• Emmelisen

Bröllop. . . men ingen fest!?

Hejsan!

Jag och min sambo/fästman planerar att gifta oss nu i augusti. . saken är den att vi har köpt lägenhet (som också ska inredas), fått barn och planerar en 60-årsresa till min pappa. .(dvs det blir lite knackigt ekonomiskt) MEN, vill ändå gifta oss nu i sommar och funderar nu på att ha vigseln i kyrkan (med alla släktingar och vänner) men sedan inte ha ngn fest. . . utan kanske bara bjuder ut de allra närmaste på fin middag på tex ett hotell där vi sedan tillbringar bröllopsnatten. .
    Nu frågar jag er; skulle ni tycka att det var konstigt/snålt/trist att bli bjudna på endast vigselakten? Det känns ju som om det kanske kan bli lite abrupt slut liksom; tack å hej, över på en halvtimme. . Man kan ju skåla i Champagne efteråt, men kan man göra ngt annat som inte kostar ( så mkt i alla fall)? Finns det ngt man kan göra för att det inte ska bli så rumphugget?
    Vi har båda kommit fram till att sååååå viktigt känns det inte med värstingmiddag i flådig lokal och hela fadderullan för att vi ska belåna oss upp över öronen. .
    Det här blev ett rörigt och svammligt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar trots allt?

• Svar på tråden Bröllop. . . men ingen fest!?
  • nenne_74

Skulle ni inte kunna ha lite mingelfest efter?
    I tex kyrkparken (om det finns) eller i något annat fint område i närheten av kyrkan som man kan promenera till. Ni kunde kanske bjuda på lite bubbel till skålen och sedan ha en mild bål att fylla på glasen med samt lite snittar eller annan plockmat. Jag tänker mig picknick i det gröna!
    Efter det kanske ni också kunde bjuda på en kopp kaffe och tårta.
    I en avslappnad atmosfär med lite filtar på gräsmattan, barnen som kan springa och leka! Kan bli hur mysigt som helst!

• Roslagsbruden

Gift er tidigare på dagen och bjud gästerna på eftermiddagsfika med bubbeloch bröllopstårta istället för på middag! Då behåller ni ändå känslan av ett bröllop utan att behöva ruinera er på en dyr middag. På kvällen byter ni om (eller kanske bara du?) till andra mindre bröllopiga kläder (men snygga!) och går och käkar middag själva eller med de närmaste på ett trevligt ställe.
    Detta kan bli nog så trevligt och framför allt skilja sig från mängden.
    Vi gifte oss i augusti och hade ett lunchbröllop, dvs att vi gifte oss mitt på dagen (i Stockholms skärgård) och bjöd sedan på lunch. Ett mindre gäng stannade sedan kvar resten av dagen, kvällen och natten, men betalade detta själva.
    Folk är så vana vid att gå på traditionella bröllop (med middag) att det, i alla fall vårt fall, blir ofta otroligt uppskattat med en annorlunda lösning.
    Jag tycker alltså att ni tänker och prioriterar helt rätt!

• Finlands tjejen

Vilka bra förslag ni har.

Själv har jag alltid sakt att jag gifter mig en gång och då skall jag fira med släkt och alla mina vänner.

men hur man gör det är ju upp till en själv. Jag har varit på ett antal bröllop. Ettsom var traditionelt men litet (40 pers) där brudparet hade festen på en restaurang efteråt, de stod för mat och dryck till maten, men sedan fick vi köpa vad vi ville i baren själva.

Ett annat bröllop också litet var bara för släkten med borgerlig vigsel och kaffe och kaka efteråt.

Tredje gifte sig brudparet borgerligt på dagen och hade sedan en hejdundrande fest bara för vännerna på kvällen, ingen släkt de hade väll kaffe åt dem mellan vigseln och festen tror jag. Vi var ca 100 pers på festen på kvällen.

Jag tycker alla tre har varit lyckade och jätte roliga. Ni skall göra precis som ni vill inte tänks på vad andra säger jag tror att alla tyckera att det blir fint hur som hällst.

• Emmelisen

Tack snälla för era förslag! Det låter riktigt bra med lite bubbel, mingel och tårta! Men ska man ha det i kyrkparken då? Får man det? Och om det skulle regna?
    Eller ska man försöka få tillstånd att sätta upp ett partytält i någon närliggande park tro. . . annars måste man ju i alla fall hyra en lokal. . vilket iofs kanske inte behöver bli så dyrt!?
    Kom gärna med fler åsikter, det är så skönt att ha er tjejer att fråga härinne!

• Pomodoro

Picnicbrollop ar jattebra, folk kan tom ta med fika sa blir det annu billigare. Kanske ni kan hyra nagon billig lokal tex forsamlingshemmet sa ni kan ga in om det regnar. jag vet inte hur lagligt det ar att ha fest i kyrkparken, men det borde val finnas nagon annan park ni kan vara i. Eller er egen tradgard, om ni har hus? Annars kanske hyra en stuga? Sa trevligt med opretentiosa brollop! Lycka till

• brud  nästa år

Kan ni inte ta kuvertavgift från gästerna?

