• Anna84

Skillnad på frieri och förlovning?

Jag undrar vad det är för skillnad på de två begreppen? MAnnen eller kvinnan friar till sin älskade och frågar "vill du gifta dig med mig?" Då friar han eller hon. Förlovar man sig inte då också? Man är väl förlovad när man svarar ja på frågan om man vill gifta sig? Man kan väl inte vara förlovad om han/hon inte frågat?

Hjälp...

• Svar på tråden Skillnad på frieri och förlovning?
  • tree

jag förstå att frieri innebar att en frågar "vill du gifter sig med mig"... men förlovning är när båda bestämmar att göra det på någon arrangerad sätt... mend in båda fall (om svaret var JA) är paret förlovat!

• Joleen

Rent traditionellt så tror jag att ena parten friar, den andra parten säger ja och då förlovar man sig och börjar planera bröllop. Min m2b frågade om jag ville förlova mig med honom och jag sade ja, efter det diskuterade vi detta med bröllop och kom överens om att vi ska gifta oss inom 1,5 år. Kanske kommer någon av oss att genomföra ett formellt frieri innan dess. idag gör folk på olika sätt, vissa har ett frieri. Andra har först en förlovning och sen ett frieri. Det viktigaste är väl att båda parter vet vad de menar och vill!

• Madelensh

Håller med dej!! Det är tydligen så att först ska man förlova sej och sedan ska någon fria. Jag förstår inte ordningen, för mej så är förlovningen själva frieriet. Eller????

• Anna84

så tycker jag också. Och så har det kanske varit, i alla fall förr... ingen aning...

•  Miss Cee

När någon frågar om man ska gifta sig/förlova sig etc så "friar man".

Svarar då den andre JA, så blir man på sekunden "förlovade". Det är alltså inte så att man måste invänta en ring på fingret eller så, har någon frågat och den andre svarat ja så är man förlovade.
    Och ett frieri behöver heller inte vara storslaget eller dramatiskt för att vara ett frieri. det är själva frågan som är frieriet. Sen spelar det ingen roll om han friade i tvättstugan utannåogn som helst planering.

...

Sen finns det ju idag otaliga förvanskningar/variationer av det här, tex att folk frågar om de ska förlova sig utan att alls vara intresserade av bröllop i framtiden. Då kan det bli så att man förlovar sig, för att sedan "fria om" 10 år senare när man kommer på att man kanske ska gifta sig också..

Men man gör givetvis som man vill, men det FINNS något som är rätt, och det är att frieri och förlovning är samma sak.

• 11 augusti

Vi förlovade oss när vi var väldigt unga eftersom vi kände att det var rätt. Att gifta sig så ung var dock inget alternativ (vi var 18 resp 19 år). Sedan har åren rullat på och vi har hunnit med både det ena och det andra och så kom ett "riktigt" frieri, dvs vi ska gifta oss i augusti.

Det är så olika hur man vill göra tror jag. Min syster och hennes man förlovade sig och gifte sig inom ett år från förlovningsdagen. Då hade de levt med varandra i många år utan att förlova sig.

• **honey**

Ja, det verkar finnas många varianter på detta. Jag själv tycker att man förlovar sig när den ena friat och den andra har sagt ja. Alltså med intentionen att man ska gifta sig. Att sen bestämma sig när man ska gifta sig är en annan fråga, man behöver ju inte göra det inom ett år...
    Blir själv lite förvirrade av kompisar som kommer o säger att dem förlovat sig och sen när man frågar när dem tänker ha bröllopet så ser dem helt förvånade ut och säger - ja, det vet vi inte något om - eller liknande.

• föralltidhans

hihi med andra ord är jag förlovad!! har friat till min sambo och han har svart JA men ringar ska vi inte växla förren på semestern i sommar.

• OXK

Personligen tycker jag man är förlovad fram tills att man gifter sig och att förlovningen innebär att man ska gifta sig i framtiden. Jag ser det inte som två skillda händelser. Det kan ju vara så att man förlovar sig men inte tänkt gifta sig på väldigt många år, då kan det vara på plats att fria för att gifta sig.

Så när jag friade så gjorde jag det med utgångspunkten att vi skulle gifta oss inom något år. som det ser ut nu så ska vi gifta oss ca 10 månader efter att vi förlovade oss.

• 24maj08

Hos oss skedde frieriet den 24 december, vi förlovade oss den 9 februari (alltså när ringarna växlades) och ska gifta oss den 24 maj nästa år.
    Alltså hade vi frieri och förlovning på två olika dagar, mest pga att ringarna skulle beställas. Han lyckades inte mäta mitt finger innan ;=)

• Hanna76

För mig är det samma sak.
    Min kille firade till mig när vi förlovade oss... För mig innebär förlovning att man skall gifta sig, helst inom ett år.

Men som sagt, olika för alla!

• Zozo

Förlovning är ju idag bara en symbol och inte juridiskt bindande, alltsa kan man göra som man vill utan att det är "fel". I sig betyder det ju att man är för-lovad, dvs att man pa förhand lovat bort sig (för giftemal) till nagon och därför ej längre är ledig. Frieri är själva handlingen, förlovad är vad man är när bada är överens; dvs tva sidor av samma sak.
    Vi förlovade oss inte alls (pa det regelrätta sättet) men eftersom vi bestämde oss för att gifta oss ett ar senare sa var vi ju i praktiken förlovade..
    Om man sedan vill lägga till ett frieri när man redan är förlovad sa blir det ju dubbelt upp sas.. men det är som sagt upp till var och en..

• SpookysKira

har i USA ar det knappast nagon som forlovar sig forst och sedan invantar ett "riktigt" frieri. Valdigt fa par bestammer sig for att forlova sig, valjer ett forlovningsdatum och inhandlar ringar at varandra. Det ar en helt annan kultur kring forlovningar har.

Vi blev forlovade samma dag som Spooky friade till mig, alltsa fragade om jag ville gifta mig med honom. Vi borjade sedan planera brollop, och gifte oss inom ett ar.

Svar på tråden Skillnad på frieri och förlovning?