Vaniljpannacotta
Hittade ett bra recept här på BT för inte så länge sen, nu hittar jag det inte. Villl ha basic, basic... inget inblanda av choklad och philadelphiaost om det kan undvikas. Har någon något bra recept? tack på förhand!
Hittade ett bra recept här på BT för inte så länge sen, nu hittar jag det inte. Villl ha basic, basic... inget inblanda av choklad och philadelphiaost om det kan undvikas. Har någon något bra recept? tack på förhand!
åh jag har ett jättegott recept men e inte hemma nu..få se om du fått hjälp senare annars ska jag leta fram det.
Vore jättesnällt. Behöver det i morgon kväll. Jag hinner handla i morgon mitt på dagen (passar systers barn i natt och i morgon fm) så hinner du skriva in det ikväll eller i morgonbitti blir jag väldigt tacksam.
/Lina
2 1/2 blad gelatin
4,5-5 dl Kelda mellangrädde
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
Lägg gelatinbladen i blöt 5min i kallt eller varmt vatten.
Koka upp socker, grädde och vaniljsocker låt koka sc 5 min.
Ta av kastrullen från plattan lägg i gelatinbladen och låt dem lösas upp.
blanda om.
Sen kan man tilsätt juce eller mixad frukt av valfri sort ca 0,5dl om man vill.
Häll upp det i de formar du vill servera det i och ställ det i kylen minst 3timmar.
Den låga mänden
Forsättning här
Den låga mängden grädde väljer du om du skall ha i juice eller frukt.
Vaniljpannacotta 4-6 port
5 dl Vispgrädde
1 Vaniljstång
1/2 dl Socker
2 Gelantinblad
Gör så här:
Häll grädden i en kastrull. Klyv vaniljstången på längden, skrapaner fröna i grädden och det som är kvar av vaniljstången och sockret. Värm långsamt och låt koka på svag värme i ca 15 min.
Blötlägg gelantinbladen i kallt vatten i ca 5 min.
Ta kastrullen från värmen och plocka bort vaniljstången. Ta upp gelentinbladen från vattnet och låt dem smälta under omrörning. Häll upp i formar och låt stelna i kylen i mint 3-4 timmar.
Jag brukar byta ut lite av grädden mot vaniljyoghurt, då får du en lite krämigare pannacotta, och lite syrligare, som inte blir så mastig. Vill man göra en "nyttigare" variant, går det utmärkt att köra på Kelda Lagalätt grädde (4%) och 0,5% yoghurt.... då kan det vara bra att ta 1/2 gelatinblad extra....
Jag gjorde tillslut det här receptet:
4 dl grädde (laktosfri)
½ dl socker
1 vaniljstång
2 gelatinblad
På det hade jag (hälls över när pannacottan stelnat lite) limesås.
Saften och skalet från en lime blandas med 1½ dl vatten, 1½ dl socker samt 1½ gelatinblad. Koka upp, låt SVALNA innan det försiktigt skedas över pannacottan. Hade mina i martiniglas.
Det bidde underbart... fånigt nog la det sig en andäktig tystnad över bordet när första tuggan togs
Forlåt TS, men ni som tydligen har ätit vaniljpannacotta, hur låter det att ha vaniljpannacotta till efterätt (med lime- och sitron marinerade bär) och inte så lång tid efteråt tårta med alt från brownies-botten, tårtfyll med mycket gott och marsipan över?
Blir det för mycket "grädde"/fett/sött? (Det är inget alternativ att ha tårta efter brudvals.)
Har ett bra recept på pannacotta för vegeterianer oxå...
Blanda 1 dl Gelésocker (multi?) med ca 4 dl grädde.
Smaksätt efter behag (t.ex. 1 tsk vaniljsocker, eller någon bättre vanlijessens skulle jag nog föredra) Låt koka upp och koka ½ minut. Häll upp i portioneringsskålar och låt stelna.
Väldigt smidigt faktiskt oxå, att använda gelesocker eftersom man slipper momentet med blöttläggning av gelatinet. och det innehåller ju heller inget animaliskt.
Daia Gräddnos:
Tror inte att det blir för mycket. Man behöver ju inte ha enorma portioner till efterrätt utan bara lite grann för att få något sött precis efter maten, med lite mer bär och lite mindre pannacotta kanske, och om man tycker att det är lite lyxigare med tre-rätters.
Fast det beror ju lite på oxå hur lång tid det är emellan dessert och tårta.
Lollo070707
Nja, en bensträckare, ommöblering av bord etc, inte sååå lång tid, men... Känns som det var naturligt med tårta innan dansen oavsätt.
Själv älskar jag efterrätter och skulle aldrig ville skippa det framför tårta, då forsvinner hellre tårtan:)