• mrs meadow

Vitt guld/palladium/titan??

Är det nån som vet skillnaden mellan dessa tre?? De ser väl typ likadana ut, silverfärgade? Vad är det för skillnad i kvalitet, hållbarhet, pris, "ädelhet"? Vi planerar ringar i vitt guld, men jag känner mig osäker på om det är det bästa.

• Svar på tråden Vitt guld/palladium/titan??
  • september22

Förr var det nickel i vitgulde, vet inte om det gjorde att man ej behövde rodinera. Men som jag förstår det så måste alla vitguldsringar numera rodineras för att ha den vita färgen som man ser i butikerna, annars blir den gråare när den slits. Gillar man den naturligt lite gråare färgen som vitguld har behöver man ju naturligtvis inte rodinera den men då är det ju kanske smartast att köpa den utan beläggningen från början. Dom ringar jag har tittat på har varit med 14% palladium, kanske ser det bättre ut med 16% som 26maj2007 ska ha?

• Sayurii

Man kan även välja att ha vitguldringen orodinerad, men då är det ju inte vit i den bemärkelsen.

Det finns en viss typ av titan där man kan storleksändra och klippa av fingret, så det är ingen ursäkt ;) Däremot kan jag förstå om man inte gillar färgen, men jag är suuupernöjd med min. Den är fortf blank efter över ett halvår, dock repig förstås.

Titan är hårdare än guld (och nu minns jag inte vad osm är hårdast av platina och titan..).

Jag tror att palladium är ett väldigt bra alternativ! De ringar jag sett på nätet gjorda i palladium är superfina, men om man är ute efter tyngd (fast jag föstår nog inte varför.. ) är ju platina tyngst, sedan guld, palladium och lättast är titan.

• ringsökaren

Ja, titanet från titanringar.com ska tydligen gå att storleksändra och klippa av, men de hade tyvärr inte de ringar vi ville ha. Dock har jag förstått att titan är ett svårt material att arbeta med.

• Karis Annelie

Titanringar är så hårda, att när olyckor sker, så måste sjukhusen kontakta speciella titanringstillverkare som får komma och försöka få av ringarna. I de extremfall där det behövs...

• Duchess

Vi har palladiumringar och är jättenöjda med vårt val. De känns inte klumpiga men ändå gedigna, och vi behöver aldrig oroa oss över att färgen ändras.

Även om man inte gillar modellen på ringarna så kanske några bilder på våra ringar kan visa hur metallfärgen ser ut:
    www.flickr.com/photos/duchessa/tags/rings/

• wozzgirl

Vet inte om nån har nämnt det men titanringar skaver snder en ev förlovningsring i guld..

• jocelyn

Vi har titanringar nu men ska ha "riktiga" ringar sedan; troligen i vitguld eller platina.

Jag måste fråga; VAD är skillnaden mellan platina och palladium???
    Att vitguldsringar innehåller palladium har jag klart för mig...

Kan någon snäll själ förklara detta på ett förenklat sätt så skulle jag bli väldigt glad!
    Tackar på förhand :)

• Duchess

Palladium och platina är två olika metaller, men släkt med varandra. De två stora skillnaderna är att:

* platina väger mer än dubbelt så mycket som palladium
    * platina är ca tre gånger så dyrt som palladium

När det gäller metallfärg är det dock väldigt liten skillnad.

• jocelyn

Åhå, där ser man! Tack! Här på BT är det ultrasnabba ryck :)

• Duchess

Jajjamensan :)

Jag kan verkligen rekommendera palladium. De pengar som du sparar jämfört med platina kan du lägga på diamanter i ringen eller något annat kul.

Sambon säger att han är jätteglad över att hans ring inte väger mer än vad den gör. Hans ring är 7 mm (och ca 2 mm hög. Hade den varit gjort i platina hade det nog känts klumpigt.

• mrs meadow

Oj, tack för alla svar! Det var mycket nytt här. Har jag fattat rätt att en ring i vitguld inte behöver rodineras (nytt ord för mig, fattar inte helt vad det innebär...) om det är tillräckligt hög palladiumhalt i? Mer än 14 % då? De ringar vi är sugna på är mattade, inte blanka. Hur påverkar det rodineringen, är det ytterligare saker att tänka på då?

• Duchess

Vitguldsringar är legerade med någon annan metall för att bli vita. Tidigare var det vanligt med nickel som legering, men pga att så många är allergiska med nickel så används det inte längre i Sverige.

18K vitt guld består till 75% (18 av 24 karat) av guld. 25% är något annat. En av de faktorer som avgör färgen och dess hållbarhet är alltså hur hög palladiumhalt man har i ringen. Minst 14% brukar rekommenderas för att man ska slippa rodinera om den. De flesta seriösa guldsmeder avråder från rodinering, eftersom detta sliter på ringen.

Jag har hört ganska många personer med vitguldsringar säga att de har problem med att ringarna blir missfärgade/måste rodineras om. Därför tycker jag att man bör fundera över om inte stål, titan, silver, palladium eller platina är ett bättre val än just vitguld.

• mrs meadow

Nu är ringarna beställda och alla svar här var ovärderliga! Tack för det! Nu kunde jag diskutera mer detaljerat med guldsmeden som ska göra ringarna. De blir i vitt guld (16% palladiumhalt) med en infälld linje i rosa guld samt 4 briljanter i min ring. Eftersom ringarna kommer att vara mattade rodineras de inte så det behöver jag inte bekymra mig om, och de kommer att hålla färgen. Jättefina, och nu vill jag bara att de ska bli färdiga! Jag vill förlova mig med min m2b! Bara att vänta på frieriet.

• miamin

Efter att ha läst här så låter palladium jätteintressant! Nån som vet var i Stockholm man han köpa/titta på ringar i palladium? Eller tips på nätsite?

• Tizzeltazz

puff för palladium i stockholm! :)

• NorthernLight

Anders Fors är den enda stockholmaren jag känner till som smider ringar i palladium. Kontaktinfo finns på www.vigselring.nu. Han är suverän att prata med i telefon och du får säkert komma och kika på de olika materialen om du vill.

Ska själv beställa en palladiumring till min m2b och en platinaring till mig av honom.

Svar på tråden Vitt guld/palladium/titan??