviken över en förnedrings- svensexa.

Vad skall jag göra? Skall jag lägga mig i och försöka påverka dem att göra något trevligare? Tanken är ju också att killarna ska ha en rolig dag tillsammans och lära känna varandra innan bröllopsfesten. Detta kommer bara splittra dem åt.........

• Svar på tråden Svensexa - problem!
  • MrsNyberg2B

Det bästa är kanske om du pratar med bestman och de som han har till hjälp för planeringen, tala om vad de andra har sagt. Alternativt be de som inte vill ställa upp på det att prata med honom?

• Septembercess

Usch vad jobbigt!! Kan du inte be din bror att prata med dem och kanske förklara att din m2b inte skulle uppskatta förnedringen samt kanske ladda med en hög "bättre förslag". Ofta är det ju lättare att få folk att ändra på sig om man har bra förslag på förändringar med sig..

• 20071231

Tycker också att du ska prata med bestman...De kanske (av nån anledning) tror att din m2b ska tycka att det är kul med en "förnedrings svensexa".
    Som sagt ring och prata med honom så fort som möjligt.

• Slottet

Jo, jag får be min bror kontakta dem. Hoppas de lyssnar på honom och inte tycker att han är präktig.

• Bröllopstokiig

Kanske kan din man också hinta något ifall han träffar dem. Typ berätta om någon bekant som blivit utsatt för förnedringssvensexa och hur hemskt det verkar, och att han (din man alltså) vet att han har så bra kompisar som aldrig skulle göra något sådant.

Visserligen måste du då avslöja lite för din man, men du kan ju bara säga att du har hört att det snackas om vilken sorts svensexa han vill ha och att det kanske vore bra om han själv hintade.

• TigerLinn

jag hade kontaktat de som planerat svensexan och förklarat hur det ligger till hur du känner och framförallt hur din m2b känner (det vet du ju) och fråga dem om de verkligen vill förstör genom att de ordnat en förnedrande svensexa? och vad deras tankar kring den.. om de verkligen känt din m2b i fler år... borde de ju veta att han inte skulle uppskatta detta??

• Slottet

Jag skall träffa min bror imorgon och diskutera. Jag vet inte riktigt vad de har planerat. Men om han vägrar vara med på det och kallar det förnedring så bådar det inte gott. Usch det är så tråkigt, svensexan skall ju vara något positivt och roligt.

• fruWiklund

slottet:
    berätta hur det går.sitter lite i samma sits som du och har ingen aning om vad jag ska göra.

• Nipsu

Det här var inte roligt! Jag tycker ändå att det är jätteviktigt att ni som hamnat i en sådan här situation tar tag i det. Det är knappast trevligt att i efterhand förklara att ni visste vad som var på gång men valde att inte göra något. Er insats blir säkert uppskattad! Lycka till!

• Slottet

Hej!
    Min bror skall höra av sig till bestman idag och föreslå:
    1. Vi är många som inte gillar era idéer och föreslår att vi gör så här xxxx istället.
    eller:
    2. Ni får ha en svensexa och vi andra en.

Jag återkommer med hur det gick.

• 20071231

Slottet
    Håller tummarna att allt löser sig!!

• M.O:s älskling

har du fått reda på av din bror vad de skulle hitta på med din karl? Det lät spännande...

• Slottet

Hej
    Det verkar ha löst sig lite. Jag vet inte exakt vad de skall hitta på nu men de skall skippa några elaka aktiviteter.

Tyvärr blev det lite "konflikter" det var just detta jag var rädd för. De som hade planerat svensexan tog illa upp och tyckte inte att de var förnedringsaktiviteter. Det är tråkigt om det kommer att vara dålig stämning på svensexan bara för detta.

Jag hoppas verkligen att det blir en bra svensexa och att alla håller sams och har roligt tillsammans.

Tack för tips och stöd

• Septembercess

Skönt att det verkar lösa sig! lycka till

• Joli-07

Ett tips till ALLA: Svensexan och möhippan är till för BRUDPARET, inte för bestman, bror osv. Man ska inte planera efter hur kul man tycker det är att se bruden/brudgummen göra bort sig utan efter vad personen i fråga skulle uppskatta att göra då denna dag ska vara ett BRA minne för resten av livet!

Svar på tråden Svensexa - problem!