• Ellas

Jag ska bjuda hem till finmiddag behöver TIPS!

Jag ska bjuda hem några bekanta på en finmiddag på förrätt, varmrätt & en efterrätt.

Har ni några tips jag hade tänkt mig en soppa till förrätt längre än så har jag inte kommit.. :)

• Svar på tråden Jag ska bjuda hem till finmiddag behöver TIPS!
  • Fru Cinderella

Kanske varmrätt

Citronkryddepanerad lax i ungnen, till det wookgrönsaker, räkor och romsås (Finns jättegod att köpa på burk, klosterfiskarns). Den här rätten är VERKLINGEN mums!!

Efterrätt hmm.. inte riktigt min avdelning kanske.. lämnar nog det till någon annan ;)

• Ellas

mm det lät mumsigt.. Fler tips Det är akut!

• Jessica_e

Har ett kanon recept på efterätt som jag bara älskar och det är super lätt.

Typ vitchoklad mousse
    3 dl vispgrädde
    2½ dl lätt kessella
    200gr vi blockchoklad

vispa grädden och blanda den med kessellan och smält choladen och blanda ner den också. Häll upp i portionsglas och låt stå n stund i kylen för att stelna till något.
    Servera detta med värmda mosade hallon....SUPER GOTT!!!!

• Fru Cinderella

Ehm..

sesampanerad lax med rösti och limesås

(Hmm.. tror jag gillar lax ;))

Ehm.. vad mer..

Tips annars är att gå in på tasteline.com där har de MASSOR tips

• Engäst

TYcker alltid att det är skönt med mat som kräver förberedelser INNAN gästerna kommer och att man sedan kan ägna tiden åt dem istället för maten. Därför är dubbelmarinerad oxfilé perfekt. Pannacotta som efterrätt och kanske lite smarriga snittar som förrätt och välkomstdrinkstilltugg (oj...långt ord det där...)

• Mrs.K

Tipsar om en liten matblogg med suveräna recept:
    annesfood.blogspot.com/

Det finns både på svenska och engelska, så man får klicka rutn lite bland recepten :)

TEx så kan jag rekommendera:
    annesfood.blogspot.com/2005/10/toast-with-rocket.html (rocket = ruccola)
    annesfood.blogspot.com/2005/08/delicius-chanterelle-risotto.html Med i stort sett valfri köttbit till (Kyckling e mums!)

Å en enklel men läskigt god chokladmousse till efterrätt:
    annesfood.blogspot.com/2006/02/chocolate-mousse.html

• ;o)

God förrättssoppa:

Fräs krossad vitlök, skivad purjo och grovrivna morötter i lite olja en gryta. Tillsätt vatten, salt, peppar, ev buljong. Lägg sist i 2 dl crème fraiche, dill och skalade räkor och ev kräftstjärtar. Koka ej det sista, glöm ej att smaka av! Soppan ska vara matig (tycker jag) så ta inte för mycket vätska.

Om man vill ha matigare (= god o enkel middagsmat) kan man lägga i torsk el laxbitar.

Svar på tråden Jag ska bjuda hem till finmiddag behöver TIPS!