• Snart_FruL

OT!! Så himla irriterad på CSN och Posten

Blir så sur, idag var jag inne på CSNs hemsida för jag misstänkte att något inte stod rätt till. Jag har nämligen ännu inte fått några räkningsavier från dem på mitt studielån.

Jag hade verkligen rätt att vara misstänksam enligt CSN hade de skickat ut nämnda avier den 13 januari. Men jag har ju inte fått dem.

Till saken är jag varit ganska osäker på hur det skulle bli det här året. För om man tittar på min senaste deklaration så hade jag ingen inkomst alls. Av många olika anledningar var jag tvungen att leva på min sambo. Annars hade jag kollat mycket tidigare. Sen är jag väl så naiv att jag tror att sånt här ska fungera.

Nåväl jag ringde CSN och fick då naturligtvis beskedet att jag måste betala förseningsavgiften eftersom jag inte betalat in i tid.

Men problemet är ju antagligen inte CSNs utan Postens. Hur i hela friden kan ett så viktigt brev få komma bort i hanteringen. Och jag är 110% säker på att jag inte fått det för jag är superpedantisk när det gäller brev från företag och myndigheter.

Ville bara få avreagera mig någonstans!

AAAAAGGGGGHHHHHH!

• Svar på tråden OT!! Så himla irriterad på CSN och Posten
  • Lilla Li

Ölandstok: Det måste gå 6 månader efter studierna har avslutats till att man ska börja betala. Men man börjar alltid betala i januari. Jag slutade i september, skulle egentligen börja betala tillbaka nu i mars men får vänta till januari istället. Knepigt men ja... :)

• NewYork07

CSN... Ja vad ska man säga om dem!?!? Tycker alltid att det strular när man har med dem o göra!! Slutade plugga jan-05 och jag började betala tillbaka förra året. Sura pengar att lägga ut varje kvartal...
    Tycker det är konstigt att de inte kollat upp bättre att du inte har haft någon inkomst förra året. De brukar ju va väldigt duktiga på att hålla koll på om man får ökad inkomst och där med betala tillbaka mer varje kvartal! Hoppas verkligen att det löser sig!

• Sommarbröllop 07

Samma här!!! Ringde idag för att jag inte har sett till några avier och visst - de hade också skrivits ut i januari någon gång... OCh hon sa också att nu var det för sent och jag måste betala påminnelsen :(

• FruÖlandstok

Lilla li
    SÅ är det ja.. =) smart drag å avsluta studierna efter sommaren då mao :) fast det är ju redan kört för mig som sagt var..

• Snart_FruL

Min betalning börjar inte alls i januari. Jag betalar årets första i februari.

• Lilla Li

Snart_FruL: Det var så de förklarade det för mig i alla fall. Jag klagar då inte - då har jag ett år betalningsfritt framför mig. ;)

• FruÖlandstok

NewYork07
    Men numera baserars inte lånen på inkomst, man betalar tillbaka ändå. Det var ju bara dom tidigare lånen som baserades på inkomsten.

Å även om det är sura pengar så är det ju ett lån så måste betalas tillbaka :) tyvärr tänker man inte riktigt så när man lånar dom..

• FruÖlandstok

Snart_FruL
    Jo, men det räknas från januari.. men första inbetalningen ligger i februari... men dom räknar årsvis :)

• Kakan -07

Men de lånen man tar numera är ju annuitetslån. Det vill säga, lånet ska betalas av på en viss tid och vad du ska betala per månad/kvartal beräknas utifrån det, oavsett tidigare inkomst.
    De förra lånens avbetalning grundas på den taxerade årsinkomsten två år tidigare, men så är alltså inte fallet här.
    Så att TS inte hade någon inkomst för 2 år sedan är alltså i det här fallet irrelevant.

TS, visst tusan får man bli sur på att det inte funkar som det ska. Men så hemskt mycket extra är det ju inte med förseningsavgiften, 50 kr va?

• toastmme

om det var jag så hade summan inte spelat någon roll. Det är en principsak

Svar på tråden OT!! Så himla irriterad på CSN och Posten