• jessa.c

morogngåva

hallo

behöver lite tips till morgongåva till herrn
    vad ha ni tänkt?

• Svar på tråden morogngåva
  • Lainan

Kom på en sak till... I min "Sercret Box" jag skall ge tänker jag skriva på varje sida:

Jag älskar dig för att...
    (sida 1)

...bla bla bla
    (sida 2)

...bla bla bla
    (sida 3)

Om ni nu förstår vad jag menar *ler*

• Lady o Lufsen

Jag vill bara komma med ett historiskt perspektiv på detta med morgongåva och hoppas verkligen att ingen misstycker...

Förr gav mannen kvinnan en morgongåva, morgonen efter bröllopsnatten, som tack för oskulden!

Kvinnan gav aldrig mannen något- det fanns heller inget krav på att mannen skulle vara oskuld så det fanns kanske inget att tacka för??

Borgarna gav sin fru ett hus, en gård eller mark.
    Kvinnan fick naturligtvis bara tillträde till sin gåva om mannen dog och hon förblev ogift.

Var man en enkel människa så gav mannen sin kvinna ett smycke eller klädesplagg.
  • jessa.c

tack för alla bar förslag funderar på ballongfärd till han kanske? eller secretbox?

men hitta en bra fotograf snygga underkläder här i stan nån vet bra fotograf här i gbg

• Lainan

Lady o Lufsen

Typiskt, då kanske jag inte får någon morgongåva!!! *skratt*

• caso78

Jag har köpt ett family-smycke (halsband) från handsweden.se i vitt guld o svart läderband, står mitt namn "hjärta" min m2b´s namn... jättefiiin

• Lady o Lufsen

Lainan You never know

• Lilla Li

Kanske ett ungt träd att plantera tillsammans som en symbol för ert gemensamma liv?
    Tre vinflaskor att öppna på första, femte och toinde bröllopsdagen?
    En liten burk med 12 lappar, en som han får dra varje månad under ert första år tillsammans. Det ska vara aktiviteter ni gör tillsammans, t.ex. picknick, långpromenad, bubbelbad massage och vin, trerätters hemma, hemlig utflykt, chokladprovning etc.

• jessa.c

Lilla Li: ja 12 saker kanon grej tack så mycket

•  Miss Cee

Skulle faktiskt vilja motsäga informationen om morgongåvan...

Det är en missuppfattning att det var "tack för oskuld". Det var för att trygga kvinnans ekonomi om hon blev änka eftersom kvinnor inte kunde ärva sig far. Därför gav man också en morgongåva motsvarande hemgiften, för att släkten inte skulle förlora på giftemålet..

Var man inte så rik så gav man mycket riktigt ett vackert bruksföremål.

Men det var till praktisk glädje, ekonomisk trygghet och för att visa sin duglighet (tex sy en vacker skjorta). Inte betalning för oskuld.

Att det förknippas med oskuld beror på att gåvan växlades morgonen efter, då äktenskapet fullbordats och blev juridiskt giltigt. Hade man inte haft sex var inte äktenskapet fullbordat och då ville man ju knappast lämna över goda och gård..

Så det hade med juridik, inte betalning för oskuld att göra.

• Lady o Lufsen

Åh, tack Miss Cee- jag har nog läst på fel ställe verkar det som...Vad synd att jag inte kommer ihåg vart jag läste den informationen jag levererade- då hade jag ju kunnat dementera uppgifterna...
Svar på tråden morogngåva