• Karis Annelie

Bjud på fika och bröllopstårta efteråt till alla. så kan ni ha lite fin middag med de närmsta sen på kvällen bara. så gjorde min bror, ingen som tog illa upp. Men då en del reste 25 mil dit, så e det surt om de inte ens får kaffe.. :)

• vixen not a tramp

Och snittar, något salt vill man ha,
    en vacker bröllopssommardá

Inte "bara" tårta och bubbel
    då kan magen orsaka trubbel

Poetiska va!

• Emmelisen

brud nästa år. .kuvertavgift. . jag vet inte. . jag kan inte komma ifrån att det känns lite nesligt att behöva ta betalt av gästerna! Men det är ju ett alternativ. . skulle känna mig så snål bara. .

Mia.Maria. . .

• Lena+Mattias=sant

Vi gifter oss kl 12 har lunch på resturang efteråt för de närmaste. Går ut bara vi på kvällen. Sen åker vi på bröllopsresa och har efter den en lite större fest där vi fixar maten själva, elelr mer eller mindre själva.

Min syster hade ett litet bröllop med middag hemma för den närmsta släkten och sen på kvällen fest för vännerna. Hela bröllopet förutom ringarna gick på 10 000kr

• NorthernLight

Jag tycker det här med middag eller ej beror lite på hur långt gästerna måste åka för att komma på bröllopet. Jag vet inte om jag skulle resa genom halva landet för endast vigseln och lite vimmel vid kyrkan. Sedan behöver det ju inte vara lyxig trerätters utan det kan räcka med kaffe och tårta, eventuellt snittar eller buffé. Huvudsaken man får något i magen och får tid att glädjas med brudparet och deras nära.
    Bor gästerna nära och träffar brudparet med jämna mellanrum är det inte alls lika viktigt att bjuda på något.

• Emmelisen

NorthernLight. . ingen av gästerna bor utanför stor-Stockholm, så på så sätt är det inga problem!

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Att bara ha vigselakten och sedan säga "hej då" tycker jag också låter lite lite men du har ju redan fått en massa förslag.

Picknick är ju jättemysigt men visst, lite väderberoende... Det finns ju kyrkor som har församlingshem direkt i närheten och de brukar inte vara hiskeligt dyra att hyra. Om ni sedan bjuder på bubbel, kaffe och tårta (och/eller snittar och någon sallad, som ni kanske kan göra själva), bakgrundsmusik från en CD-spelare, några blommor som ni kan plocka själva,... håller sig kostnaderna kanske inom gränserna och det kan bli hur mysigt som helst! Som gäst skulle jag säkert inte ifrågasätta ett sådant upplägg, särskilt med den korta resvägen alla verkar ha!

• Jeez

Du kan absolut ha det som du beskriver det i trådstarten! Det är faktiskt inte så ovanligt som man kanske tror om man häckar här Jag viger några brudpar per år iaf som gör just så.

• loisa

Vi hade ungefär era förutsättningar. Och jag kände tidigt att jag framförallt inte hade ork nog att ordna stort bröllop, av den lilla fria tid jag hade ville jag hellre umgås med sonen, som då var ett år, än jaga runt efter prisvärda alternativ. Det blev förmiddagsbröllop, med bara närmsta familjen. Hade inte ens tänkt bjuda dem, men mamma och pappa ordnade lunch efteråt och bad oss bjuda åtminstone närmaste familjen (23 stycken, blev det). Några vänner uttryckte en önskan om att få komma, men jag tyckte det blev lite konstigt om inte alla vänner då skulle komma, och det hade blivit en större apparat än jag önskade, i så fall.

Vi gifte oss utomhus, och pappa hade köpt champagne som en överraskning, det var riktigt trevligt. Lite snittar fanns det också. Sedan åkte vi till mina föräldrar och åt lunch. Hade jag haft mer tid, ork, vilja hade vännerna kunnat vara med och dricka champagne, det hade nog blivit väldigt bra.

Våra vänner har inte kommenterat hur vi valde att göra, det har inte varit så vanligt med flådiga bröllop i min umgängeskrets, men väl i min makes. Däremot har jag släktingar som ständigt blir pikade för att de "snuvade" kompisarna på fest, det tycker jag är rätt ofint gjort, med tanke på att de gifte sig när de hade två blöjbarn. Det var inte lång stund de fick sitta vid sin egen bröllopsmiddag...

• hmm_jessica

Har bara läst TS. Vill bara "flika in" o säga att vi gifter oss den 21 april. Vi önskar kunna bjuda släkt o vänner fast att vi har det knapert med ekonomin. Därför kommer ALLA vara välkomna till kyrkan men bara familjen efteråt på middag.

Reaktionerna har varit okej när det visar sig att det bara är närmaste familjen som bjuds på middag. Ingen känner att "den blev bjuden men inte jag" utan alla verkar förstå.

• hicka

mitt förslag är att ni gör som du skrev från början, men att ni kan ha alternativet att folk får följa med på middagen på hotellet fast betala själva... Det hade jag lätt gjort om det var nån av mina vänner...

• mrs L?

Vi funderar på ett förmiddagsbröllop vi med med smörgåstårta och cheescake Känner inte för att lägga pengarna på mat utan på oss och en resa istället

Dagen ska ju handla om oss

Svar på tråden Bröllop. . . men ingen fest!?