morogngåva
hallo
behöver lite tips till morgongåva till herrn
vad ha ni tänkt?
hallo
behöver lite tips till morgongåva till herrn
vad ha ni tänkt?
Kom på en sak till... I min "Sercret Box" jag skall ge tänker jag skriva på varje sida:
Jag älskar dig för att...
(sida 1)
...bla bla bla
(sida 2)
...bla bla bla
(sida 3)
Om ni nu förstår vad jag menar *ler*
tack för alla bar förslag funderar på ballongfärd till han kanske? eller secretbox?
men hitta en bra fotograf snygga underkläder här i stan nån vet bra fotograf här i gbg
Lady o Lufsen
Typiskt, då kanske jag inte får någon morgongåva!!! *skratt*
Jag har köpt ett family-smycke (halsband) från handsweden.se i vitt guld o svart läderband, står mitt namn "hjärta" min m2b´s namn... jättefiiin
Lainan
You never know
Kanske ett ungt träd att plantera tillsammans som en symbol för ert gemensamma liv?
Tre vinflaskor att öppna på första, femte och toinde bröllopsdagen?
En liten burk med 12 lappar, en som han får dra varje månad under ert första år tillsammans. Det ska vara aktiviteter ni gör tillsammans, t.ex. picknick, långpromenad, bubbelbad massage och vin, trerätters hemma, hemlig utflykt, chokladprovning etc.
Lilla Li: ja 12 saker kanon grej tack så mycket
Skulle faktiskt vilja motsäga informationen om morgongåvan...
Det är en missuppfattning att det var "tack för oskuld". Det var för att trygga kvinnans ekonomi om hon blev änka eftersom kvinnor inte kunde ärva sig far. Därför gav man också en morgongåva motsvarande hemgiften, för att släkten inte skulle förlora på giftemålet..
Var man inte så rik så gav man mycket riktigt ett vackert bruksföremål.
Men det var till praktisk glädje, ekonomisk trygghet och för att visa sin duglighet (tex sy en vacker skjorta). Inte betalning för oskuld.
Att det förknippas med oskuld beror på att gåvan växlades morgonen efter, då äktenskapet fullbordats och blev juridiskt giltigt. Hade man inte haft sex var inte äktenskapet fullbordat och då ville man ju knappast lämna över goda och gård..
Så det hade med juridik, inte betalning för oskuld att göra.