• mrs meadow

Vitt guld/palladium/titan??

Är det nån som vet skillnaden mellan dessa tre?? De ser väl typ likadana ut, silverfärgade? Vad är det för skillnad i kvalitet, hållbarhet, pris, "ädelhet"? Vi planerar ringar i vitt guld, men jag känner mig osäker på om det är det bästa.

• Svar på tråden Vitt guld/palladium/titan??
  • bulldog

Jag är ingen expert, men ångrar lite att vi skaffade vitguldsringar. Jag var sugen på platina men det är så mkt dyrare. Nu inser jag att jag lär ju lämna in min ring på rodinering (stavning?) en gång om året för att hålla den fin, så på lång sikt hade jag väl lika gärna kunnat betala för en i platina och sluppit den biten.

• vixen not a tramp

HUR mycket dyrare är platina?

• 26maj2007

man kan räkna med att platina är 3 gånger ryrare än guld.

ska man ha vitguld är det viktigt att ta reda på vad % satsen är i palladiumet. ska inte understiga 14%.

själva kommer vi ha 16% i våra vitguldsringar.

Platian är vitast och ändrar inte ifärg och är alltid snyggt.

vitguld som inte behandlas har en lite grå nyans.

har för mig att titanringar brukar vara grå. de jag har sett har varit rätt så mörkgråa.

titan är billigast, sen guld och platina dyrast.

sen finns där några guldsmeder som gör palladiumringar. De ringarna är lika vita som platina men priset är som guld.

• vixen not a tramp

Palladium låter ju väldigt intressant...och platina förstås!

• Karis Annelie

Titanringar ser inte ut som vitguld och platina gör. De är gråare och ofta matt yta på dem. finns de som är blankare också, då påminner de lite om silver.
    jag har matta titanringar med en liten kant av rött guld och en diamant infattad. Det snygga med ringen är kontrasten mellan det blanka skinande guldiga, och det matta titanet. :) och stenen förstås. inget slår en diamant

• NorthernLight

En annan stor skillnad mellan metallerna är tyngden. Platina är nästan 40% tyngre än guld och guld är i sin tur betydligt tyngre än palladium.

Jag vill ha tyngd i min ring och ska därför ha en platinaring.

• vixen not a tramp

Ja, tyngden är viktig!

• september22

Var inne på vitguldsringar men när jag såg hur grå de såg ut utan rodinering ändrade jag mig. De ser ut typ som en rostfri diskbänk. Palladium är mycket finare, som platina. Nackdelen är att det väger mindre. Priset på palladium var ungefär samma som för vitguld efter som det är hårdare och däremed mer svårarbetat.
    Gå till en guldsmed och be att få se vitguldsringar som ej är rodinerade så får du se skillnaden. Känns ju lite trist att man ska behöva lämna in ringarna varje år för att de ska hålla sig vita och fina. Dessutom är det ju inte guldet man ser utan en beläggning som ger den vita färgen.

• vixen not a tramp

Men finns det inte vitguldsringar som inte behöver r??ineras om?

En kompis till mig har en vitguldsring som ser nästan, hur ska jag säga, grön? ut. Inte så fint...

• ringsökaren

Vi har ringar i palladium och är jättenöjda! Kul med lite ovanliga ringar. Sant att det är en ganska lätt metall, men tycker det är ganska skönt att det inte väger för mycket på fingret.
    Vi valde också mellan titan och vitguld först. Platina gick bort pga priset. Titan gick bort pga svårt att storleksändra och klippa av om man skadar fingret. Vitguld gick bort för att det kan ändra färg. Dessutom var det kul med en lite ovanlig metall som dessutom är hårdare än vitguld (tror jag :)

Har dock hört att det är olika kvalité på vitguldsringarna beroende på vart man köper dem och hur de är gjorda.

Svar på tråden Vitt guld/palladium/titan??